یک مستند اجتماعی بدون چارچوب و تحلیل/ یادداشتی بر مستند «برایمان بمان»

صفحه اصلی > اخبار

یک مستند اجتماعی بدون چارچوب و تحلیل/ یادداشتی بر مستند «برایمان بمان»

یک مستند اجتماعی بدون چارچوب و تحلیل/ یادداشتی بر مستند «برایمان بمان»
27 آذر 1400

مستند «برایمان بمان» به کارگردانی سمیه کریمی، مستندی در بخش نیمه بلند پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت است که راوی زندگی یک زوج در انتظار فرزند است. زوجی که به دلیل سقط جنین های مکرر، سال های زیادی را در انتظار فرزند بوده اند و اکنون انتظارشان به نتیجه رسیده است.

داستان، دو راوی دارد زن و شوهر. با روایت مرد و سکوت زن قصه آغاز می شود. مردی که به دلیل حمایت روحی و روانی از همسرش خواهان سقط جنین زودهنگام (جنینی یک ماهه)، مشغول گفت و گو با دکتر زنان است. زن بیرون از اتاق نشسته و ساکت است. تصمیمی که به نظر می رسد او هیچ نقشی در آن ندارد؛ و ما تنها سکوت زن را می بینیم و درماندگی اش را.

چندی بعد در حریم شخصی خانه، بعد از تکرار همان جملات از سوی مرد، زن خیلی کوتاه مخالفت خود را اعلام می کند. پس از آن با تاریخچه ای از سقط جنین اول زن آشنا می شویم. یک زن و شوهر بسیار جوان و دانشجو که در ابتدای ازدواج و در سن نوزده سالگی زن متوجه می شوند در آستانه ی پدر و مادر شدن قرار گرفته اند. روشن است که به دلایل متعددی از جمله زندگی دانشجویی، عدم ثبات مالی و عدم آمادگی روحی و روانی برای فرزندآوری تصمیم به سقط جنین می گیرند. سقط جنینی که در سال های بعد به دلایل ناگفته بارها برای زن تکرار می شود و پیامدهای روانی خاص خود را در پی دارد. زن و شوهر یک بار نیز اقدام به گرفتن سرپرستی یک کودک می کنند اما به دلایلی منصرف می شوند؛ تا زمان روایت و ساخت فیلم که 15 سال گذشته و ما شاهد بارداری موفق زن و در نهایت تولد فرزندش هستیم

مستند «برایمان بمان» هیچ تاریخچه و زمینه ی آماری از مسئله ی سقط جنین های مکرر و پیامد اصلی آن که ناباروری می باشد به بیننده نمی دهد. هیچ گونه تحلیل و گزارش آماری از امر سقط جنین و تعداد زنانی که سالیانه درگیر آن هستند در فیلم وجود ندارد.

مستند برایمان بمان بی دلیل و محتوا، طولانی است. راوی قصه ها و سرگذشت های فردی بودن از یک فیلم، مستند نمی سازد. متاسفانه این مستند نیز مشابه خیلی از مستندهای ساخته شده ی دیگر تنها راوی قصه های فردی است، بدون هیچ گونه چارچوب نظری به امر سقط جنین و ناباروری.

روایت نمونه ی آماری در متن اجتماعی قرار نمی گیرد و تمامی سویه های حقوقی، قانونی، پزشکی و جامعه شناسی امر بدون تحقیق رها می شود. امری که ابعاد پژوهشی گسترده ای را در برمی گیرد، از مسائل فقهی و قانونی گرفته تا جامعه شناسی پزشکی و زنان. در جامعه ای که زن حق تصمیم گیری بسیار اندکی دارد انتظار می رود وقتی فیلمی (از سوی یک فیلمساز زن) در حوزه ی مسائل زنان و خانواده ساخته می شود از ابزارهای مطالعاتی و آماری برای نشان دادن ضرورت ها استفاده کند. امری که در این مستند خبری از آن نیست.

موضوع اجتماعی داشتن به معنای رویکرد داشتن نیست. طرح مسائل اجتماعی، چرایی و چگونگی می طلبد. بدون در دست داشتن علل مسائل، راهکاری در پیش رویمان نخواهد بود و بدون راهکار، همچون همیشه در مصاف با مشکلات و مسائل اجتماعی، برخوردی الکن و غیرکارشناسانه خواهیم داشت.

به قلم مریم بهزادپور، کارشناس علوم اجتماعی

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

ثریا شریف زاده
03 دی 1400

اینا چیه می نویسین به اسم نقد؟!!

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

سفارش دهندگان غیر حرفه‌ای به سینمای مستند آسیب می‌ زنند
26 آبان 1401

سفارش دهندگان غیر حرفه‌ای به سینمای مستند آسیب می‌ زنند

علیرضا حسینی، مستندساز، عضو هیات مدیره خانه سینما و نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند معتقد است کارفرمایان و سفارش دهندگان غیرحرفه‌ای و کم‌دانش، آسیب سینمای...