«مهین»، معمای مادری که قاتل سریالی شد

صفحه اصلی > اخبار

«مهین»، معمای مادری که قاتل سریالی شد

«مهین»، معمای مادری که قاتل سریالی شد
29 خرداد 1400

محمدحسین حیدری کارگردان مستند «مهین» بیان کرد که این مستند روایتی از علل تبدیل شدن یک زن و یک مادر به یک قاتل سریالی است.

اعتمادآنلاین| محمدحسین حیدری کارگردان مستند «مهین» همزمان با اکران اینترنتی این مستند سینمایی درباره ویژگی‌های این اثر گفت: چهار سال پیش همین حوالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که تولید این مستند را آغاز کردیم.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری مهر، رأی‌گیری انتخابات ۹۶ که تمام شد، چند روز بعد از آن فیلم‌برداری کار ما هم به اتمام رسید. خاطرم هست از آنجایی که در بخش‌های بازسازی از نیروهای واقعی پلیس استفاده می‌کردیم، بابت این همزمانی با مشکلاتی هم مواجه شدیم. در ایام انتخابات آفیش این افراد سخت‌تر هم شده بود.

وی در ادامه توضیح داد: نکته جالب‌تر اینکه دستگیری مهین در اردیبهشت‌ماه بود و به نوعی بخشی از تولید مستند ما، موازی با اتفاقات واقعی داشت پیش می‌رفت. شرایط تولید ما به‌گونه‌ای بود که حس و حال محیط واقعی در کار منعکس می‌شد، ۸۰ درصد لوکیشن‌های ما در مستند، لوکیشن‌های واقعی بود و قرار گرفتن ما در آن محیط واقعی واقعاً حس عجیبی داشت.

کارگردان مستند سینمایی «مهین» درباره موضوع این اثر هم توضیح داد: این مستند درباره مهین قدیری، اولین قاتل زن سریالی ایران است. موضوع اصلی مدنظر ما هم این بود که بدانیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد تا یک زن و یک مادر، تبدیل به یک قاتل سریالی شود و چه عواملی دست به دست هم می‌دهند تا یک انسان به این نقطه برسد.

حیدری درباره طرد شدن مهین از سوی خانواده و تأثیر آن بر تصمیمات او توضیح داد: واقعیت این است که همین امروز هستند برخی مخاطبان مستند که می‌گویند ما در شرایطی بدتر از این هم دست به چنین کارهایی نزدیم، اما نکته در اینجاست که همه آدم‌ها شبیه هم نیستند.

یک انسان از کودکی تا بزرگ‌سالی هر چه پیش می‌رود، مسائل و پارامترهای مختلفی روی تربیت او تأثیر می‌گذارد. اگر همه قدرت کنترل خود را داشتند، ما هیچ مشکلی در جامعه نداشتیم. آدم‌ها با یک دیگر تفاوت دارند و هر کسی، حد و اندازه‌ای برای تحمل دارد. از این منظر هر یک از ما با رفتار و عمل‌مان می‌توانیم فرد دیگری را از آستانه تحملش فراتر ببریم و باعث شکل‌گیری فردی شبیه مهین شویم.

وی تأکید کرد: ما در این مستند نمی‌خواستیم هیچ قضاوتی داشته باشیم. سعی کردیم با شرایطی که ممکن است پیش بیاید، زوایای مختلف داستان را روایت کنیم، اجازه دهیم مخاطب بدون دخالت ما با مهین ارتباط برقرار کند و شرایط او را درک کند.

تا جایی که توانستیم سعی کردیم بریده فیلم‌هایی که داشتیم را بدون برش‌های خاص استفاده کنیم که جهت‌گیری خاصی پیدا نکند. مخاطب به نسبت درکی که از شرایط دارد می‌تواند درباره کاراکتر مهین به جمع‌بندی برسد.

کارگردان «مهین» درباره شرایط اکران آنلاین این مستند پس از دو سال انتظار گفت: عرضه «مهین» کمی زمان‌بر شد اما شکر خدا در حال حاضر استقبال خوبی از اکران آنلاین این مستند شده است. این هم برای کار ما و هم برای جریان مستند اتفاق خوبی است. چراکه مستندهای اجتماعی، اینگونه فرصت بهتر دیده‌شدن پیدا می‌کنند و مردم هم می‌توانند نگاه متفاوت‌تری از باورهای کلیشه‌ای درباره سینمای مستند، به تولیدات این حوزه داشته باشند.

حیدری در پایان درباره سرانجام دیگر پروژه مستند خود با موضوع «بیجه» گفت: در این مدت مستند دیگری توسط دوست خوبم میکائیل دیانی درباره این موضوع ساخته شد که شخصاً به‌طور کامل در جریان فرآیند ساخت آن بودم اما ما هم مسیر خودمان را پیش می‌رویم و هنوز درگیر این پروژه هستیم. به نظر موضوع بیجه موضوعی است که هنوز می‌توان از زوایای مختلف به آن پرداخت. مستند ما هم‌اکنون در مرحله تحقیق قرار دارد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...