تاریخ شفاهی «کمیته» از شکل‌گیری تا ادغام/ خانه مستند جوانان را وارد عرصه مستندسازی کرد

تاریخ شفاهی «کمیته» از شکل‌گیری تا ادغام/ خانه مستند جوانان را وارد عرصه مستندسازی کرد

تاریخ شفاهی «کمیته» از شکل‌گیری تا ادغام/ خانه مستند جوانان را وارد عرصه مستندسازی کرد
۲۳ خرداد ۱۴۰۱

تهیه‌کننده مستند کمیته تاکید کرد که خانه مستند تلاش کرده تا با برگزاری دوره‌های مختلف و با حضور اساتید مطرح، مستندسازان جوان را وارد عرصه مستندسازی کند.

مصطفی فتاحی تهیه‌کننده مستند کمیته که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» به‌صورت آنلاین و رایگان از سایت خانه مستند اکران می‌شود در گفتگو با روابط عمومی این مجموعه، درباره داستان این مستند گفت: مستند کمیته تاریخ شفاهی کمیته‌های انقلاب اسلامی است که به چگونگی شکل‌گیری تا مرحله ادغام با شهربانی و ژاندارمری آن می‌پردازد. ساخت این مستند از دغدغه‌های شخصی خودم بود که چند سالی روی آن کار کرده بودم و درنهایت با کمک خانه مستند و کارگردانی عبدالحسین بدرلو به تولید آن پرداختم.

او درباره علت اهمیت ساخت این مستند بیان کرد: تقریبا هیچ بخشی از تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی به «کمیته» نپرداخته و رشادت‌ها و فعالیت‌های آن هیچوقت برای مردم جامعه بیان نشده است. همچنین متاسفانه باتوجه به تلاش رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی، همیشه از کمیته به‌عنوان اهرم فشار غیر منطقی که فقط با بانوان برخورد می‌کند، یاد شده است درصورتی که فعالیت‌های بسیاری در زمینه‌های فرهنگی، برچیدن اشرار انجام داده‌اند.

تاریخ شفاهی «کمیته» از شکل‌گیری تا ادغام/ خانه مستند جوانان را وارد عرصه مستندسازی کرد

کارگردان «تشییع بزرگ» درباره اکران آنلاین مستند خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال، جنبش نوینی در سطح تماشا و دسترسی مردم به فیلم‌ها به‌وجود آورد که مستند هم از این قاعده مستثنا نبود، شاید بعد از این بتوانیم فیلم‌های مستندی را که مردم خیلی دوست داشتند، ببیند به‌صورت آنلاین در دسترس قرار دهیم.

به گفته فتاحی؛ اکران آنلاین آثار خانه مستند و نقد و بررسی آن‌ها اتفاق بسیار خوبی‌ست اما نیازمند تبلیغ بیشتر است یعنی اگر می‌خواهند آثار به خوبی دیده شود، خود را تنها به تبلیغ در فضای مجازی و سایت متعلق به خانه مستند محدود نکنند بلکه در دیگر صفحات و خبرگزاری‌ها، به‌عنوان اکران مجموعه‌ای از‌ آثار نیز به آن بپردازند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آثار خانه مستند و فعالیت‌هایش طی سال‌های اخیر اظهار کرد: خانه مستند از موسساتی است که تلاش کرد تا با برگزاری دوره‌های مختلف و با حضور اساتید مطرح، مستندسازان جوان را وارد عرصه مستندسازی کند و قدم بزرگی در این عرصه بردارد. از طرف دیگر جدا شدن انقلاب اسلامی از خانه مستند عملی استراتژیک نبود یعنی ما علاوه بر باطن، حرف انقلاب اسلامی را در ظاهر هم پوشاندیم و این مساله باعث دلخوری شد.

کارگردان مجموعه مستند «ده» در پایان درباره سامانه ارسال آثار به سایت خانه مستند تصریح کرد: باوجود این سامانه، برخی افراد تلاش می‌کنند که طرح‌های‌شان را به‌صورت قانونمند و بروکراسی به خانه مستند ارسال کنند، امیدوارم که این طرح‌ها خوانده شوند و اتفاقات خوبی رخ دهد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: