«ناقوس دریا» در نهمین فیلم خبر سینما حقیقت پانزدهم

«ناقوس دریا» در نهمین فیلم خبر سینما حقیقت پانزدهم

«ناقوس دریا» در نهمین فیلم خبر سینما حقیقت پانزدهم
۲۲ آذر ۱۴۰۰

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و روابط‌عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صبح امروز دوشنبه ۲۲ آذرماه، در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، نهمین نشست «فیلم خبر» با اجرای رضا صائمی منتقد سینمایی و صاحبان هشت اثر مستند برگزار شد.

در ابتدا مستند «ناقوس دریا» به کارگردانی محسن شیرزایی که در بخش نیمه بلند پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد، بررسی شد.

رضا صائمی گفت: به‌نظر می‌رسد این مستند دو ایده مرکزی داشته باشد. یکی درباره ۱۴ ماهیگیر گمشده در دریاهای جنوب و ایده دیگر داستان کاهش ماهی‌ها در آب‌های آزاد جنوب ایران می‌تواند باشد.

محسن شیررایی در این باره گفت: کاهش ماهی در دریای جنوب ما را به سمت ساخت این فیلم سوق داد و از همان ابتدا می‌دانستیم به‌واسطه جریاناتی که در دریا جنوب رخ داده است که منجر به کاهش ماهی شده، ماهی‌گیران سنتی نیز برای صید به سمت دریاهای دورتر رهسپار می‌شوند.

شیرزایی ادامه داد: ما می‌خواستیم روایت جست‌وجوگری در مستند داشته باشیم و برای همین مستند را با داستان ۱۴ ماهیگیر گمشده شروع می‌کنیم و بعد به جریان کاهش ماهی‌ها می‌پردازیم. درباره ۱۴ ماهیگیر گمشده نیز از آن‌جایی که هیچ اطلاعاتی نبود نمی‌شد خیلی به‌صورت بسیط این مورد را پرداخت کرد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که تا چه میزان درباره آمار این مستند پژوهش شده گفت: قبل از فیلمبرداری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ برای ساخت این اثر پژوهش کاملی انجام شد و من از قبل به یک فیلمنامه کامل رسیده بودم و می‌دانستم قرار است در فیلمم چه چیزی را روایت کنم.

در ادامه، فیلم خبر جشنواره حقیقت پانزدهم با حضور عوامل مستندهای «برایمان بمان» به کارگردانی سمیه کریمی، «بوی مادر، بوی دریا» به کارگردانی رضا محمدپور، «چند قدم آن طرف تر» به کارگردانی محمد صالحی، «برف گیر» به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان، «هم قدم» به کارگردانی محسن سخا، «کهنه سرباز» به کارگردانی جابر مطهری زاده و «آقای صیاد را ول کنید» به کارگردانی مریم ملک مختار برگزار شد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: