درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟
۲۰ شهریور ۱۴۰۰

مهدی مطهر دلیل راه اندازی اکران آنلاین سایت خانه مستند را دسترسی آسان‌تر مخاطبان به محتوا دانست.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، چندی پیش خبری مبنی بر آغاز به کار اکران آنلاین سایت خانه مستند منتشر شد که مستند سینمایی «کاشف» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر نخستین مستند حاضر در این اکران بود. پیش از این خانه مستند تولیدات خود را از طریق پلتفرم‌های دیگر به اکران آنلاین درمی‌آورد.

درباره این اتفاق با مهدی مطهر مدیر خانه مستند گفتگویی داشتیم. او در پاسخ به این پرسش که چرا خانه مستند به اکران آنلاین روی آورده است به خبرنگار صبا گفت: این مساله به ۲ اتفاق برمی‌گردد؛ یکی اینکه پس از ۱۰ سال تولید مستمر مستند، حضور همه جانبه در تلویزیون، اکران‌های خصوصی، فضای جشنواره‌ها و حتی پلتفرم‌های دیگر، مطالبه‌ای در کانون هواداران و مخاطبان خانه مستند به وجود آمده است و آن‌ها دوست دارند از طریق خود مجموعه و به صورت مستقیم به فیلم‌هایی که تولید می‌کنیم، دسترسی داشته باشند.

او ادامه داد: از طرف دیگر در سرچ دانلود و دیدن مستندها، تولیدات خانه مستند جزو ۲ یا سه تای اول هستند، طبیعتا اگر چیزی به اسم مستند روی فضای مجازی گذاشته شود، یکی از سایت‌هایی که مخاطبان دوست دارند در آن به تماشای اثر بنشینند، سایت خانه مستند است. البته باید گفت ما فعلا در مرحله آزمایش هستیم و شاید به هر دلیلی به نتیجه نرسیم.

مطهر درباره گروه مخاطبان خاطرنشان کرد: ما ۲ گروه مخاطب داریم؛ یکی از آن‌ها مخاطبان خانه مستند است که طبیعتا پس از این همه سال ما را دنبال می‌کنند و دیگر گروه مخاطبان مستند است که می‌توانند به ما ارجاع داشته باشند. این ۲ طیف همیشه در کامنت‌ها، ایمیل یا بحث‌های حضوری مطالبه اکران آنلاین آثار را از ما داشتند.

تهیه‌کننده «ایران‌زاد» در جواب این سوال که از چه زمانی ایده اکران آنلاین مستندها در سایت خانه مستند را در ذهن دارید، عنوان کرد: حدود پنج سال و نیم است که طرح اکران آنلاین تولیدات‌مان را در ذهن داریم اما به دلایلی، مخصوصا مسائل مالی، به نتیجه نمی‌رسید. درحال حاضر نیز مسائل مالی مرتفع نشده‌اند بلکه ما سبک‌تر و با فضایی غیرانبوه کار را شروع کرده‌ایم تا در ادامه آن را گسترده کنیم.

او افزود: متوجه شدیم که محصولات خودمان در پلتفرم‌های مختلف خوب دیده می‌شوند و جزو پربیننده‌ها به حساب می‌آیند مثل مستند «مهین» یا مجموعه مستند «آقا مرتضی» درنتیجه به این جمع‌بندی رسیدیم که هم مخاطب جدی مستند وجود دارد، هم مستندهای ما مخاطب جدی خود را دارند و هم اینکه با یک برنامه‌ریزی آرام ولی درست و دقیق، می‌شود مخاطب مستند را به سمت پلتفرم خودمان بکشانیم.

لزوم تغییر ذائقه مخاطب

این مستندساز درباره اهداف این طرح بیان کرد: برای اکران آنلاین سایت خانه مستند برنامه جدی و دقیقی داریم اما مباحث مالی یعنی درآمدزایی از آن قطعا اولویت اول‌مان نیست بلکه اینکه با کم‌ترین ممیزی، زودترین وقت ممکن و کنداکتوری دقیق بتوانیم دسترسی مخاطبان مستند را به این آثار، آسان کنیم جزو یکی از مهم‌ترین اهداف‌ماست حتی در ادامه می‌توانیم ذائقه مخاطبان را تغییر دهیم و آن‌ها را به سمت مشاهده مستندهای مطالبه‌گر یا مستندهایی که از نظر سطح محتوا صرفا در سطح سرگرمی نیستند، ببریم و ذهن آن‌ها را به فضایی کاملا ارتقا یافته و عمیق تحلیلی برسانیم.

مدیر خانه مستند درباره آثاری که در این سایت به نمایش درمی‌آیند، تاکید کرد: امکان دیدن مستند در سایت خانه مستند، محدود به تولیدات خودمان نخواهد شد و اگر دوستان دیگری علاقه‌مند بودند که با اینکه فیلم‌شان تولید مجموعه ما نیست اما حس می‌کنند که بازخوردهای خوبی از سایت ما شده است، تولیدات‌شان را در خانه مستند به نمایش درآورند حتما استقبال می‌کنیم و از ظرفیت آن‌ها هم برای گذاشتن فیلم روی سایت استفاده می‌کینم.

تهیه‌کننده مستند «مهین» درباره بسته‌بندی فضای موجود در سایت تصریح کرد: خیلی وقت‌ها مانند تلویزیون می‌توانیم باتوجه به مناسبت های تقویمی خیلی از تولیدات را بسته بندی کنیم مثلا خانه مستند یکی از پیشگامان ساخت فیلم‌های حرفه‌ای، قابل اعتماد و اعتنا درباره محرم است مثل مستندهایی با موضوعات نخل‌گردانی و آیین‌های عزاداری، مهم‌ترین سخران‌های مذهبی یا حتی مداح‌ها. همه این‌ها می‌توانند به صورت بسته‌بندی شده به مناسبت ماه محرم و صفر از سایت خانه مستند پخش شوند.

مطهر خاطرنشان کرد: بعضی از موضوعات باتوجه به اتفاقات روز جامعه می‌توانند دوباره پخش شوند و دیده شدن‌شان باعث انگیزه شوند مثل قصه افغانستان که ما چند کار جدی در این زمینه داشتیم. یک سری مستندها نیز وجود دارد که شاید تلویزیون هیچوقت امکان نمایش آن‌ها را نداشته باشد که شاید ما هم اگر جای آن‌ها بودیم همین ملاحضه را می‌کردیم اما منعی ندارد که مخاطب حرفه‌ای یا کسانی که موضوعات خاصی را رصد می‌کنند به این محتواها دسترسی داشته باشند که این جنس مستندها هم می‌تواند یکی از باکس‌های مهم یا حتی مهم‌ترین باکس پخش مستندهای ما باشند.

همکاری با دیگر پلتفرم‌ها برای ما منعی ندارد

او ادامه داد: مثلا من مستندی به نام «تئوریسین خشونت» داشتم که تلویزیون امکان به نمایش گذاشتن آن را نداشت، این بدان معنا نیست که فیلم ممیزی داشته باشند بلکه آنقدر مباحث تئوریک در این مستند بود و مخاطب آن را نخبگان تشکیل می‌دادند که تلویزیون نمی‌توانست آن را نشان دهند درنتیجه این کار در وی او دی‌ها پخش شد و بیشترین واکنش را ازآن خود کرد، این نشان می‌دهد که مخاطب خاص محتوای مورد علاقه خود را از تلویزیون تماشا نمی‌کند، با خود می‌گوید که تلویزیون برای مخاطب عام است و محتوای مناسبی برای من که مباحث کلامی و فلسفی را دنبال می‌کنم، ندارد پس محتواهای تخصصی را از آن طریق دنبال نمی‌کنم.

این تهیه‌کننده درباره ادامه همکاری با دیگر پلتفرم‌ها پس از راه افتادن اکران در سایت خودشان اظهار کرد: همکاری با دیگر پلتفرم‌ها برای ما منعی ندارد زیرا تماشای فیلم در پلتفرم‌ها بایکدیگر هم‌پوشانی ندارد بدین معنا که هر پلتفرم مخاطب خاص خودش را دارد و اگر فیلمی را تنها از طریق یک سایت منتشر کنیم، آنطور که باید و شاید دیده نمی‌شود پس اگر یک بستر دیگر برای اکران و پخش مستندها به‌وجود بیاید، بدان معنا نیست که ما به بقیه پلتفرم‌ها بی‌نیاز باشیم یا یک پلتفرم نیاز ما را مرتفع کند بلکه باید برای همکاری با آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

مطهر در پایان مطرح کرد: ما درحال حاضر در مرحله آزمایشی اکران آنلاین سایت خانه مستند هستیم و هنوز دسترسی کافی به بدنه نیروی انسانی و مسائل مالی را نداریم. همه اتفاقات اخیر یعنی استقبال از تولیدات خانه مستند و همچنین اکران مستند خوب «کاشف» ما را به جمع‌بندی برای اکران آنلاین آثارمان از طریق سایت خودمان نزدیک‌تر می‌کند. همچنین باید بگویم به ندرت پیش می‌آید که مخاطبان خانه مستند با انرژی منفی ما را دنبال کنند و این مساله مجموعه ما را که به تولید مستند می‌پردازیم، متفاوت کرده است به همین دلیل برای احترام و تکریم همان مخاطب به دنبال برنامه‌ریزی برای دسترسی آسان‌تر و بدون واسطه آن‌ها به مستندهایی که دوست دارند، هستیم.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: