انتخابی سخت بین ماندن و رفتن/ یادداشتی درباره مستند «ماهر» به قلم «محمود صادقلو گیوی»

صفحه اصلی > اخبار

انتخابی سخت بین ماندن و رفتن/ یادداشتی درباره مستند «ماهر» به قلم «محمود صادقلو گیوی»

انتخابی سخت بین ماندن و رفتن/ یادداشتی درباره مستند «ماهر» به قلم «محمود صادقلو گیوی»
23 آذر 1398

مستند ماهر داستانی در مورد «ماهر»، جوان ترکمنی است که از استانبول به آق‌قلا بازمی گردد اما به خاطر سیل در آنجا ماندگار می‌شود.

سیل فروردین ۹۸ در استان گلستان تبدیل به یک معضل بلای طبیعی ملی شد. فیلمی که بیش از نیمی از آن با نماهای هلی‌شات و فیلمبرداری با موبایل گرفته شده است و ترکیب و تکنولوژی کمک کرده تا ماهر بیشتر بتوانند کار کرده رسانه ای خود را بهتر ایفا کند.

ماهر در استانبول کارگر چاپخانه است و برای عروسی خواهر خود به ترکمن صحرا بازگشته است و ۱۰ روز مرخصی گرفته. عروسی قرار است در نوروز برگزار شود اما سیل همه چیز را به هم می ریزد و ماهر بی آن که توجه به شغل خود در ترکیه بکند، خود را وقف رفع مشکلات سیل زدگان می کند.

آلبرت لاموریس، فقید در شاهکار خود باد صبا پلان پایانی فیلم خود را که زیباترین پایان ممکن بود به عروس و داماد ترکمن اختصاص داد که با اسب خود در دشت های ترکمن صحرا می تازند. ترکمن صحرا غریب ترین جای ایران است، پشت کوه های البرز و در جایی که مردمانش به زبان دیگر سخن می گویند و لباس های زیبا می پوشند. این غریب بودن و دور افتادگی و فضای بکر گویی ترکمن صحرا آن را به قسمت جداگانه‌ای از سرزمین ایران بدل کرده است.

سیل فروردین ۹۸ و مشکلات وحشتناکی که برای آنها به وجود آمد باعث شده بود ترکمنان نسبت به کمک های دولت ناامید شوند و احساس کنند کسی به آنها توجه ندارد. ماهر در پایان فیلم اشاره می کند که چقدر خوشحال است که بیش از آنکه تصور می کرده ترکمن صحرا برای ایرانیان عزیز است.

ماهر، فیلمی قوم شناسانه نیز هست. با ماهر به درون فرهنگی می‌رویم که بخاطر تفاوتش گویی ایران نیست و این تنها در مورد ترکمن صحرا بلکه در مورد کردستان، بلوچستان و قسمت های عرب زبان خوزستان نیز صدق می کند. انگار وقتی آنجا پراید یا پژو ۴۰۵ می‌بینیم تازه می فهمیم که اینجا ایران است. واقعیت این است که شاید آنها حق داشته باشند و به عنوان بخشی متفاوت از سرزمین مادری به آنها توجه کافی روا داشته نشده باشد اما مصائب و مشکلات طبیعی فرصتی برای پیوند دوباره قلب هاست. درست وقتی کشتی گیر مازندرانی و تیمش به کمک سیل زدگان آمده اند و ماهری که شغلش را ول کرده و نگران ادامه اقامتش در ترکیه است را کمک می کنند.

ماهر مستندی با پایان باز است، ما نمی فهمیم که ماهر به ترکیه باز می‌گردد یا نه. شاید هم با پلان پایانی که در مورد ساختن خانه است می فهمیم که چه اتفاقی افتاده و مانده است اما هرچه هست کارگردان به صورت مستقیم به این موضوع اشاره نکرد. اگر ماهر در ایران مانده باشد دیگر شغلی که درآمد زیاد داشته باشد برایش وجود نخواهد داشت و این به معنای رنج بیشتر است. اینکه او رنج دوری از خانواده‌اش در حالی که آنها در مواجهه با مشکلات هستند را به رنج درآمد کمتر و خیال ناراحت از نظر مالی ترجیح دهد، از آن انتخاب های مشکل است.

باید از کسانی که کواد کوپتر را اختراع کردند تشکر کنیم که سینمای ایران حسابی به آن وابسته شده و کارگردان آن (برای تمام سال هایی که از دیدن نمای هوایی محروم بوده‌ایم) با آن را فیلمبرداری می‌کند و در فیلم خود می گنجاند. هر چند ممکن است گاهی زیاده‌روی باشد اما این نماها با مهارت بسیار و با دقت انتخاب شده اند و از آن بیرون نمی زنند.

به قلم: محمود صادقلو گیوی

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

 

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مانع تراشی های مافیای فوتبال ایران در مسیر ساخت مستند «رویای مسی»
15 آذر 1401

مانع تراشی های مافیای فوتبال ایران در مسیر ساخت مستند «رویای مسی»

عضو هیات مدیره خانه مستند با اشاره به اینکه برخی از عوامل آموزشگاه‌ها و باشگاه‌های فوتبال با ساخت مستندهایی مثل رویای مسی مخالفت می‌کنند، گفت مافیای فوتبال اجازه ساخت...

برای ساخت مستندهای ورزشی، داستان خوب، مدیر خوب و بودجه خوب نداریم
15 آذر 1401

برای ساخت مستندهای ورزشی، داستان خوب، مدیر خوب و بودجه خوب نداریم

کارگردان مستندهای چیه این فوتبال و آن ده ثانیه گفت: با وجود سابقه‌ای که در ساخت آثار ورزشی دارم هیچ‌گاه نتوانستم با تیم‌های ملی همراه شوم و مستند بسازم؛...

نگاهی به اشتباهات عجیب داوری در فوتبال در مستند «دریبل»
14 آذر 1401

نگاهی به اشتباهات عجیب داوری در فوتبال در مستند «دریبل»

شبکه پرس تی‌ وی با پخش مستند دریبل (Dribble) اشتباهات داوری در بازی‌های جام جهانی فوتبال را زیر ذره‌بین برده است. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل...

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد
13 آذر 1401

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد

پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت توسط محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مهدی دوایی طراح پوستر و مدیر هنری این دوره رونمایی شد. به گزارش...

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند از فردا یکشنبه 13 آذرماه، کارت حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت را دریافت کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری...

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟
12 آذر 1401

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟

دو ویژه برنامه در شبکه افق و شبکه چهار سیما هر روز و همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، برنامه ویژه‌ای برای این رویداد دارند. به گزارش سایت خانه...

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید
12 آذر 1401

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید

پردیس سینمایی ملت که میزبان برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است، این روزها آماده پذیرایی از مخاطبان این رویداد می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد...

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره...