انسانی که به جایی احساس تعلق نکند، خطرناک است/ نشست فیلم خبر مستند «روزی که رفت»

صفحه اصلی > اخبار

انسانی که به جایی احساس تعلق نکند، خطرناک است/ نشست فیلم خبر مستند «روزی که رفت»

انسانی که به جایی احساس تعلق نکند، خطرناک است/ نشست فیلم خبر مستند «روزی که رفت»
24 آذر 1398

هادی معصوم‌دوست کارگردان فیلم «روزی که رفت» عنوان کرد شهر پدری من شهری است که به دست دلال ها افتاده و هویت شهری آن از بین رفته است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینماحقیقت، نشست فیلم خبر «روزی که رفت» ساخته هادی معصوم‌دوست در پردیس چارسو محل برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم سینماحقیقت با اجرا و کارشناسی محمدرضا مقدسیان برگزار شد.

معصوم دوست در ابتدا گفت: هدایت گواهی، شخصیت این فیلم از دوستان نزدیک من است بنابراین هر بار که من به مشهد می‌رفتم می‌دیدم برخی بافت ها در حال خراب شدن هستند و او هر بار ناراحت می‌شد، از همین رو فکر کردم خوب است فیلمی در این باره بسازیم. البته نمی‌خواستم تنها یک کار پژوهشی انجام بدهم بلکه می‌خواستم پژوهشی و شخصیت محور باشد.

وی افزود: هویت، بحثی مهم و فراگیر است به طوری که نریشنی در فیلم داریم که می‌گوید ساختمان ها زمانی اهمیت پیدا می کنند که سرنوشت آنها با آدم ها گره بخورد. به همین ترتیب بی توجهی به داشته هایمان تم اصلی این فیلم است انگار که آخر تاریخ ایستادیم و هیچ بعدی وجود ندارد به خاطر همین رفتار ما با محیط، همین است.

معصوم دوست عنوان کرد: من احساس می کنم بحث تعلق داشتن، موضوع مهمی است. انسانی که به جایی احساس تعلق نکند، پاهایش روی هواست و این موجود خطرناک است. اگر پای هر کدام از ما به زمین وصل نشود و یک سری ارزش ها برایمان اهمیت نداشته باشد آدم های خطرناکی می شویم. وقتی ما حس می کنیم هویت از ما گرفته می شود به آدم هایی تبدیل می شویم که چیزی برایمان اهمیت ندارد و دیگر کسی نمی‌گوید مراقب مصرف آب، هویت شهری یا … باشیم چون چیزی دیگر برایمان اهمیت ندارد.

این کارگردان توضیح داد: یک سری چیزهایی وجود دارد که قبل از شروع فیلم به آن فکر می کنیم. اگر احساس کنیم آخر دنیا ایستاده ایم نچسب می‌شویم. این حس که خیلی در بین ما زیاد شده باعث شده است ما همه دنیا را فقط برای خودمان بخواهیم. من فکر می کنم درک و باور کلمه عشق در کشور ما گم شده است. مردمی که عاشق شهر خود نباشند آدم‌های خطرناکی هستند چون نمی‌توانند چیزهای دیگر را هم دوست داشته باشند.

وی اظهار کرد: کار مستند، دست گذاشتن روی جاهایی است که درست حرکت نمی کند و انگار لکنتی وجود دارد اگر به سمت این سوژه رفتم به این دلیل بود که حس کردم شهر پدری من دچار آسیب شده و انگار دست دلال ها افتاده است؛ دست کسانی که مسایل فرهنگی برایشان اهمیتی ندارد چون پول و قدرت دارند و مدیریت کلان شهر دست آنها افتاده است.

این مستندساز بیان کرد: چرخه تولید و رسانه باید دست به دست هم بدهند تا سینمای مستند اهمیت پیدا کند و درباره آن حرف زده شود آن موقع مستند تاثیر خواهد داشت اگر بهترین فیلم هم ساخته شود ولی تریبون تاثیرگذار نداشته باشد اتفاق خاصی نمی افتد.

وی گفت: ما هر روز با آدم‌های زیادی رو به رو می شویم و می بینیم آدم های کمی عمیقأ عاشق هستند هدایت گواهی، شخصیت مستند ما واقعا عاشق بود. آنقدر برایم جذاب بود که گفتنی نیست. به نظرم آدم های این چنینی روز به روز کمتر می‌شوند، بنابراین باید قدر آنها را بدانیم نه آنکه تعداد آنها را با این جمله «تو چقدر عجیب هستی» کمتر کنیم.

گفتنی است مستند «روزی که رفت» به کارگردانی و تهیه کنندگی «هادی معصوم دوست» از تولیدات خانه مستند، در مسابقه ملی جشنواره، در بخش های بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده و بهترین موسیقی، کاندید دریافت جایزه شده است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید.آیکون کانال تلگرام خانه مستند

 

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...