صفحه اصلی > اخبار
ترکیبی نو از پژوهش محوری و شخصیت محوری در مستند «روزی که رفت»
24 آذر 1398

ترکیبی نو از پژوهش محوری و شخصیت محوری در مستند «روزی که رفت»

هادی معصوم دوست، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، محفلی برای مستندسازان است که تولیدات یک سال گذشته سینمای مستند را ببینند و جایگاه خود را در سینمای ایران پیدا کنند.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، هادی معصوم‌دوست که امسال با مستند «روزی که رفت» در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره این اثر گفت: مستند «روزی که رفت» درباره تخریب بافت تاریخی شهر مشهد است، این فیلم به دلیل حضور همزمان تیم فیلمبرداری در مکان تخریب بافت تاریخی، پروسه زمانبری را برای ساخت پشت سرگذاشت.

وی ادامه داد: من سعی کردم برای نخستین بار ترکیبی از یک کار پژوهش محور و شخصیت محور ارائه کنم، ما در این مستند به زندگی خصوصی یک فرد می‌پردازیم و توام با آن، پروسه پژوهشی را طی می‌کنیم.

این کارگردان در پاسخ به اینکه وضعیت آثار پژوهشی را در سینمای مستند چطور ارزیابی می‌کند، گفت: من آنچه درباره مستندهای پژوهشی در ذهن دارم را در این کار تا جایی که امکان دارد انجام ندادم و از زاویه دید خاصی داستان را روایت کردم که کمتر اتفاق افتاده است، برخی فیلم‌های پژوهشی گاهی به مستندهایی مقاله گونه بدل می‌شوند که مخاطب با خود فکر می‌کند اگر مطلبی را در این باره می‌خواند آیا چیزی را از دست می‌داد؟ در واقع برای این فیلم‌ها تنها تصویرسازی صورت می‌گیرد اما به لحاظ دراماتیک، فیلمنامه‌ای برایش در نظر گرفته نمی‌شود.

معصوم‌دوست افزود: به نظرم یک طرح پژوهشی زمانی تبدیل به فیلمنامه مستند می‌شود که این پروسه را طی کند نه آنکه یک مقاله پژوهشی به گفتار متن تبدیل شود، روی فیلم خوانده شود و برایش تصویرسازی انجام شود. اما من در «روزی که رفت» سعی کردم تاثیر تخریب بافت تاریخی یک شهر را در زندگی خصوصی این آدم و گذشته خانوادگی اش بررسی کنم و شهر را به مثابه روح و روان شهروندان تلقی کردم.

این مستندساز درباره تغییرات جشنواره سیزدهم در زمینه فروش بلیت و صدور کارت، نظر خود را این طور بیان کرد: به نظرم این اتفاق، بسیار خوب است و ما هم در انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند این پیشنهاد را ارائه کردیم چون در سال‌های گذشته، شاهد شلوغی بی‌دلیل جشنواره سینماحقیقت بوده‌ایم، شلوغی که گویا قرار است بیانگر استقبال گسترده مخاطبان باشد در حالی که این استقبال، ساختگی است و بسیاری از اهالی سینمای مستند و علاقه‌مندان، امکان حضور در این رویداد را پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: به نظرم باید یاد بگیریم برای سینمای مستند هم ارزش قائل شویم و برای تماشای فیلم‌ها هزینه کنیم، ما به عنوان خانواده سینمای مستند باید اول از خود شروع کنیم و به نظرم درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها باید به دست تهیه‌کنندگان برسد تا شاید انگیزه‌ای در دلشان ایجاد کند.

معصوم‌دوست، ارزیابی خود از جشنواره سینماحقیقت را این طور بیان کرد: هر جشنواره‌ای خوبی و بدی‌هایی دارد، اینکه برای کسب جایزه، بین فیلمسازان رقابت به راه بیفتد اتفاق مثبتی نیست چرا که مسئله جایزه برای کارگردانان حیاتی می‌شود و نتایج داوری هم مورد قبول همه نیست. از طرف دیگر جشنواره سینماحقیقت، محفلی برای مستندسازان است که تولیدات یک سال گذشته سینمای مستند را ببینند و جایگاه خود را در سینمای ایران پیدا کنند. همه این مسایل به نگاه افراد به جشنواره بستگی دارد.

اولین نمایش مستند بلند «روزی که رفت» 20 آذر ماه روی پرده رفت و نمایش دوم آن 24 آذر در سالن 6 پردیس چارسو ساعت20 برگزار می شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

جشنواره فیلم‌های ورزشی می‌تواند مردمی‌تر برگزار شود
28 اردیبهشت 1401

جشنواره فیلم‌های ورزشی می‌تواند مردمی‌تر برگزار شود

کارگردان فیلم «درخت زیتون سعد» تاکید کرد که امیدوارم برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی همچون موضوع آن در ادامه مردمی‌تر...

مدیر خانه مستند خبر داد؛ دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از خردادماه آغاز می‌شود/ حمایت ویژه از کار اولی‌ها
28 اردیبهشت 1401

مدیر خانه مستند خبر داد؛ دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از خردادماه آغاز می‌شود/ حمایت ویژه از کار اولی‌ها

دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از پنجم خردادماه در سایت این مرکز بازگشایی می‌شود و علاقه‌مندان و همچنین مستندسازان می‌توانند طرح‌های خود را در این سامانه ثبت...

نگاهی به تاریخ یمن در مستند «مردان یمنی» پرس تی‌وی
25 اردیبهشت 1401

نگاهی به تاریخ یمن در مستند «مردان یمنی» پرس تی‌وی

به گزارش سایت خانه مستند، مستند «مردان یمنی» به کارگردانی محمد بنکدار تاریخ و ریشه‌های یمن و تاثیر آن در روابط امروزی این کشور با کشورهای همسایه و منطقه را مورد واکاوی قرار...

اعلام اسامی نامزدهای نهایی دو بخش جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»
25 اردیبهشت 1401

اعلام اسامی نامزدهای نهایی دو بخش جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»

به گزارش سایت خانه مستند، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»، اسامی ده نامزد‌ نهایی بخش گزارشی و روایی جشنواره اعلام...

زندگی 6 مادر شهید سوژه «رخ مادر» شد/ رونمایی از پوستر مجموعه مستند
25 اردیبهشت 1401

زندگی 6 مادر شهید سوژه «رخ مادر» شد/ رونمایی از پوستر مجموعه مستند

پوستر مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیه‌کنندگی امیرحسین اکاتی که به زندگی مادران شهدا می‌پردازد، رونمایی...

همکاری سازمان سینمایی و بنیاد شهید برای برای ساخت آثار سینمایی و مستند
18 اردیبهشت 1401

همکاری سازمان سینمایی و بنیاد شهید برای برای ساخت آثار سینمایی و مستند

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در نشست مشترکی با امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و...

مستند «روزهای بی‌خبری» در راه ایتالیا/ روایت بازمانده‌ای 84 ساله
18 اردیبهشت 1401

مستند «روزهای بی‌خبری» در راه ایتالیا/ روایت بازمانده‌ای 84 ساله

مستند روزهای بی‌خبری به کارگردانی ابوالفضل تاجیک و تهیه کنندگی مهدی مطهر در بخش رسمی و رقابتی جشنواره چفالو 2022 ایتالیا پذیرفته شده...

هیات مدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شدند
18 اردیبهشت 1401

هیات مدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شدند

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، در اولین نشست هیات مدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند رئیس، نائب رئیس، دبیر، خزانه دار و سخنگوی انجمن معرفی...

اکران آنلاین «قوس الکتریکی» به مناسبت هفته معلم / روایتی از سیستم غلط آموزشی
12 اردیبهشت 1401

اکران آنلاین «قوس الکتریکی» به مناسبت هفته معلم / روایتی از سیستم غلط آموزشی

مستند «قوس الکتریکی» تولید شده در خانه مستند، به مناسبت هفته معلم به صورت رایگان اکران آنلاین خود را آغاز...