معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
۲۵ آذر ۱۴۰۰

مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» بعد از ظهر امروز پنجشنبه 25 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری «محمد حمیدی‌مقدم» درحالی در شامگاه بیست و پنجم آذر و در محل تالار وحدت به کار خود پایان داد که برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد معرفی شدند.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت قران، تیزر و ویدئو پرفورمنس آغازین جشنواره به نمایش درآمد.

«محمد سلوکی» که اجرای برنامه اختتامیه جشنواره سینما حقیقت را به عهده داشت، پیش از دعوت محمد حمیدی‌مقدم برای ارائه گزارش، مهمانان را دعوت به تماشای گزارشی از دبیرخانه پانزدهمین دوره جشنواره تا پیش از مراسم افتتاحیه، کرد.

پس از آن، «محمد حمیدی‌مقدم» روی صحنه آمد و ضمن خوشامدگویی به حاضران در این مراسم، گفت: وقتی از مستند حرف می‌زنیم، از هم‌پیمان شدن با حقیقت حرف می‌زنیم؛ از کسانی حرف می‌زنیم که مثل آیینه، همه‌جا می‌درخشند تا تصویرگر راستین مردم باشند.

دبیر پانزدهمین جشنواره سیماحقیقت با بیان اینکه «اگر نام شهید سید مرتضی آوینی روشنایی بخش جشنواره سینماحقیقت است، دلیلش همین پایمردی‌ها و حقیقت‌طلبی‌هاست.» گفت: بر این باوریم که نوبت درخشیدن سینمای مستند فرا رسیده است. به همین دلیل با کرونا، از میدان به در نرفتیم. در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و رویدادهای هنری به دلیل همه‌گیری کرونا، تاخیر و تعویق و تعطیلی را تجربه کردند، سینمای مستند در تمام صحنه‌ها حاضر و ناظر بود.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: هم مستندساز دوربینش را زمین نگذاشت، و هم جشنواره با چراغ‌هایی روشن‌تر از همیشه، این تلاش ایثارگرانه را بازتاب داد. وقتی از مستند حرف می‌زنیم، از حضور در خط مقدم حرف می‌زنیم. مستندسازان همیشه در صف اول مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها ایستاده‌اند. آنان در این مسیر خطر را به جان می‌خرند. جلوه‌های فراوانی از این خطرپذیری و احساس مسئولیت را در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا شاهد بودیم و هستیم. جامعه به یاری آنها هم درد را شناخت و هم امیدوارانه، در مسیر درمان حرکت کرد. و جشنواره هم اجازه نداد این مستندها به بایگانی سپرده شوند و برای نمایش آنها، تدبیری تازه اندیشید.

او با اشاره به طراحی شیوه نمایش آنلاین و پیشگامی در اینکه تهدید کرونا به فرصت تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مرور کردن مسیر جشنواره سینما حقیقت در دوران نوین خود، می‌تواند راهگشا و نشان دهنده گام‌هایی باشد که در آینده باید برداریم.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت تشریح کرد: با بهره‌گیری از همه تجربه‌های پیشین، پوست‌اندازی جریان اصلی سینما حقیقت آغاز شده است. گام‌هایی که در این جشنواره برای استانداردسازی برداشته شده، فرصت‌های برابر و شرایط مناسب‌تری را برای شرکت‌کنندگان فراهم کرده است. بهینه‌سازی ارایه خدمات به تماشاگران، احترام به مخاطب، بهره‌گیری بهتر از فضای جشنواره، بلیت‌فروشی و پرداخت سهم فروش به فیلمسازان برای نخستین بار و بسیاری از برنامه‌های مرتبط دیگر در شکل جدید جشنواره انجام شده است.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: در چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت برای مقابله با تهدید کرونا، با ایجاد سیستم برخط و روشن نگه داشتن چراغ جشنواره، عدالت نمایشی و عدالت فرهنگی تحقق یافت و مخاطبان وسیعی در سراسر کشور توانستند به مخاطبان فیلم‌های جشنواره تبدیل شوند. امسال، جشنواره پانزدهم گام تازه‌ای برداشت و برای نخستین بار یک ضابطه مهم را با هدف اعتبار بخشیدن، به مقررات جشنواره افزود. شرط نخستین نمایش، نتیجه دو سال برنامه‌ریزی بود و به مرور همگی با این پدیده همراه شدند. این یعنی هر فیلمی که قصد حضور در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت را دارد، باید برای اولین نمایش خود در داخل کشور، در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآید. به این ترتیب در واقع، سال تحویل مستندسازی با جشنواره سینما حقیقت آغاز می‌شود.

او با تاکید بر اینکه جهش بعدی، ضرورت نمایش نخست فیلم‌ها در گستره بین‌المللی در جشنواره سینما حقیقت خواهد بود، گفت: یعنی فیلم، برای حضور در بخش مسابقه ملی باید اولین نمایش ملی و بین‌المللی خود را در جشنواره سینما حقیقت تجربه کند. گام بعدی، تلاش برای رسیدن به این جایگاه است که فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره، اولین نمایش آسیایی یا بین‌المللی خود را در جشنواره سینما حقیقت آغاز کنند.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه «به هر حال این اعتباربخشی به جشنواره باید پله پله طی شود و ما برای تحقق آن مصمم هستیم.» گفت: این حرکت، طی سه گام طراحی شده که گام اول امسال اجرا شد و گام‌های بعدی در آینده برداشته خواهند شد.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: وقتی از مستند حرف می‌زنیم، باید به تنگناهای مالی و دشواری‌های کار در شرایط کرونا هم اشاره کنیم؛ شرایط سخت دو سال گذشته، مستند را نحیف‌تر کرد و کمبودها و کاستی‌ها، از تعداد تولیدات کاست و مستندسازان را ناگزیر کرد با دستان خالی و امکانات محدود به تولید بپردازند. این‌جاست که حمایت نهادهای فرهنگی در همه سطوح می‌تواند راهگشا باشد و ظرفیت‌های این سینما را تقویت کند.

او خاطرنشان کرد: وقتی از مستند حرف می‌زنیم، از یک خانواده گسترده در سراسر ایران حرف می‌زنیم و از مخاطبانی به وسعت دنیا؛ راه‌های نرفته زیادی برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان جهانی پیش‌روی ماست. مستندهای ما هنوز تاثیرگذاری کافی در منطقه ندارند و عدم ارتباط با کشورهای هم‌زبان، همسایه و مسلمان ایراد بزرگی است که برای رفع آن باید تلاش کنیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با اشاره به اینکه «برای بیان حرف‌های ملی خود با دستور زبان بین‌المللی نیازمند مهارت و تجربه بیشتری هستیم تا بتوانیم فرهنگ ارزشمندمان را به شکلی برجسته در حوزه بین‌الملل بیان کنیم.» گفت: در فرهنگ ما، همیشه سخت‌کوشی و صلابت و صبر تشویق می‌شود و یاس و ناامیدی پسندیده نیست.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: داشتن جسارت و ذکاوت ِ واکاوی آسیب‌ها در سینمای مستند یک ارزش ستودنی است، ولی فیلمساز چشم و چراغ جامعه برای رسیدن به یک نقطه امیدبخش و رهیافت واقعی است. راهکار و پیشنهاد و توان جامعه را برای ایستادگی در برابر مشکلات تقویت می‌کند. سنگین شدن کفه ترازو به سمت تولید مستندهای اجتماعی یکی از دلایلی است که چنین فیلم‌هایی حضور خود را بیشتر به رخ می‌کشند.

او تصریح کرد: باید با تفکر راهبردی و جامع‌نگر، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید گونه‌های دیگر مستند را تقویت کرد تا طیف متنوعی از گونه‌ها را به مخاطب ارائه کنیم و تصویر جامع‌تری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های جامعه ارائه دهیم.

دبیر این دوره از جشنواره سینماحقیقت، با اشاره به جایزه سرباز وطن که با نگاه عمق بخشیدن به الگو مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی طراحی شده است، گفت: این جایزه فراتر از پرداختن به دلاوری‌های این شهید بزرگوار در عرصه مقاومت، به همه ستارگان درخشانی می‌پردازد که در این کهکشان فکری و فرهنگی می‌شود رصد کرد؛ مفاهیم ارزشمندی که جامعه ما و دنیای معاصر به آن نیازمند است.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: در کنار همکاران تلاش‌گر در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کوشیدیم با تمام توان جشنواره سینماحقیقت را پیش ببریم. خوشحا‌لیم که با برگزاری جشنواره در دو قالب فیزیکی و برخط توانستیم تعامل فیلم‌های مستند و مخاطبان را شاهد باشیم. فرصتی که از طریق آن، مستند توانایی خود را به همه نشان داد. هم به مخاطبان مردمی و هم به تصمیم‌گیران و مسئولان گرامی که با توجه به آغاز کار دولت سیزدهم می‌توانند از این قابلیت برای برنامه‌ریزی و تحلیل در سطوح مختلف بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه مستند، به حمایت‌های جدید در همه حوزه‌ها در تمام کشور چشم دوخته است تا به عنوان یک سند ملی مورد حمایت قرار گیرد و بتواند آثار فاخر بیشتری به تولید برساند، گفت: آثاری که قدرت و قابلیت‌های کشور را بیش از پیش به تصویر بکشند و چشم‌انداز روشن و امیدآفرینی از ظرفیت‌های بی‌پایان کشور را به مخاطبان ارائه دهد. بی‌یاری مستند، بسیاری از چهره‌های ارزشمند، حرف‌های دل‌نشین و اقدامات اساسی در متن وقایع روزمره گم می‌شد.

حمیدی‌مقدم در پایان، با ادای احترام همه مستندسازانی که جهان را به کمک آنها بهتر می‌شناسیم و با کسانی آشنا می‌شویم که برای ساختن دنیایی بهتر تلاش می‌کنند، گفت: وقتی از مستند حرف می‌زنیم، از زندگی با تمام وسعت آن حرف می‌زنیم. و از همه شما که با حضور و همراهی‌تان، مستند رشد می‌کند و می‌درخشد.

پس از صحبت‌های محمد حمیدی‌مقدم، کلیپی مرتبط با آثار بخش بین‌الملل جشنواره پخش شد و مجری برنامه از معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف مسابقه بین‌الملل در ادامه مراسم خبر داد.

پس از پخش کلیپ سربخش مسابقه بین‌الملل و معرفی داوران بخش‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند در وله‌هایی مجزا، محمد شهبا و محمدرضا عباسیان به نمایندگی داوران این بخش، برای اهدای جوایز به صحنه دعوت شدند.

بخش مسابقه بین‌الملل:

یادآور می‌شود هیات داوران مستندهای بخش کوتاه و بلند مسابقه بین‌الملل شامل هانا پولاک از لهستان، میگوئل ریبرو از پرتغال و محمدرضا عباسیان از ایران و همچنین هیات داوران بخش بلند شامل محمد شهبا، آندره هورمن و ماریاجیووانا واگناس بودند.

«میگوئل ریبرو» از داوران این بخش جشنواره در پیامی ویدئویی در معرفی فیلم برگزیده بخش مستند کوتاه گفت: این فیلم روایتگر ماجرای یک فرار، شجاعت، سلامت و اصلاحات سیاسی است و به صاحبان آثار تبریک می‌گویم.

*جایزه بهترین فیلم کوتاه:
  • فیلم «یک سال در تبعید»، به کارگردانی مالاز اوستا از ترکیه

«مالا اوستا» نیز در پیامی ویدئویی گفت: خوشحال هستم که به عنوان برگزیده انتخاب شدم و در این جشنواره حضور پیدا کردم. امیدوارم روزی به تهران سفر کرده و همه شما را ببینیم.

پیش از اهدای جایزه بخش بعدی، «هانا پولاک» از داوران این بخش هم در پیامی ویدئویی گفت: سلام به همگی؛ افتخار بزرگی بود که در این جشنواره داور بودم. در داوری، ما تصمیم گرفتیم تا بهترین فیلم مستند نیمه بلند به ساناز سهرابی اعطا شود. این فیلم در واقع به خوبی با آنچه تعریف سینما مستند است، روایت مردمان خاورمیانه را روایت می‌کند. روایت نفت در سرزمین آن‌ها و حرص و طمع و مالکیت بر منافع و حمایت رنج‌های مردم را می‌گویند.

*جایزه بهترین فیلم نیمه بلند:
  • فیلم «یک تصویر، دو برداشت»، به کارگردانی ساناز سهرابی از کانادا
*جایزه ویژه هیئت داوران:

(با تقدیر از فیلم «سارا جان»)

  • فیلم «در جریان کلمات»، به کارگردانی الیان استر بوتس از هلند

«الیاس استربوتس» هم در پیامی ویدئویی گفت: خیلی خوشحالم که برای جشنواره انتخاب شدم و از جشنواره سینماحقیقت ممنونم. همچنین از شما که فیلم من را تماشا کردید ممنونم.

پیش از اهدای جایزه بخش بعدی «ماریاجیووانا واگناس» از داوران این بخش، در پیامی ویدئویی گفت: در کنار دکتر محمد شهبا و باقی داوران می‌خواستم تشکر کنم از طرف خودم و هیات داوران به خاطر فیلم‌هایی که به من نشان دادند؛ ما همه فیلم‌ها را دیدیم اما یک فیلم باید انتخاب می‌شد. اما در نهایت دو فیلم را انتخاب کردیم. فیلم‌هایی که دارای رویکردی زیبایی‌شناسانه بودند.

*جایزه بهترین فیلم بلند:

اهدای جایزه به صورت مشترک به فیلم‌های:

  • فیلم «بچه‌های اعجوبه» به کارگردانی احمد نکترکوپور

احمد نکترکوپور در پیامی ویدئویی گفت: خیلی خوشحالم که فیلمم برگزیده شده است. همینطور خوشحالم فیلمم در ایران نمایش داده شده. شانس آمدن به ایران را نداشتم اما سینمای آن را دنبال می‌کنم و امیدوارم برای فیلم بعدی به ایران بیایم و با تماشاگران از نزدیک ملاقات کنم.

  • فیلم «چهره‌پرداز» به کارگردانی جعفر نجفی از ایران

«جعفر نجفی» پس از دریافت جایزه‌اش با تشکر از هیات داوران، گفت: از تیم خوبم و تهیه کننده خوبم که به من اعتماد کرد متشکرم. خوشحالم که دل پدر و مادر بختیاری خودم را شاد کردم و این جایزه را تقدیم به مردم شریف بختیاری تقدیم می‌کنم.

*جایزه ویژه هیات داوران:
  • فیلم «استخوان‌های شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران

«محمد شهبا» از داوران بخش بین‌الملل پس از اعطای این جایزه گفت: من از سوی هیات داوران بخش بلند باید بگویم که فیلم the last… را نیز بسیار شایسته دریافت جایزه ویژه دیده بودیم.

*جایزه معاونت اجتماعی ناجا؛ ناجی هنر:

با حضور سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی ناجا از فیلم برگزیده ناجا تقدیر شد.

جایزه این بخش به فیلم «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده رسید.

«محسن اسلام‌زاده» گفت: تیم ما گروهی ده نفره بود که تلاش کردیم آسیب‌های موجود در شهر تهران که غیر قابل کتمان است را با نگاهی فرهنگی بررسی کرده و برایش راه‌حل ارائه کنیم. متاسفانه مرکزی که در آن فیلم ساختیم در حال تعطیل شدن است. حالا که سردار اینجا هستند باید بگویم که حال منطقه شوش خوب نیست. خانم علیزاده هم که کاراکتر اصلی ما بودند به شهر کرج کوچ می‌کنند که این اصلا خوب نیست. ای‌کاش راهی باشد که این اتفاق نیفتد.

همچنین در ادامه از خانم سپیده علیزاده مدیرعامل موسسه هدایت نور سپید که این فیلم درباره فعالیت‌های اوست تقدیر شد.

«سپیده علیزاده» در سخنان کوتاهی گفت: خیلی وقت‌ها خیلی از آدما چشم‌هایشان را روی آسیب‌ها بستند تا شب راحت بخوابند. اما از آنها که این کار را نکردند ممنونم؛ همچنین از اصحاب رسانه، مینا قاسمی عزیز و آقای اسلام‌زاده همه عزیزان دیگر.

سردار «مهدی حاجیان» مهاون فرهنگی هنری ناجا گفت: از عزیزانی که لایه‌های پیدا و پنهان آسیب‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشند ممنون هستم. نیروی انتظامی به عنوان خدمت‌رسان در همه حوزه‌ها بحث پلیس درمانگر را پیش می‌کشد تا به جای معلول‌ها، با علل مبارزه کند. البته امیدواریم با نگاه بیمار به معتادان نگاه شود و در آینده‌ای نزدیک دیگر درگیر معضل اعتیاد نباشیم.

*جایزه شبکه مستند:

در ادامه برنامه با حضور محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما، جایزه این بخش تقدیم شد.

  • فیلم «تفنگ برادرم» به کارگردانی «کامران جاهدی»

پس از آن، با پخش کلیپ سربخش جایزه شهید آوینی و وله معرفی داوران، از برگزیدگان این بخش تقدیر شد.

یادآور می‌شود محمدعلی فارسی، مصطفی رزاق کریمی و ستار کاکایی هیات داوران این بخش را تشکیل می‌دهند.

برای اهدای جوایز این بخش، محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدی‌مقدم روی صحنه حاضر شدند.

*جایزه شهید آوینی:

  • تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال به: کامران جاهدی کارگردان فیلم «تفنگ برادرم»

«کامران جاهدی» پس از دریافت جایزه‌اش گفت: مستند تفنگ برادرم بیش از دو سال از عمر من را گرفت. چراکه برای اولین بار دوربین را به غرب کشور بردیم و داستان یک قهرمان به نام خواهر بسیطی را برای اولین بار روایت کردیم.

او ادامه داد: می‌خواستم جایزه را به همسرم تقدیم کنم ولی آن را به مردم غرب کشور تقدیم می‌کنم‌.

  • تندیس نقره‌ای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 250 میلیون ریال به: مهدی قربان‌پور کارگردان فیلم «روزهای ناتمام»

«مهدی قربان‌پور» پس از دریافت جایزه‌اش گفت: این دومین بار است که من روی صحنه می‌آیم. باید از مریم شاپوریان تشکر کنم. متاسفانه هنرمندان بسیاری این روزها مهاجرت می‌کنند از مسئولان خواهش می‌کنم که اجازه ندهند مستندسازان که روایتگر آلام مردم هستند به مهاجرت بیاندیشند.

  • تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ 300 میلیون ریال به: محمد سلیمی‌راد کارگردان فیلم «سرباز شماره صفر»

«محمد سلیمی‌راد» هم گفت: دوست دارم از روح بلند مرتبه هوشنگ میرزایی که تدوینگر کار بودند تشکر کنم و هدیه را به پدرم تقدیم می‌کنم که هیچگاه نتوانستم او را ببینم؛ من پنج ماه بعد از شهادت او متولد شدم.

*جایزه ویژه دبیر بخش آوینی:
  • «آن مرد» به کارگردانی «مهدی حجت‌پناه»

– «راکال» به کارگردانی «احمد ابراهیمی»

در ادامه و پس از اتمام جوایز این بخش، «محمد خزاعی» معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت میکروفون آمد.

«محمد خزاعی» در ابتدای صحبت‌هایش با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره و مستندسازان گفت: خوشحالم که امشب در خدمت شما هستم؛ مهمان ویژه ما امشب سرکار خانم زینب سلیمانی است.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین بحث فرهنگی دولت سیزدهم به ویژه در زمینه سینما، گفتمان جدیدی است که روی آن کار می‌کنیم؛ گفتمان انقلابی و نهضت تولید محتوایی در کشور و مضامینی که در ماه ‌های آینده بر اساس سیاست‌ها و راهبردهایی که به ما ابلاغ شده در دستور کار قرار می‌دهیم؛ اما این، به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست. بلکه امیدواریم کمک کننده باشیم تا شرایط بهتری برای تولید و عرضه فیلم‌ها فراهم شود.

خزاعی ادامه داد: در این 60 روز در جلساتی که با مستندسازان داشتم متوجه شدم که مهم‌ترین بحث‌شان، عرضه و اکران مستندها بود. می‌گفتند در جشنواره سینماحقیقت یا تلویزیون تنها برخی آثار نمایش داده می‌شوند و پلتفرم‌ها هم هزینه اندکی برای پخش فیلم‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند. باید با صنوف و برنامه‌سازان برنامه مدونی تهیه کنیم و به راهکاری برسیم که سینمای مستند بهتر دیده شود و پخش آنها منحصر به جشنواره سینماحقیقت و جشنواره‌های خارجی نشود. در همین راستا، برنامه جامع اکران را تدوین کرده‌ایم تا دغدغه سینماگران مستند را رفع کنیم.

او در زمینه بودجه سینمای مستند هم گفت: با حمایت خوبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند و برنامه‌هایی که در دست پیگیری داریم می‌خواهم این نوید را بدهم که با اینکه بودجه سینما هیچ افزایشی نداشته اما سال بعد، سال جهش تولید خواهد بود و این قول را می‌دهم که حداقل بودجه مستند در بخش تولید به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان سینمایی خطاب به محمد حمیدی‌مقدم خواست تا برای عرضه بین‌الملل آثار فیلمسازان مستند فکر اساسی و برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توان به آنها کمک کرد که آثارشان در جشنواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش داده شود تا در سال‌های بعد شاهد شکوفایی در این زمینه باشیم.

خزاعی یادآور شد: در این مدت 60 روز بیش از 500 نفر را ملاقات کردم که شامل سینماگران و دست اندرکاران تولید و مردم بوده و همگی از شرایط موجود ناراضی بودند. یک نفر را ندیدم که گله نداشته باشد. با یک بررسی اجمالی درباره دغدغه و اضطراب آنها دیدم که ریشه آن در تساهل و تسامح دوستان ما در سازمان سینمایی بوده است. اما قول می‌دهیم که در دوره جدید، در تولید محتوا عزمی راسخ‌تر خواهیم داشت.

محمد خزاعی در ادامه بیان کرد: سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است، نمی‌توانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰؛ ۳۰ نفر باشد. دوران پدر خواندگی در سینمای ایران تمام شده است، اکنون سینمای ما به پدری نیاز دارد که خوب بشنود و خوب عمل کند و عدالت را رعایت کند.

او ادامه داد: امروز در سینمای ایران قوانین حکم‌فرماست، دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است، حداقل تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشم بر مبنای قانون جلو می‌رویم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در سازمان سینمایی و مدیران این سازمان به روی همه افراد با هر اندیشه‌ای باز است، همه می‌توانند مشکلات را با ما در میان بگذارند و ما تمام تلاش خود را برای حال چالش‌های پیش روی فیلمسازان انجام می‌دهیم. این ماموریتی است که دولت به ما داده و باید آن را انجام دهیم.

خزاعی با نگرانی از شرایط نابرابر فیلمسازان در شهرهای مختلف در ادامه عنوان کرد: نگران چشمان منتظر فیلمسازان شهرستان‌ها هستیم که چشم دوختند تا شرایط برای ساخت فیلم آنها درست شود. نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف را به روی خود بسته می‌بینند. من نگران خانواده‌های ارجمند همکاران و سینماگران هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند و مشکل کار و معیشت دارند.

او ادامه داد: عزیزان بزرگواران من به عنوان یک عضو کوچک این خانواده بزرگ مثل شما نگران بسیاری از مسائل هستم و دغدغه سینما و مردم را دارم. ولی مطمنم که آینده و افق پیش رو بسیار روشن و امیدوارکننده است.اگر همه افرادی که دلشان برای سینما می‌تپد در کنار هم همدل و یکپارچه و محکم بایستند و تلاش کنیم برای تولید محتوای انقلابی و مردمی و توسعه عدالت فرهنگی در مناطق کشور ، آینده و افق پیش رو بسیار روشن است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به حضور خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تشکر از حضور آنها با ذکر خاطره‌ای گفت: امروز که خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در کنار ما هستند خوب است که خاطره‌ای تعریف کنم. فیلمسازی در حال برگشت به شهر خود بود و خواست سر خاک حاج قاسم برود. او در این حین مردم روستایی می‌بیند و پیش آنها می‌رود. از آنها اسم روستایشان را می‌پرسد که پیرمردی در بین آنها می‌گوید: اسم روستای ما حاج قاسم سلیمانی است. علت را جویا می‌شود که می‌گویند ما از اشرار بودیم، حاج قاسم ما را ساماندهی کرد و در روستایی اسکان داد. اما حال که او از دنیا رفته، هیچکس حالی از ما نمی‌پرسد. از آنها مشکل‌شان را می‌پرسد. دلیل آن را جویا می‌شود. مشکل‌شان بی آبی بود که با بچه‌های جهادی مشکل را حل کردند. این نشان می‌دهد که شهدا در بین ما زنده هستند. برای سینمای ایران بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

پس از صحبت‌های خزاعی، کلیپ سربخش مسابقه ملی و وله معرفی هیات داوران این بخش شامل لقمان خالدی، محمد داودی، سعید رشتیان، جواد رمضان‌نژاد، ارد زند، محمدرضا فرزاد و نفیسه مرشدزاده پخش شد و اعضای هیات داوران برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

*جوایز مسابقه ملی (بخش اول):

  • بهترین صدا:
  • مستند «بی بی جان» با صدابرداری: میثم حسنلو و صدا گذاری: بامداد افشار
  • بهترین موسیقی:
  • مستند «تکیه دولت»: مهدی محمودخانی و «ماجرای سال آخر»: یونس اسکندری
  • بهترین فیلمبردار:
  • مستند «قلعه برقرار» / فرشاد فداییان – فراز فداییان
  • بهترین پژوهشگر:
  • مستند «زندگی در آرشیو» / برهان احمدی
  • بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده:
  • مستند «دبستان پارسی» / نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی و گوینده: هادی اسفندیاری
  • بهترین تدوین:
  • مستند «احتضار» / حجت طاهری – عبدالخالق طاهری
  • بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه:
  • مستند «برگ» / حمید جعفری

«حمید جعفری» پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی از عواملم‌ ممنون هستم. من شنیدم که فیلمم به سختی انتخاب شد. من از هیات داوران ممنون هستم که با اعلام کاندیداها راه را بر شارلاتانیزم بستند.

  • بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند:
  • مستند «قلعه برقرار» / فرشاد فداییان
  • جایزه ویژه هیأت داوران:

(به دو فیلم):

  • مستند «خروج ممنوع» / علی همراز

– مستند «آن شب» / مینا قاسمی‌زواره

«مینا قاسمی‌زواره» هم پس از دریافت جایزه‌اش گفت: زینب خانم و حسین آقا پدر و مادرم خیلی منتظر این روز بودند و از آنها تشکر می‌کنم. همچنین از سپیده علیزاده هم ممنونم و از همه شما عاجزانه درخواست می‌کنم که نگذارید زنان بی‌پناه این مرکز، با بستن آن بی‌سرپناه شوند.

پس از اعطای جوایز این بخش، کلیپ سرباز وطن (بخش یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) پخش شد.

برای اهدای جایزه بخش سرباز وطن، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزایی، محمد حمیدی‌مقدم و زینب سلیمانی رئیس بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی روی صحنه آمدند.

  • جایزه سرباز وطن:

جایزه این بخش ضمن تقدیر از «مومن مومنی» شخصیت مستند «روزهای ناتمام» به فیلم زیر اهدا شد:

  • مستند «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده
  • بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند:
  • مستند «دبستان پارسی» / حسن نقاشی
    «حسن نقاشی» پس از دریافت این جایزه با گفتن این جمله که «از شر این جماعت قاجار باید کشتی نوح ساخته ایران را برداشته و گریخت.» به تکه‌ای از شعر سهراب سپهری اشاره کرد که خیلی به او انگیزه داد که این فیلم را در مورد مردمان روزگار بسازد.
    او خطاب به همکاران مستندسازش گفت: کسانی که ادای اپوزوسیون را درمی‌آورند لطفا در جشنواره حکومتی سینماحقیقت شرکت نکنند!
  • بهترین فیلم جشنواره (ویژه تهیه‌کننده):
  • مستند «قلعه برقرار» / فرشاد فداییان – الهه نوبخت
  • جایزه ویژه دبیر جشنواره:
  • به «محمد صیاد» / عکاس و سوژه مستند «آقای صیاد را ول کنید»
  • مستند «بوی مادر بوی دریا» / به کارگردانی محمدرضا محمدپور
    پس از اهدای این جوایز، کلیپ دیگری از بخش مسابقه ملی پخش شد و منوچهر شاهسواری مدیرعامل و محمدعلی نجفی رئیس هیات مدیره خانه سینما برای اهدای جایزه ویژه تماشاگران به عنوان آخرین بخش از مراسم اختتامیه به صحنه آمدند.
  • جایزه تماشاگران (ویژه سرمایه‌گذار):
  • مستند «بی‌بی جان» / نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: