نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

گفتگو با محمد ثقفی، مستندساز:

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
۰۱ آذر ۱۴۰۱

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد ثقفی گفت: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش خانگی عملکرد خوبی در زمینه نمایش آثار مستند ندارند.

او درباره مستند «کودکان پشت ویترین» گفت: این فیلم نیمه بلند که تقریبا ۶۰ دقیقه است به موضوع مدلینگ کودکان از نگاه روانشناسی، حقوقی، فعالان حقوق کودکان و … می‌پردازد. ضبط این‌کار با توجه به تحقیقات و تولید کمتر یک سال طول کشید.

ثقفی ادامه داد: «کودکان پشت ویترین» علاوه بر اینکه یک مستند تحقیقی و پژوهشی است به صورت میدانی نیز فعالیت‌هایی برای آن انجام شده است. به صورت کلی این موضوع، مساله‌ای بسیار حاد و عجیب است، اما متاسفانه تا این لحظه محتوای درخور و خوبی درباره آن تولید نشده است.

این مستندساز درباره جشنواره سینماحقیقت که به زودی و تا اواخر آذرماه برگزار می‌شود، بیان کرد: این جشنواره پس از پانزده دوره برگزاری، جایگاه خود را به صورت کامل در سینمای مستند محکم کرده است و می‌توان گفت تنها مرجع معتبر در سینمای مستند است و هر مستندساز ایرانی تلاش می‌کند تا اثر خود را به این فستیوال داخلی برساند تا از این درچه نمایش داده شود.

ثقفی افزود: از آنجایی که جشنواره «سینماحقیقت» ویترینی رنگانگ و مهم برای سینمای مستند است بنابراین اهمیت و تاثیرگذاری آن نیز از کسی پوشیده نیست. همچنین در دو سال گذشته که جشنواره به صورت آنلاین نیز برگزار شد من به شدت از آن استقبال کردم چراکه معتقدم چنین رویدادی نباید به هیچ عنوان تعطیل شود چراکه این جشنواره تنها محلی است که به خوبی آثار فیلمسازان را نمایش می‌دهد.

او درباره نقدی که به پلتفرم‌های اصلی وجود دارد، عنوان کرد: من واقعا به شکل عملکرد این پلتفرم‌ها نقد دارم چرا که اصلا در حوزه سینمای مستند رویکرد خوبی ندارند و درخواست من از مدیران سینمای مستند این است که تفاهم‌نامه‌ها یا قرارد‌هایی را با این پلتفرم‌ها منعقد کنند تا کمی در حوزه عرضه آنلاین آثار مستند مخاطبان بیشتری با ما همراه شوند.

همچنین مدیران سینمای مستند در حوزه تولید نیز بهتر است با مستندسازان همراه شوند و آن زمان خواهیم دید که تا چه اندازه می‌توانیم روند رو به جلو و خوبی در حوزه تولیدات متنوع در سینمای مستند داشته باشیم چراکه با وجود هزینه‌های پایین تولید آثار مستند نسبت به آثار داستانی و همچنین مخاطب بالقوه فراوانی که برای این آثار وجود دارد، چرخه تولید و بازگشت سرمایه نیز، هم برای آثار مستند و هم شبکه نمایش خانگی رونق بیشتری خواهد گرفت.

ثقفی در پایان تاکید کرد: بنابراین من معتقد هستم که برگزاری این جشنواره باید ادامه داشته باشد، به همانگونه که حتی در دوران کرونا نیز توانست راه خود را برای برگزاری پیدا کند و سرپا ماند و با این کار امید بسیاری از مستندسازان را ناامید نکرد. در نهایت باید بگویم که امیدوارم در ادامه با قرار دادن فضای بیشتر در اختیار مستندسازان، کاهش ممیزی‌ها، اعتماد بیشتر به فیلمسازان و افزایش بودجه و حمایت‌های اقتصادی، بازگشت سرمایه و افزایش مخاطب برای سینمای مستند ادامه داشته باشد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: