محمد ثقفی در گفتگو با خانه مستند: «رازهای جماران» از زبان محافظان سخن می‌گوید/ سیر صعودی خانه مستند از بدو تاسیس

محمد ثقفی در گفتگو با خانه مستند: «رازهای جماران» از زبان محافظان سخن می‌گوید/ سیر صعودی خانه مستند از بدو تاسیس

محمد ثقفی در گفتگو با خانه مستند: «رازهای جماران» از زبان محافظان سخن می‌گوید/ سیر صعودی خانه مستند از بدو تاسیس
۱۶ خرداد ۱۴۰۱

یکی از کارگردان‌های مستند رازهای جماران، تاکید کرد که خانه مستند لزوما به دنبال ساخت مستندهای سیاسی یا مذهبی نباشد و فضا را برای همه مستندسازانی که می‌خواهند به مسائل روز بپردازند، باز کند.

محمد ثقفی، یکی از کارگردان‌های مجموعه مستند «رازهای جماران» که از شنبه 14 خردادماه، در چهار قسمت 30 دقیقه‌ای و در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند به‌صورت آنلاین و رایگان از سایت خانه مستند اکران می‌شود در گفتگو با روابط عمومی خانه مستند درباره این اثر گفت: «رازهای جماران» درباره دوره حضور امام خمینی (ره) در جماران در مصاحبه با محافظان ایشان است یعنی زندگی ایشان در چند سال حضورشان در جماران را از زاویه دید این محافظان بررسی می‌کنیم. هر قسمت از مجموعه مستند «رازهای جماران» به موضوع مشخصی می‌پردازد؛ مثلا در قسمتی ورود امام به ایران تا زمان مستقر شدن‌شان در جماران، قسمتی دیگر ارتباط‌شان با همسرشان و در قسمتی دیگر ارتباط‌شان با فرزند‌شان احمد را روایت می‌کنیم. نکته ثابت در این مستند این است که تمام روایت‌ها از زاویه دید محافظان بررسی می‌شود.

او درباره چگونگی پدید آمدن این فیلم بیان کرد: شروع «رازهای جماران» با شناسایی کسانی بود که در آن دوره به‌عنوان محافظ در کنار امام خمینی (ره) حضور داشتند، مصاحبه با این افراد آغاز شد که بر اساس این مصاحبه‌ها به آرشیوهایی دست پیدا کردیم، در ادامه روایت‌ها را دسته‌بندی کرده و با آرشیو تکمیل کردیم، درنهایت مجموعه مستند «رازهای جماران» که ساختاری مصاحبه، آرشیوی دارد، پدید آمد.

کارگردان مستند خودکار، درباره اهمیت مستند خاطرنشان کرد: نگاه جدیدی که این مستند به زندگی امام دارد، می‌تواند مستند را جذاب کند. «رازهای جماران» لایه‌های پنهانی را که به‌صورت رسمی از زندگی امام خمینی (ره) وجود ندارد، از زاویه نزدیک‌ترین افراد به ایشان بررسی و بیان می‌کند و زاویه دید جدیدی را از این موضوع به ما نشان می‌دهد. همین مساله «رازهای جماران» را به‌صورت مستندی جذاب و تازه روایت می‌کند و شاید بشود همین زاویه دید را درباره خیلی از افراد مهم دیگر اجرا کرد.

به گفته ثقفی؛ محافظان افرادی هستند که خیلی دیده و شناخته نمی‌شوند اما رازهای جذاب و جالبی دارند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک تاریخ ناگفته و شفاهی استفاده کرد.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اکران آنلاین «رازهای جماران» در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند اظهار کرد: در چند سالی که ویروس کرونا در جهان حاکم بود و خیلی از افراد به فضای اینترنت روی آوردند، اکران آنلاین بسیار می‌تواند به دیده شدن فیلم‌ها و مستندهای ساخته شده، کمک کند، البته اطلاع‌رسانی، هم‌رسانی و انتشار لینک‌های مربوطه می‌تواند بسیار در دیده شدن کار تاثیر بگذارد.

تدوینگر مجموعه مستند «نامکان» درباره تاثیر خانه مستند بر ساخت آثار مستند نیز تصریح کرد: خانه مستند از بدو تاسیس تاکنون سیر صعودی‌ای را، چه در کیفیت آثار و چه در تنوع موضوعات آن‌ها، طی کرده است. پیشنهاد من درباره آثار خانه مستند این است که از نظر موضوعی و ساختاری، به سمت مسائل اجتماعی و به‌روزتر پیش رود یعنی زاویه نگاهی را دنبال کند که نسبت به دیگر مستندسازانی که کارهای جشنواره‌ای تولید می‌کنند، دغدغه‌مندتر باشد، به شخصه این نگاه دغدغه‌ند را در موضوعات اجتماعی دنبال می‌کنم تا وقتی که مستند به مرحله پخش می‌رسد، مخاطب عام نیز آن را تا انتها ببیند و با آن ارتباط برقرار و حس کند که این مستند از نگاه او ساخته شده است. مستند نباید برای افراد خاصی ساخته شود بلکه دراماتیک‌تر، جذاب‌تر و عامه‌پسندتر کردن آن‌ها با هر موضوعی که دارد، می‌تواند تعداد مخاطبان بیشتری را جذب و با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند.

او در پایان درباره دوره جدید ارسال طرح به سایت خانه مستند مطرح کرد: اتفاق بسیار خوبی‌ست، امیدوارم تعداد دفعاتی که این فرصت در اختیار مستندسازان قرار می‌گیرد، بیشتر شود و رویکردی که نسبت به طرح‌ها و موضوعات دارند، مقداری بازتر شود یعنی خانه مستند لزوما به دنبال ساخت مستندهای سیاسی یا مذهبی نباشد و فضا را برای همه مستندسازانی که می‌خواهند به مسائل روز بپردازند، باز کند. ایده‌آل من از خانه مستند و پنانسیلی که دارد این است که هر نوع تفکر، ساختار و مدل مستندسازی را بتواند پشتیبانی کند تا بدون وجود محدودیت، تنوع بیشتری در دنیای مستندسازی شکل گیرد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: