تفاوت مستندسازی در ایران و کشورهای خارجی در گفتگو با محمدرضا دهستانی

تفاوت مستندسازی در ایران و کشورهای خارجی در گفتگو با محمدرضا دهستانی

تفاوت مستندسازی در ایران و کشورهای خارجی در گفتگو با محمدرضا دهستانی
۲۹ اسفند ۱۴۰۱

مستندسازان مجبورند طبق سیاست‌های دولت یا ارگان‌ها فیلم بسازند تا بیکار نمانند

برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند در چهارمین جشنواره فیلم «اشراق» تاکید کرد متاسفانه مستندسازانی ایرانی مجبورند طبق سیاست‌های دولت یا ارگان‌ها فیلم بسازند و در غیر این صورت بیکار می‌مانند.

محمدرضا دهستانی کارگردان مستند ضیاءالدین که برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند در چهارمین جشنواره فیلم «اشراق» شده است، در گفت‌وگو با پانا درباره دریافت جایزه مستند «ضیاءالدین» در بخش مستند از چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق بیان کرد: این جشنواره به‌تازگی در قم برگزار شد و مستند ضیاءالدین که در دو بخش بهترین فیلم مستند و بهترین کارگردانی مستند نامزد دریافت جایزه شده بود، در بخش بهترین کارگردانی موفق به دریافت جایزه شد. این جایزه شامل تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی بود.

وی درباره چگونگی شکل گرفتن ایده مستندش توضیح داد: مدت‌ها بود قصد داشتم مستندی درباره مقام معظم رهبری بسازم، موضوعات مختلفی را هم دنبال کردم اما همه موضوعات را ساخته بودند تا اینکه روزی به صورت اتفاقی کلیپی را تماشا کردم که در آن رهبر انقلاب در جمع قاریان مصری به زبان عربی از علاقه‌اش به قاری مصری مصطفی اسماعیل در دوران جوانی‌ سخن می‌گفت.

کارگردان مستند ضیاءالدین درباره چالش‌های مستندسازی در کشور گفت: در گذشته حمایت از مستندسازان بسیار اندک بود اما احساس می‌کنم اخیرا شرایط تا حدودی در حال تغییر است؛ چراکه مشاهده شده بعضی ارگان‌ها مثل سازمان اوج یا مرکز گسترش سینمای مستند در واکنش به مراجعه مستندسازان برای حمایت از برخی طرح‌ها اعلام آمادگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه شرایط مستندسازی در کشور به هیچ وجه با حمایتی که کشورهای خارجی از مستندسازانشان می‌کنند قابل قیاس نیست. در ایران شرایط حقوق و دستمزد یک مستندساز به گونه‌ای است که به سختی می‌تواند از پس مخارج زندگی خود برآید؛ تازه این در صورتی است که بتواند سوژه‌های سفارشی را دریافت کند و پرداخت‌ها هم آنچنان‌که وعده داده شده انجام شود.

این سازنده آثار مستند با یادآوری این نکته که مستندسازان در ایران مجبورند طبق سیاست‌های یک ارگان یا دولت فیلم بسازند، تاکید کرد: در غیر این صورت بیکار می‌مانند و از پس معیشت خود برنمی‌آیند. این در حالی است که اگر ارگان‌ها از سوژه‌های پیشنهادی استقبال می‌کردند، هم مستندسازان با عشق و علاقه بیشتری کار می‌کردند و هم سطح و کیفیت آثار مستند بالاتر می‌رفت.

«ضیاءالدین» یک مستند پرتره اجتماعی-سیاسی است که حقایقی کمتر شنیده شده از زندگی رهبر انقلاب را در دوران کودکی تا جوانی او را روایت می‌کند. این مستند، علاقه‌‌ و بهره‌مندی رهبر معظم انقلاب نسبت به تفسیر و تبیین و قرائت قرآن کریم، از کودکی تا زمان انقلاب و تمام مراحل زندگی او و نقش ایشان در ترویج قرآن کریم را روایت می‌کند.

منبع: خبرگزاری پانا

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: