«نصرالله مدقالچی» گوینده پیشکسوت: مستند «خودکار» فیلمی خوب و راهگشا برای جوانان است

«نصرالله مدقالچی» گوینده پیشکسوت: مستند «خودکار» فیلمی خوب و راهگشا برای جوانان است

«نصرالله مدقالچی» گوینده پیشکسوت: مستند «خودکار» فیلمی خوب و راهگشا برای جوانان است
۲۲ آذر ۱۳۹۸

نصرالله مدقالچی می گوید جوانان مستندساز از سوژه‌های بکری که در ایران وجود دارد و کسی به سراغ‌شان نرفته، غافل نشوند.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، نصرالله مدقالچی، گوینده و صداپیشه پیشکسوت در حاشیه حضور در جشنواره سینماحقیقت گفت: من فیلم خودکار بیک با نام خودکار، ساخته محمد ثقفی را در جشنواره دیدم که نریشن‌اش را خوانده بودم، فیلم بسیار خوبی بود و می‌تواند برای جوانان راهگشا باشد، جوانان باید کار کردن را از آقای رفوگران موسس کارخانه خودکار بیک یاد بگیرند که با حدود 90 سال سن، ایستا نیست بلکه پویا و در حرکت است. به نظرم او در مستند خودکار بیک، حقیقت را گفت که با این فضا یعنی سینماحقیقت قرابت دارد.

این هنرمند در پاسخ به اینکه وضعیت آثار مستندسازان جوان ایران را چطور ارزیابی می‌کند؟ توضیح داد: به نظرم مستندسازان جوان در آغاز راه هستند و نیاز به زمان دارند تا به پختگی برسند، همچنین موسسات و افراد باید از جوانان مستندساز حمایت کنند، امکانات و اسناد مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند تا شاهد شکوفایی استعداد و خلاقیت‌شان باشیم.

وی افزود: البته سینمای مستند ما هر سال نسبت به سال گذشته پیشرفت کرده است و این مسئله را می‌توان در تعداد آثاری که سالانه به جشنواره سینماحقیقت عرضه می‌شوند مشاهده کرد.

مدقالچی درباره نقش جشنواره سینماحقیقت در شناسایی استعدادهای نو برای سینمای مستند، توضیح داد: جشنواره‌هایی چون سینماحقیقت بسیار بر رویکرد جوانان تاثیرگذار هستند، چون جوانان وقتی حمایت و پشتیبانی مدیران این رویدادهای هنری و سینمایی را از هم‌نسلان خود می‌بینند علاقه‌مند می‌شوند تا در رشته هنری تحصیل و فعالیت کنند و بدین ترتیب از وقت خود بهترین استفاده را می‌کنند. ممکن است در اولین تجربیات خود ناکام بمانند اما بالاخره به موفقیت می‌رسند. به قول آقای رفوگران باید در حرکت بود، پیش رفت و از تجربه کردن نترسید.

وی سپس به سینماگران جوان ایرانی این چنین توصیه کرد: جوانان به دنبال موضوعات بکری که در ایران وجود دارد و هنوز کسی به آن‌ها نپرداخته است بروند و درباره آن‌ها فیلم بسازند، هر نقطه کشور ما دیدنی است، از آداب و رسوم روستانشینان نازنین و باصفا گرفته تا موتورسوارانی که شهر تهران بسیار در تلاش هستند تا چرخ زندگی خود را بچرخانند، زندگی هر یک از این افراد سوژه ساخت یک فیلم مستند است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند