خانه مستند

خانه ای برای مستند و مستندسازان | تماشا و دانلود مستند

صفحه اصلی > اخبار
داستان همه آدم های دنیا/ گفت و گو با «امیر اصانلو»، کارگردان مستند «پیرمرد و خواننده»
24 آذر 1398

داستان همه آدم های دنیا/ گفت و گو با «امیر اصانلو»، کارگردان مستند «پیرمرد و خواننده»

امیر اصانلو که پیش از این پنج فیلم مستند ساخته است، امسال با فیلم دیگری در خصوص سوریه، در جشنواره سینما حقیقت حاضر شده است. داستان این فیلم که «پیرمرد و خواننده» نام دارد مانند فیلم قبلی او یعنی «حلب، سکوت جنگ» در شهر حلب می گذرد. اصانلو با فیلم «حلب، سکوت جنگ» در چهار جشنواره بین المللی شرکت کرد و برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران هفدهمین جشنواره فیلم Ischia ایتالیا در سال 2019 شد و حال امیدوار است که با این فیلم بتواند نظر هیات داوران جشنواره حقیقت را جلب کند. داستان فیلم قصه زندگی ابوعمر و رفیقش ابورامی را در شهر حلب، ۶ سال بعد از جنگ روایت می کند. با او در  مورد این مستند گفت وگویی داشتیم.

چه شد که «پیرمرد و خواننده» را ساختی؟

ماجرای سوریه، همیشه گوشه ذهن من بوده و به همین خاطــر در مورد تصاویری که از آنجا می بینم حساسم. روزی گزارشی دیدم در الجزیره که مربوط به سال های اول جنگ بود. گزارشگر رفته بود از همین پیرمرد گزارش گرفته بود. با محوریت اتومبیل های خاصش. تصمیم من هم این بود که بروم و گزارشی از این فرد تهیه کنم. عکسی از او را چاپ کردم و رفتیم به شهر حلب که شهر بزرگی هم هست. یک تاکسی گرفتیم و با عکسی که در دست داشتیم، سه روز تمام در شهر گشتیم تا بالاخره توانستیم در پایان روز سوم او را پیدا کنیم و از زندگی او و دوست خواننده اش این مستند را تهیه کنیم.

فیلم را که دیدم با خودم گفتم «که چی؟». فکر می کنــم خیلی از بینندگان دیگر هم در لحظات اول بعد از تماشــای فیلم همین حرف را بزنند ولی بعد که تصاویر کمی ته نشین شد تصور کردم که تو می خواهی داســتان آدم ها بعد از جنگ را روایت کنی. برای همین هم ما در این مســتند، غیر از یک سکانس که صدای تیراندازی دارد، چیز دیگری از خود جنگ نمی بینیم و هر چه هست اثرات بعد از جنگ است.

فکر می کنم آن سوال «که چی؟» را می شود آخر همه فیلم های جهان از خود پرسید ولی برداشت شما درست اســت. این فیلم در واقع برداشت ماست از ســوریه بعد از جنگ و آدم های بعد از جنگ. چیزی از گذشــته نمی بینیم. نمی خواهم بگویم که چه شد که این اعتراضات شروع شد و چه شد که به یک جنگ داخلی تبدیل شــد. دنبال مقصر نمی گردم. اصلا تلاش کردم جوری فیلم بسازم که اگر لوکیشن فیلم حذف شود، این داستان همه آدم ها در سراسر جهان باشد. داستان آدمی که امیدوار است و به آینده نگاه می کند یعنی آن پیرمرد و داستان آدمی که سعی می کند در گذشته باقی بماند و در فضای جنگ و نوستالژی بازی. این چیزی اســت که حتی در کشور خودمان هم شاهد آن هستیم.

مستند پیرمرد و خواننده

یک نکته جالب برای من این است که تو داســتان مردها در جنگ را ساختی. درام ساختن از زندگی زنان در جنگ کار دشواری نیست ولی تو ظاهرا کار سخت را انتخاب کردی و به سمت زندگی مردان رفتی. چرا؟

دلیل ساده اش این است که خودم مرد هستم و فمینیست هم نیستم. ولی دلیل دیگر ماجرا شاید این باشد که کار مردها در جنگ سخت تر از زن هاست یا دست کم سخت تر از آن است که به چشم می آید. همه از مردی که در زمان جنگ هســت انتظار دارند برود و بجنگد نه اینکه دنبال کلکســیون ماشین باشــد یا به فکر موسیقی باشــد. این دو آدم این کار را نکردند و خواننده حالا بایــد قصه متفاوتی از مردان در جنگ را ببیند.

تصور عمومی از مستندسازی در سوریه این است که مستندساز با حمایت نهادهای نظامی به منطقه می رود و تصاویری می گیرد و برمی گردد. برای این کار هم پــول خوبی دریافت می کند. با این حال روایت های دیگری هم شــنیده ام که می گویند این طور هم نیســت و مثلا حتی برای خروج دوربین از مرز هوایی فــرودگاه امام هم هزاران مکافات وجود دارد. واقعا، مستندسازی در سوریه، چطور کاری است؟ ساده یا سخت؟

این دومین فیلمی است که برای ســوریه می سازم و به احتمال زیــاد دیگر نخواهم رفــت. همان طور که گفتی تصور عمومی این اســت که تو با خیال راحت می روی روی صندلی کارگردانی می نشــینی و پول خوب می گیری. واقعیت اما این است که به قول عامه، پدر آدم برای ســاخت مستند در ســوریه درمی آید. چرا؟ به این دلیل که اولا فیلمسازی که به این کشور رفته، با هر عقیــده و طیف فکری که باشــد، فحش می خورد. در عین حــال، منطقه، حتــی حالا که به ظاهر جنگ در آن تمام شده یک منطقه جنگی است و هر لحظه می تواند اتفاقی بیفتد و به قولی فیلمساز، جان خودش را کف دســتش گرفته است. کجای این سیستم، سیستم ساخت یک مســتند دولتی است؟ در آنجا هیچ چیزی فراهم نیســت و همه چیز را باید خودت فراهم کنی. در عین حال اگر بخواهی دوربین را بلند کنی، باید از هزار نهاد مجوز بگیری و هیچ کدام هم ایرانی نیســتند. به این ترتیب می توانم بگویم که فیلمسازی در ایران سخت اســت و در سوریه خیلی سخت است. از نظر جو عمومی هم باید بگویم که این طور نیســت که همه با حضور تو به عنوان فیلمســاز ایرانی موافق باشــند. به هر حال مخالفانی جدی هم در آنجا حضور دارند. واقعیت این طور نیست که ارگان یا نهادی پول بدهد و تو بتوانی بــه راحتی بروی فیلم بســازی. ضمنا از این پول های کلانی که می گویند، دست کم چیزی به من نرسیده است.

منبع: چهارمین شماره بولتن سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

اسامی آثار مستند پذیرفته شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعلام شد
26 دی 1400

اسامی آثار مستند پذیرفته شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعلام شد

براساس اعلام دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر و هیات انتخاب بخش مستند جشنواره چهلم، فیلم‌های راه یافته به بخش سینمای مستند این دوره جشنواره اعلام...

«بی بی» از مجموعه مستند «یکی از ما» برنده فانوس جشنواره عمار شد
25 دی 1400

«بی بی» از مجموعه مستند «یکی از ما» برنده فانوس جشنواره عمار شد

مستند یکی از ما 2 «بی بی» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی و تهیه کنندگی عطا پناهی، برنده فانوس طلایی دوازدهمین جشنواره فیلم عمار شد. مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره...

«شهر زیبای من» برنده پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز
25 دی 1400

«شهر زیبای من» برنده پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز

مستند «شهر زیبای من» به کارگردانی الهام آقالری و تهیه کنندگی عطا پناهی، از آثار خانه مستند، برنده دیپلم افتخار بخش مستند پنجمین جشنواره بین المللی فیلم پرواز...

واکنش ها به مستند «۷۲ ساعت» ادامه دارد
23 دی 1400

واکنش ها به مستند «۷۲ ساعت» ادامه دارد

با اکران مستند 72 ساعت در سایت های مختلف، واکنش ها به این مستند جذاب، همچنان ادامه...

داستان تلاش های حاج قاسم سلیمانی در کرمان و سیستان و بلوچستان/ یادداشتی بر مستند «آورتین»
21 دی 1400

داستان تلاش های حاج قاسم سلیمانی در کرمان و سیستان و بلوچستان/ یادداشتی بر مستند «آورتین»

مستند نیمه بلند «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده، مستندی درباره مسأله ناامنی در استان کرمان در اوایل دهه ی هفتاد می باشد. فیلم، راوی عملیات آورتین به فرماندهی حاج...

ماجرایی مشابه بمباران هیروشیما و ناکازاکی! / یادداشتی بر مستند «زندگی در آرشیو»
21 دی 1400

ماجرایی مشابه بمباران هیروشیما و ناکازاکی! / یادداشتی بر مستند «زندگی در آرشیو»

مستند زندگی در آرشیو به کارگردانی برهان احمدی، مستندی 43 دقیقه ای با موضوع قربانیان شیمیایی جنگ ایران و عراق است....

۶۰۰ هزار نفر؛ مخاطب مجازی مستند «۷۲ساعت»
21 دی 1400

۶۰۰ هزار نفر؛ مخاطب مجازی مستند «۷۲ساعت»

مستند سینمایی «۷۲ ساعت» توانست به آمار بیش از نیم میلیون مخاطب در پلتفرم‌های اینترنتی...

پرتعلیق و جذاب! / یادداشتی بر مستند «72 ساعت»
19 دی 1400

پرتعلیق و جذاب! / یادداشتی بر مستند «72 ساعت»

روایت و چیدمان مستندات فیلم «۷۲ ساعت» به‌گونه‌ای است که چه بخواهیم و چه نخواهیم ما را به سمت قضاوتی عادلانه و منصفانه درباره کشف یک جنایت ظالمانه...

انتقاد مصطفی شوقی، کارگردان مستند «72 ساعت» از صدا و سیما
16 دی 1400

انتقاد مصطفی شوقی، کارگردان مستند «72 ساعت» از صدا و سیما

کارگردان مستند جنجالی که درباره سردار شهید سلیمانی ساخته و منتشر شده است، از پخش نشدن آن از تلویزیون انتقاد...

«72 ساعت» پایانی شهید سلیمانی در  فیلیمو
12 دی 1400

«72 ساعت» پایانی شهید سلیمانی در فیلیمو

مستند «72 ساعت» که به سه روز منتهی به شهادت سردار سلیمانی می پردازد، در سایت های VOD منتشر...

در 72 ساعت پایانی حاج قاسم سلیمانی، چه گذشت؟
12 دی 1400

در 72 ساعت پایانی حاج قاسم سلیمانی، چه گذشت؟

همزمان با سالروز شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، مستند سینمایی «۷۲ ساعت» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از شنبه ۱۱ دی ماه اکران خود را در برخی سینماها آغاز خواهد...

پوستر مستند «72 ساعت» رونمایی شد/ روایتی تازه از سه روز پایانی زندگی شهید قاسم سلیمانی
09 دی 1400

پوستر مستند «72 ساعت» رونمایی شد/ روایتی تازه از سه روز پایانی زندگی شهید قاسم سلیمانی

در آستانه دومین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پوستر مستند «۷۲ ساعت» منتشر...