داستان یک محصول خاطره انگیز ایرانی/ نگاهی به مستند «خودکار»

داستان یک محصول خاطره انگیز ایرانی/ نگاهی به مستند «خودکار»

داستان یک محصول خاطره انگیز ایرانی/ نگاهی به مستند «خودکار»
۲۴ آذر ۱۳۹۸

محمد ثقفی کارگردان مستند خودکار بیک با نام «خودکار» می گوید کنجکاوی درباره چگونگی ساخت خودکار بیک باعث شده است که به سراغ سوژه پدرنوشت افزار ایران برود.

محمد ثقفی کارگردان فیلم خودکار بیک که در بخش کارآفرینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره ایده مستند خود که به علی اکبر رفوگران پدر نوشت افزار ایران پرداخته است، گفت: من همیشه برایم سوال بود که این خودکار بیک چرا دیگر وجود ندارد؟ هم سن و سالان من و پدر و پدربزرگم هم خودکار بیک را می شناسند و برایم همیشه سوال بود که این خودکار چگونه تولید شده است و این سوال را از افراد دیگر هم می پرسم که تا حالا فکر کردید خودکار بیک اولین بار چه طور تولید شد؟

وی ادامه داد: سال 95 توانستم با آقای علی اکبر رفوگران روبرو شوم و متوجه شدم که او تولیدکننده خودکار بیک و مداد سوسمار است و به همین دلیل به سراغ این سوژه رفتم تا آن را بسازم.

ثقفی با اشاره به اینکه از زمان پیداکردن رفوگران تا جلوی دوربین رفتن او 9 ماه به طول انجامید، گفت: پس از خواهش های فراوان، قبول کرد جلوی دوربین حاضر شود. چون او فردی ماخوذ به حیاست و دوست نداشت با ساخت این مستند، این برداشت شود که از خودش تعریف کرده و به همین دلیل این پروسه کمی طول کشید.

کارگردان «خودکار» با اشاره به اینکه مستندسازان باید سماجت زیادی برای ساخت مستندهایشان داشته باشند، ادامه داد: خوشحالم که مستند من وارد جشنواره سینماحقیقت شد، چون این جشنواره بزرگ ترین ویترین سینمای ایران است و هر مستندی که از اشل خاصی برخوردار باشد می تواند وارد رقابت این جشنواره شود.

ثقفی با اشاره به این که قبل از رایگان شدن بلیت ها جمعیت بیشتری در پردیس چارسو حضور داشت، گفت: تنها عاملی که می توان گفت باعث دیده نشدن مستندها می شود، همین موضوع است، ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد و این موضوع به مستندهای حاضر لطمه نزند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند