«مهین» به دلیل صحنه های خشن، نیاز به سبک خاصی از فیلمبرداری داشت/ گفت و گو با «مهدی آزادی» فیلمبردار مستند «مهین»
«مهین» به دلیل صحنه های خشن، نیاز به سبک خاصی از فیلمبرداری داشت/ گفت و گو با «مهدی آزادی» فیلمبردار مستند «مهین»
مهدی آزادی که برای فیلم «لبیک» تندیس بهترین تصویربرداری هفتمین جشنواره سینماحقیقت را دریافت کرده، داشتن آمادگی جسمانی و ذهنی مناسب همراه با سرعت عمل بالا را از ویژگی های اصلی یک فیلمبردار مستند دانست.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، مهدی آزادی با بیان این که اولین مسئله برای ساخت فیلم مستند، فیلمبرداری آن است، درباره تفاوت فیلمبرداری فیلم های مستند با فیلم های بلند داستانی گفت: فیلمبرداری برای فیلم های مستند، اصول و قواعد مربوط به خودش را دارد و علاوه بر اینکه یک کار تخصصی است به تجربه و مهارت بالا هم نیاز دارد.
وی افزود: فیلمبردارانی که به صورت تخصصی، فیلمبرداری فیلم مستند انجام می دهند، باید سرعت عمل بالا برای درک درست و به موقع از اتفاق و جریان صحنه داشته باشند، چرا که در بسیاری ازمواقع، زمانی برای تبادل نظر میان کارگردان و فیلمبردار وجود ندارد و باید با سرعت عمل و درک درست از موضوع، سریع قاب بندی کرده و اتفاق را ثبت کرد. قطعا تصویر باید از کیفیت بالا و قابل قبولی به لحاظ فنی و تصویری برخوردار باشد.
آزادی در ادامه بیان کرد: در فیلم داستانی، فیلمبردار از پیش کامل در جریان همه جزئیات و پلان های فیلم قرار می گیرد و با بازدید از محله های فیلمبرداری و هماهنگی با طراح صحنه و نورپرداز ابزار و تجهیزات لازم را انتخاب کرده و با در اختیار داشتن زمان لازم شروع به فیلمبرداری می کند. در صورت عدم رضایت و نیاز مجدد به ضبط، این امکان را در اختیار دارد که پلان مورد نظر را تکرار کند و در زمینه مسائل تکنیکی هم فرصت برای تکرار و جبران اشتباه وجود دارد. اما یک فیلمبردار مستند در بسیاری از موارد این توانایی را دارد که در لوکیشن های واقعی و نورهای طبیعی با وجود شرایط ناپایدار، صحنه ها را به تصویر بکشد و در عین حال که امکانات و تجهیزات یک فیلمبردار فیلم داستانی را ندارد، تصاویری با کیفیت و حرفه ای ضبط کند.
این فیلمبردار سینمای مستند درباره داستان فیلم «مهین» که فیلمبرداری آن را برعهده داشته است، افزود: این مستند قصه ای تلخ و تکان دهنده دارد. قصه ای از جنس حقیقت از زندگی زنی با انبوهی از مشکلات و معضلات جامعه امروزٰ. این قصه روایتی است از یک فاجعه انسانی و این که چطور یک زن که نماد احساسات و عواطف انسانیت است، تبدیل به یک قاتل حرفه ای می شود.
آزادی در ادامه درباره فیلمبرداری این مستند بیان کرد: در مورد فیلمبرداری این فیلم، در گام اول بنده به عنوان فیلمبردار سعی کردم کاملا در جریان پرونده این متهم باشم و با فیلمساز نسبت به این سوژه بیشتر همفکری و صحبت کنم. در مرحله بعد، تعداد جلسات با کارگردان را برای مشاوره بعضی صحنه ها بیشتر کردیم. هر فیلمی با توجه به موضوعش، بهترین راهنما برای در جریان قرارگرفتن فیلمبردار خواهد بود، این فیلم هم بر اساس داستانی که داشت، نوع فیلمبرداری بنده را مشخص می کرد.
وی در ادامه افزود: از آنجایی که شیوه برخورد و نگاه کارگردان با این موضوع کاملا مشخص بود باعث شد تا با ترکیبی از مستند بازسازی به همراه مستندات واقعی، مسیر فیلم را جلو ببریم. من هم به عنوان فیلمبردار تلاشم بر وفادارماندن به اصل ماجرا در بخش بازسازی صحنه ها بود. در واقع استفاده از نورهای طبیعی و وضوح کمتر لنز دوربین برای دیده نشدن کامل صحنه های جرم به دلیل خشونت، همه مواردی بود که باید در نحوه فیلمبرداری رعایت می کردم.
آزادی درباره این دوره از جشنواره سینما حقیقت هم گفت: جشنواره سینما حقیقت، جشنواره بسیار مهم و با ارزشی است. این جشنواره، جشنی است برای کشف و شهود در حقیقت که با ارائه موضوعات خاص باعث بررسی و تفکر و تامل عمیق تر همه ما نسبت به مسائل و معضلات جامعه می شود. اگر این جشنواره با سیاست گذاری های درست همراه باشد نه تنها باعث ایجاد انگیزه در فیلمسازان می شود بلکه به رشد و فرهنگسازی در جامعه نیز بسیار کمک می کند.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید: