تنوع موضوعی آثار «خانه مستند» در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت

تنوع موضوعی آثار «خانه مستند» در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت

تنوع موضوعی آثار «خانه مستند» در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت
۳۰ آذر ۱۳۹۹

«خانه مستند» با ۹ اثر در بخش‌های بلند، نیمه بلند، کوتاه، جایزه شهید آوینی و کارآفرینی چهاردهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد.

احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی «خانه مستند» در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما در خصوص آثار راه یافته به چهاردهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» گفت: خانه مستند در چهاردهمین جشنواره با ۹ اثر «کمیته»، «مرغ آتش»، «دستمال سرخ ها»، «گزارش آشوب»، «تجارتخانه بوشی»، «حلب دریا ندارد»، «آوای شب دهم» ، «اجه» و «سید جواد» حضور دارد و این آثار در بخش های بلند، نیمه بلند و کوتاه مسابقه اصلی، جایزه شهید آوینی و بخش کارآفرینی به نمایش گذاشته می‌شوند.

مستند کمیته

وی افزود: مستند بلند «کمیته» به کارگردانی عبدالحسین بدرلو و تهیه کنندگی مصطفی فتاحی در بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» به رقابت با دیگر آثار می پردازد.

این مستند روایتگر تشکیل کمیته های پس از انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی است و مبحث انحلال و ادغام کمیته در سال ۱۳۷۰ را به تصویر کشانده است و برای اولین بار روایت برخی چهره‌های مطرح از جمله آیت‌الله مهدوی کنی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری درباره چگونگی آغاز و انحلال کمیته در این مستند آورده شده است.

مستند مرغ آتش

هوشیارگر خاطر نشان کرد: همچنین مستند «مرغ آتش» به کارگردانی حجت طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی به محتوای محیط زیست پرداخته و زیستگاه جدیدی از فلامینگوها در ایران را به نمایش گذاشته است. این در حالی است که ساخت این اثر ۷ سال به طول انجامیده و به موجب آن، زیستگاه ناشناخته ای از این گونه پرندگان در مستند «مرغ آتش» معرفی شده است.

پوستر مستند دستمال سرخ ها

وی درباره «دستمال سرخ ها» اظهار داشت: این اثر به کارگردانی حنظله تاج الدینی و تهیه کنندگی حسین اسدی زاده، به معرفی قهرمانان گردان دستمال سرخ ها و چگونگی شکل گیری آن پرداخته و با بازآفرینی روایت از زبان بازماندگان آنها ، رشادت های دو فرمانده این گردان علی تیموری و اصغر وصالی را به تصویر می کشد و برای اولین بار برخی از تصاویر و روایت‌ها از زبان بازماندگان دستمال سرخ‌ها و همچنین خانم مریم کاظم‌زاده همسر شهید وصالی بازگو می‌شود که در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارد.

پوستر گزارش آشوب

مدیر روابط عمومی خانه مستند همچنین در خصوص مستند سیاسی «گزارش آشوب» و بازنمایی فعالیت منافقین در ایران ادامه داد: محمدرضا گیوه چیان در این اثر به فعالیت منافقین در دهه ۶۰ و بازنمایی خونین ترین سال تاریخ معاصر ایران پرداخته و ترور‌های برخی از شخصیت های اصلی نظام از جمله شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر را موضوعیت فیلم قرار داده است.

هوشیارگر ادامه داد: مستند «گزارش آشوب» تنها یک نمایش در جشنواره حقیقت امسال داشت و فقط اهالی رسانه امکان تماشای آن را را داشتند که با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد.

مستند تجارتخانه بوشی

وی در ادامه با اشاره به حضور دو مستند «خانه مستند» با محوریت بحران سوریه در جشنواره سینماحقیقت چهاردهم عنوان کرد: «تجارتخانه بوشی» مستندی کوتاه به کارگردانی هادی نعمت اللهی و تهیه کنندگی مهدی مطهر است که روایتی کاملا انسانی از شهر جنگ زده حلب را در قالب داستان «ابو رجب» را روایت می کند و اشاراتی به مقاومت های جنگ در حلب داشته است.

پوستر مستند حلب دریا ندارد

هوشیارگر همچنین مستند «حلب دریا ندارد» را نتیجه حضور ده روزه میثم صبوحی، کارگردان اثر در شهر جنگ زده ی حلب، عنوان کرد و گفت: این فیلم به تهیه کنندگی مهدی مطهر نگاهی به آرزوهای برباد رفته آدم های این شهر داشته و با نشان دادن آن از رویاهای از دست رفته ۹ مرد، زن و کودک سوری جنگ زده صحبت می‌کند.

پوستر مستند آوای شب دهم

وی «آوای شب دهم» را اثری راه یافته به بخش نیمه بلند «سینما حقیقت» معرفی کرد و افزود: سمیه کریمی با ساخت این فیلم آرزوهای دختری به اسم سعیده را به تصویر می کشد که در مواجهه با پدر و مادر ناشنوایش در آرزوی مترجمی و مداحی برای ناشنوایان است و نتیجتا در مراسم ۱۰ شب محرم، این رویا محقق می شود.

پوستر مستند اجه

مدیر روابط عمومی خانه مستند با اشاره به حضور دو اثر این مجموعه در بخش کارآفرینی جشنواره حقیقت خاطرنشان کرد: مستند «اجه» به کارگردانی ماریا ماوتی و تهیه کنندگی عطا پناهی روایتی از قصه عبدالستار از طایفه یموت است که بنابر رسم قبیله ای و فرهنگ ترکمنی، داستانی جالب را نشان می دهد. «اجه» در زبان ترکمن به معنی مادر است و در اسطوره‌های ترکمن آمده است که زنی که طایفه یموت از او به وجود آمده‌اند در زمان‌های دور و هنگام زایمان به علت نبودن جگر گوسفند، از جگر گرگ به عنوان ویارانه استفاده کرده است و فیلم روایتی از تلاش‌های عبدالستار که از کودکی آرزو داشته تا گرگ شود برای تحقق آرزوهای خود است و همراهی مادر او را در این موضوع نشان می‌دهد.

مستند سید جواد

وی در ادامه اذعان داشت: «سید جواد» نیز دیگر مستندی است که از «خانه مستند» به کارگردانی محمدرضا دهستانی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی در بخش کارآفرینی جشنواره دارد. این اثر، نتیجه تجربیات پیرمردی به نام «سید جواد» از روستای شیخ شبان از توابع چهارمحال و بختیاری است که با کارآفرینی، خاتم کاری را به حرفه ای اصلی و درآمدزا برای اهالی روستا تبدیل کرده و قطب خاتم کاری در ایران را به وجود می آورد.

هوشیارگر در خاتمه اظهار داشت: یکی از موضوعات قابل توجه در خصوص حضور ۹ اثر خانه مستند در جشنواره سینماحقیقت امسال، تنوع موضوعی آثار است که از بحران سوریه گرفته تا کارآفرینی، مستندسیاسی، مستند پرتره، مستند دفاع مقدس و مستند محیط زیست را شامل می‌شود.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: