به دنبال هویت گمشده در زیر آوار/ یادداشتی درباره مستند «فقدان»

به دنبال هویت گمشده در زیر آوار/ یادداشتی درباره مستند «فقدان»

به دنبال هویت گمشده در زیر آوار/ یادداشتی درباره مستند «فقدان»
۰۹ شهریور ۱۳۹۸

فیلم مستند «فقدان» که با نگاهی متفاوت، زندگی بعد از بحران را مورد توجه قرار داده است، در ادامه پخش بین المللی خود، چندی پیش موفق به حضور در جشنواره فیلم زردآلوی طلایی ارمنستان در ایروان شد.

این فیلم به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری و تهیه کنندگی مهدی مطهر تولید شده است.

در این فیلم، ما داستان زندگی یک زوج را می بینیم که زیر آوارهای زلزله سرپل ذهاب به دنبال هویت گمشده خود هستند، هویتی که به واسطه بحرانی مثل زلزله، دستخوش تغییر شده است، کارگردان در این فیلم به دنبال این سوال است که  مواجهه انسان امروزی با بحران چگونه است.

این فیلم با کلید واژه های هویت، بحران، شهر، توسعه و زلزله، قصه این زوج را در زیر آوار خانه ای روایت می کند که زلزله آن را در هم کوبیده است؛ در حالی که بیش از دو سال از ساخت آن نمی گذرد و این سوال مطرح می شود که چرا در شکل توسعه شهری امروزه در کشورمان، ایمنی سازه ها بسیار پایین است.

فاطمه ذوالفقاری به حوزه توسعه و شکل توسعه کشور، بسیار علاقه مند است، به طوری که بیش از سی فیلم در موسسه توسعه پایدار و محیط زیست با موضوعات مختلف محیط زیستی که همگی به نحوی به توسعه مربوط هستند ساخته است.

مستند فقدان

«فقدان» از جهانی حرف می زند که پر از بحران است، بحران های مختلفی که نظام طبیعی زندگی را بهم می زنند و آدم ها هر لحظه باید در حال بازتعریف موقعیت خود باشند تا بتوانند روی آوارهای بحران پیش آمده بایستند و به زندگی ادامه دهند.

این فیلم چهارمین فیلم این مستندساز می‌باشد که تولید آن تمام شده است، باقی فیلم ها هنوز در مرحله تولید می‌باشند.

«فقدان» درسال گذشته در جشنواره فیلم سینما حقیقت حضور داشت و امسال در جشنواره فیلم شهر، موفق به دریافت جایزه و تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند مستند شد.

پخش ملی و بین المللی این فیلم، کماکان ادامه دارد.

عوامل فیلم بدین شرح می‌باشد: پژوهشگر، تصویربردار و کارگردان: فاطمه ذوالفقاری؛ تدوین: ارسلان امیری به همراهی هادی احمدی؛ تصویربردار دوم: نگین احمدی؛ صدابرداران: نگین احمدی، فاطمه ذوالفقاری ؛ آهنگساز و صداگذار: محمدعلی رفیع؛ نقاش و طراح پوستر: بیتا بابلیان؛ اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری؛ مترجم: حسن شرف الدین؛ زیرنویس: رضا تاری وردی؛ تایپوگرافی: سمیرا امیری؛ پیانیست: محمدرضا غفاری؛ تهیه کننده: مهدی مطهر.

گفتنی است این اثر، از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند