مهدی مطهر: نتایج «جشنواره سینما حقیقت» برای مستندسازها مهم تر از جشنواره فجر است

مهدی مطهر: نتایج «جشنواره سینما حقیقت» برای مستندسازها مهم تر از جشنواره فجر است

مهدی مطهر: نتایج «جشنواره سینما حقیقت» برای مستندسازها مهم تر از جشنواره فجر است
۲۰ دی ۱۳۹۷

مهدی مطهر، تهیه‌کننده جوان سینمای مستند گفت: مهم ترین اتفاقی که باید در جشنوراه «سینما حقیقت» رقم بخورد این است که فیلم‌های فیلمسازهای قدرتری به بخش رقابتی و مسابقه بیاید و این مسئله حس رقابت بین فیلمسازهای ایرانی و خارجی را محسوس‌تر می‌کند.

مهدی مطهر از تهیه‌کنندگان خانه مستند در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره آثاری که امسال در جشنواره «سینما حقیقت» دارد گفت: من امسال نزدیک به ده فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره «سینما حقیقت» ارائه دادم که از این تعداد اثر پنج مستند در بخش ملی و سه فیلم هم در بخش شهید آوینی پذیرفته شدند. البته دو فیلم در هر دو بخش ملی و شهید آوینی به طور مشترک حضور دارند.

مطهر ادامه داد: حلب سکوت جنگ به کارگردانی امیر اصانلو در هر دو بخش ملی و شهید آوینی حضور دارد، این فیلم در جشنواره «ایدفا» مهم ترین جشنواره مستند دنیا در بخش مسابقه حضور داشت. شبیه سازی آقای زرد به کارگردانی ماهان خمامی‌پور که کاری مشترک با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود نیز دیگر اثر من در جشنواره امسال است. فیلم سومم هم یک فراموشی بی‌حس کننده نام دارد که عادل انیسی آن را کارگردانی است. فیلم زمان به کارگردانی ماریا ماوتی و فقدان ساخته فاطمه ذوالفقاری و همچنین فیلم مهین به کارگردانی محمدحسین حیدری نیز سه اثرم هستند که در بخش ملی حضور دارند. امسال سه یا چهار اثر من هم در جشنواره پذیرفته نشد که یکی از آنها شورش علیه سازندگی بود.

این تهیه‌کننده که به عنوان پرکارترین تهیه‌کننده در جشنواره امسال «سینما حقیقت» حضور دارد با بیان اینکه لقب پرکارترین تهیه کننده در جشنواره، افتخار نیست گفت: جشنواره «سینما حقیقت» با توجه به اینکه دوازده‌ دوره از برگزاری‌اش می‌گذرد جشنواره نوپایی است و الان در نوجوانی به سر می‌برد. اما در همین مدت، جشنواره فجر را در بخش مستندش کنار زده است. جشنواره «سینما حقیقت» و نتایج آن برای مستندسازها مهم تر از بخش مستند جشنواره فجر است که خیلی تکلیفش با خودش مشخص نیست.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نقاط ضعف و قوت جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: البته در اینکه این جشنواره می‌تواند بهتر از این شود طبیعتا شکی نیست و باید تمهیداتی به کار ببرند که جنس جشنواره بهتر شود. مهم ترین اتفاقی که باید رقم بخورد این است که فیلم‌های فیلمسازهای قدرتری به بخش رقابتی و مسابقه بیاید و این مسئله حس رقابت بین فیلمسازهای ایرانی و خارجی را محسوس‌تر می‌کند. دوم اینکه بخش ملی نیز می‌تواند از داورهای بین‌المللی‌تر و مطرح‌تر بهره ببرد. نکته بعدی که می‌توانم پیشنهاد دهم این است که بخش‌های جانبی این جشنواره تقویت شوند، بخش بازار و حضور پخش‌کننده‌های بین‌المللی نیز تاثیر زیادی روی شناخته شدن سینمای مستند در بازارهای جهانی دارد. ورک‌شاپ‌هایی که برگزار می‌شوند هم از جمله بخش‌هایی است که عیار یک جشنواره را بالا می‌برد، کمااینکه امسال هم شاهد حضور یکی از صداگذاران مطرح سینما جهان و برگزاری یک ورک‌شاپ توسط ایشان در جشنواره «سینما حقیقت» بودیم.

مطهر همچنین گفت: حضور آقایان ارد عطارپور، پیروز کلانتریان، اصلانی، ورهرام و … چه در قامت تهیه‌کننده و در چه در مقام کارگردان در کنار فیلمسازهای نسل جدید نیز از ویژگی‌های مهم دوازدهمین جشنواره فیلم‌های مستند «سینما حقیقت» بود.

این تهیه‌کننده در ادامه افزود: بیش از هفتاد تا هشتاد درصد جوایزی که سینمای ایران کسب می‌کند متعلق به سینمای مستند است، اما پوشش رسانه‌ها برای فیلم‌های سینمایی داستانی، بیشتر است. ما در زمینه مخاطب و جشنواره داخلی، فیلم‌های خوبی می‌سازیم و موفق عمل کردیم اما کمتر مخاطب خارجی فیلم‌های ما را محک زده و آن هم به این دلیل است که بازار پخش جهانی سینمای مستند آنطور که باید رونق نگرفته است. ما اگر بتوانیم فیلم‌های مستندمان را در آمریکای لاتین، شرق آسیا یا کشورهای عربی نمایش دهیم به نظرم بازخورد درست‌تری درباره اینکه آیا کارمان خوب است یا نه می‌گیریم.

مطهر درباره فضای فعلی سینمای مستند کشور نیز اظهار کرد: من در هر دو حوزه به عنوان تهیه‌کننده حضور داشتم و می توانم با قاطعیت بگویم فضای مستند ما به مراتب درست‌تر از فضای سینمای داستانی‌مان است، دست‌اندرکاران سینمای مستند بودجه‌های کلان نمی‌گیرند و با این وجود اتفاق‌های خوبی را در زمینه کاری خودشان رقم می‌زنند. اما اتفاقی که به نظر من باعث جهش و پیشرفت سینمای مستند می‌شود این است که با بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشیم، به خاطر کم شدن بودجه‌های فرهنگی، حمایت مالی از مستند کم شده است و عملا به نفع ما مستندسازهاست که با بخش خصوصی که سختگیرتر است تعامل بیشتری داشته باشیم تا حساب رسی بیشتری هم از آنها بشود. این مسئله شاید باعث شود تا مستندسازان و تهیه‌کننده‌ها سرمایه‌گذارهای خارجی پیدا کنند یا با کشورهای همسایه و شبکه‌های مختلف خارجی وارد همکاری شوند که در نهایت اتفاق مثبتی را رقم خواهد زد.

او همچنین یادآور شد: من به عنوان تهیه‌کننده‌ای که در جشنواره امسال تعدادی فیلم دارم، نماینده یک مجموعه مستندساز به نام مجموعه مستندسازی خانه مستند انقلاب اسلامی هستم. در آنجا دوستان زیادی تلاش می‌کنند و تنها نام من به میان می‌آید اما اگر این دوستان نباشند من قدمی از قدم نمی‌توانم بردارم. مجموعه ما با تمام سلیقه‌ها و موضوعات مختلف امسال در جشنواره فیلم دارد، قصه زلزله، مهاجرت، اعتیاد، تفاوت نسل‌ها، سوریه و قاتلین سریالی موضوعات هستند که در مستندهای امسال ما در جشنواره «سینما حقیقت» روایت می‌شوند. ما در مجموعه خانه مستند با فیلمسازها با سلیقه‌های مختلف وسطوح مختلف کار می‌کنیم و نگاهی به عناوین فیلم‌ها و فیلمسازهای خانه مستند، موید این ادعاست.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» ۱۸ آذرماه در پردیس چارسو افتتاح شد و ۲۵ آذرماه 97 پایان یافت.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: