نگاهی به زندگی قرآنی رهبر انقلاب در مستند «ضیاءالدین»

گزارشی از فیلم خبر اولین روز جشنواره شانزدهم سینما حقیقت؛

نگاهی به زندگی قرآنی رهبر انقلاب در مستند «ضیاءالدین»

نگاهی به زندگی قرآنی رهبر انقلاب در مستند «ضیاءالدین»
۲۰ آذر ۱۴۰۱

اولین رویداد فیلم خبر جشنواره شانزدهم حقیقت به نقد و بررسی 9 فیلم از آثار جشنواره، من جمله مستند «ضیاءالدین» پرداخت.

نخستین روز از برگزاری رویداد «فیلم، خبر» امروز یکشنبه 20 آذرماه با نمایش و بررسی 9 مستند در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، صبح روز یکشنبه، ۲۰ آذر ماه، همزمان با اولین روز برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اولین نشست از مجموعه نشست‌های «فیلم‌خبر» زیر نظر حمید عاشق‌علی و اجرا و کارشناسی محمد صابری، در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در این نشست، مستندهای ضیاءالدین، شهر گمشده، امین الضرب، ردی از یک مرد، کشیم عاشق، علی موسیو، فرش عرش و قانماز، با حضور کارگردان های آثار، مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

مستند ضیاالدین از تولیدات خانه مستند، به کارگردانی محمدرضا دهستانی و تهیه کنندگی مهدی مطهر، با حضور کارگردان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این فیلم در بخش شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت، حضور دارد.

محمدرضا دهستانی درباره موضوع مستند «ضیاالدین» گفت: من پیشتر یک کلیپ را از رهبر دیده بودم درباره دیدار آقا با قاریان قرآن مصری و شخصیت و ایده ساخت این مستند که درباره موضوع ارتباط قرآن و رهبری است، برایم از همان کلیپ آمد.

اولین رویداد فیلم خبر جشنواره شانزدهم حقیقت: نگاهی به زندگی قرآنی رهبر انقلاب در مستند «ضیاءالدین»

صابری گفت: پرداختن به وجه خاصی از کاراکتر شخصیت‌های سیاسی می‌تواند همواره برای طیف خاصی از مخاطبان جذاب باشد. درباره مستند «ضیاالدین» به نظر می‌رسد این وجه، تسلط رهبری به علوم قرآنی را نشانه گرفته است. این اثر وجهی آرشیوی دارد و بخشی از آن هم آرشیو مکمل است.

دهستانی گفت: من بیست کتاب قطور را برای پیدا کردن یک خط داستانی درباره ارتباط رهبری و قرآن مطالعه کردم. خیلی تلاش کردم تا راوی در این مستند، اول شخص باشد و به دنبال مونولوگ‌هایی از رهبری گشتم تا دیگر نیازی به نریتور نداشته باشیم. فیلم‌هایی از تاریخ شفاهی این شخصیت به دست ما رسید از دوران شکل‌گیری انقلاب و‌ دوران دفاع مقدس و به موضوع قرآن و مبارزات و سبک زندگی رهبری رسیدیم.

این مستندساز گفت: من از بخش مصاحبه کاراکترهای مختلف با دوربین فرار می‌کردم. اما این مصاحبه‌ها به قدری مهم بودند که اگر در روایت از آن‌ها استفاده نمی‌شد، روایت الکن می‌شد. عقبه کاری من نسبت به قرآن و اشراف قبلی‌ام نسبت به موضوع، هنگام ساخت کار بسیار به من کمک کرد.

دهستانی در پایان گفت: امیدوارم مخاطبان با نگاه کلیشه‌ای به تماشای این اثر ننشیند.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: