ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو در گفتگو با خانه مستند:

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
۲۸ خرداد ۱۴۰۱

کارگردان مستند «کمیته» تاکید کرد که تجربه اکران آنلاین به‌واسطه شیوع ویروس کرونا شکل گرفت و دسترسی علاقه‌مندان به مستند بیشتر شد.

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان اکران می‌شود در گفتگو با روابط عمومی خانه مستد درباره داستان این فیلم گفت: «کمیته» تاریخ شفاهی کمیته‌‎های انقلاب اسلامی در دهه 60 است که بعد از 22 بهمن راه‌اندازی می‌شود و حدودا بعد از 13 سال با شهربانی و ژاندارمری ادغام می‌شود. تلاش کرده‌ایم که در این مستند روایت کاملی از کمیته‌ها داشته باشیم چراکه هیچ روایت کاملی از آن در فیلم‌ها و سریال‌ها وجود نداشت.

او ادامه داد: ساختار این مستند به‌صورت مصاحبه- آرشیوی پیش می‌رود، سعی کرده‌ایم تا جایی که می‌شود با کسانی که در کمیته دخیل و بر آن تاثیرگذار بوده‌اند، مصاحبه کنیم. آرشیو این مستند نیز تقریبا دیده نشده بود چون برای اولین بار جمع‌آوری شد، جمع‌آوری آن نیز به زحمت انجام شد چراکه منابع یک جا جمع نشده بودند و از جاهای مختلفی به آن‌ها رسیدیم.

تهیه‌کننده «پلاسما» درباره طولانی شدن تولید «کمیته» تاکید کرد: دلیل زمان‌بر شدن این مستند نیز به 2 بخش مربوط می‌شد؛ ما در پژوهش به مشکل برمی‌خوردیم یعنی هرچه جلوتر می‌رفتیم، اسنادی پیدا نمی‌کردیم، سوژه‌ها مصاحبه نمی‌کردند یا به آرشیوهای مکتوب نمی‌رسیدیم، از طرف دیگر آرشیو تصویری از آن وجود نداشت و ما تا لحظه آخر درگیر این مساله بودیم.

این کارگردان درباره اکران آنلاین مستند بیان کرد: نفس این اتفاق خوب است، تجربه اکران آنلاین به‌واسطه شیوع ویروس کرونا شکل گرفت و دسترسی علاقه‌مندان به مستند بیشتر شد و حتی به خارج از کشور نیز رسید. از طرف دیگر وقتی مجموعه‌ای مثل خانه مستند برای آثار خود اهمیت قائل می‌شود و آن‌ها را مجدد اکران می‌کند، مخاطب نیز در مقابل به آثار آن مجموعه احترام می‌گذارد.

عبدالحسین بدرلو

بدرلو در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره عملکرد خانه مستند در سال‌های اخیر اظهار کرد: ابتدا باید خانه مستند برای مخاطب، چه مخاطب حرفه‌ای و کسانی که می‌خواهند با آن همکاری کنند و چه مخاطبی که می‌خواهد از آثار تولید شده، استفاده کند، تعریف شود سپس درباره موفقیت آن نظر داد. به‌نظر من خانه مستند در طول سال‌های اخیر موفق بوده است یعنی در طول 10 سال گذشته تعداد زیادی از افراد با همکاری خانه مستند به تولید اثر پرداخته‌اند و تجارت خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌ است.

به گفته این کارگردان؛ در سال‌های گذشته دوره‌ای آموزشی در خانه مستند شکل گرفت که به‌وسیله آن فیلمسازان توانمندتر شدند اما متاسفانه در سال‌های اخیر این اتفاق دیگر رخ نداده است. کاش خانه مستند بر حوزه آموزش حین تولید باز هم کمی تمرکز کند. همچنین می‌تواند این ظرفیت را در اکران آنلاین پیاده کند و آموزش را در اختیار فیلمسازان شهرستانی قرار دهد.

پژوهشگر مستند «نماز جمعه» در پایان درباره ارسال طرح به سایت خانه مستند تصریح کرد: اتفاق خوبی‌ست چراکه به‌عنوان یک شیوه بین‌المللی شناخته می‌شود یعنی بازه‌ای را برای دریافت طرح، مطالعه و انتخاب آن مشخص می‌کنند تا به تولید برسند.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: