اکران آنلاین بر افزایش مخاطبان تاثیر داشته است

احمد شفیعی، تهیه کننده و مستندساز؛

اکران آنلاین بر افزایش مخاطبان تاثیر داشته است

اکران آنلاین بر افزایش مخاطبان تاثیر داشته است
۰۷ شهریور ۱۴۰۱

تهیه‌‌کننده مستند ماریان، معتقد است، اکران‌های آنلاین به وضوح تاثیر مثبتی بر افزایش مخاطبان سینما داشته، با این همه سینمای مستند نیازمند توجه و احترام بیشتری است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری پانا، تجربی و پویانمایی، احمد شفیعی تهیه‌کننده و کارگردان مستند درباره اکران آنلاین و تاثیر آن بر سینمای مستند به پانا گفت: اکران‌های آنلاین از آن جایی که دسترسی راحت‌تری را برای مردم رقم می‌زنند در این چند سال باعث افزایش مخاطب سینمای ایران شده‌اند که البته این رشد باید هم راستا با رشد کیفیت آثار، اینترنت، افزایش سواد رسانه‌ای باشد. مهم‌ترین ویژگی آن نیز این است که مخاطبان متناسب با شرایط، زمان و مکان خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: قطعا کرونا و دوری از اجتماع در مکان‌های عمومی باعث روی آوردن مخاطب به وی او دی‌ها بوده است اما در ادامه نیز سطح دسترسی آسان و شرایطی که پلتفرم‌ها نیز برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند به اقبال آن‌ها کمک کرده است. همچنین فکر می‌کنم در آینده نیز این افزایش مخاطب برای پلتفرم‌ها ادامه دارد.

تهیه‌کننده مستند آقای مدیر، درباره صحت اعداد و ارقامی که برای افزایش مخاطبان وی او دی‌ها ادعا می‌شود، بیان کرد: این اعداد و ارقام می‌تواند درست باشد و گاهی اعداد واقعی بیش از گزارش‌های اعلام شده است.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که مخاطبان چه ژانری از سینمای مستند را این روزها بیشتر می‌پسندند، گفت: «تمام ژانرهای سینمای مستند همیشه مخاطب خاص خود را دارد و تنها چیزی که دارای اهمیت است نگاه خلاقانه، بی‌طرف و روایت درست یک فیلم مستند برای مخاطبان آن است.»

وی ادامه داد: ژانری که در سینمای مستند برای من اهمیت بالایی دارد، تاریخ معاصر است چراکه تاریخ مرور تجربیات و سرگذشت پدران و انسان‌های پیش از ماست و اطلاعاتی به ما درباره گذشتگان و سرگذشت سرزمینمان می‌دهد با توجه به اینکه سرگذشت ایران همیشه پر از کشمکش بوده و پرداخت به آن ما را با جزییات تازه‌ای آشنا می‌کند.

کارگردان داستان یک جدایی درباره چالش‌های سینمای مستند عنوان کرد: فیلمسازان و تهیه کنندگان مستند معمولا به دلیل نبود کارگروه‌ها و توافقات بین دولتی با کشورهای مختلف حقوق و مزایای بسیاری را از دست می‌دهند. مانند ارتباط با شبکه‌های تلویزیونی خارجی. به همین دلیل باید به مسائل بین‌المللی بسیار توجه شود. همچنین در بخش‌های مالی، پژوهش و پخش اصولی آن چه در سینماها و چه در تلویزیون چالش‌هایی وجود دارد که همه این مسائل درکنار یکدیگر باعث کاهش کیفیت آثار تولیدی می‌شود.»

وی افزود: برای مثال در بحث پخش اصولی آثار مستند باید بگویم که تلویزیون به فیلم مستند به عنوان «درزگیرِ کنداکتور» نگاه می‌کند، در حالی که مستند در دنیا یک شخصیت مستقل دارد و جریان سازی می کند. این معضل با رایزنی انجمن صنفی و همچنین تعامل با معاونت سیما و همچنین تلاش برای پخش آثار مهم سینمای مستند در سالن‌های سینما تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

شفیعی در پایان درباره تاثیر سینمای مستند بر جامعه و مردم تاکید کرد: فیلم مستند تاثیرگذاری بسیار زیادی بر یک جامعه و جریان‌های آن دارد و سطح باورپذیری و اعتماد به آن بیشتر است چراکه مشکلات جامعه را به تصویر می‌کشد و با توجه به نگاه پژوهشی که به این معضلات دارد می‌تواند برای آن‌ها راهکارهایی نیز ارایه دهد. حکومت‌ها از مستند به عنوان ابزاری برای فرهنگ‌سازی استفاده می‌کنند چراکه می‌تواند محرکی برای مطالبه‌گری مردم جامعه باشد. بنابراین من معتقدم باید بیش از این‌ها به این گونه مهم سینما توجه شود و به آن احترام گذاشته شود.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: