عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

صفحه اصلی > اخبار

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
24 خرداد 1401

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده مخاطب قرار دهم.

عادل انیسی یکی از کارگردان‌های مستند «پدر، پسر، گلوله» که به همراه امیر اصانلو ساخت این مستند را به عهده داشته‌اند و از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند به‌صورت آنلاین و رایگان در پرونده «نیمه خرداد» از سایت خانه مستند اکران می‌شود در گفتگو با روابط عمومی خانه مستند درباره شیوه شکل‌گیری این مستند گفت: برای ساخت مستندی به یک سفر رفتیم که در آنجا و به دلایلی مجوز فیلمبرداری‌مان به مشکل برخورد، درنتیجه به ما گفتند که برای فیلمبرداری در روستا می‌توانید مشکل‌تان را با چند نفر از بزرگان روستا مطرح کنید تا با پادرمیانی و بدون نامه به کار خود ادامه دهید، درنهایت ما را به آقا صادق سوژه مستند «پدر، پسر، گلوله» معرفی کردند.

او ادامه داد: او برای ما از داستان زندگی خود و مسائلی که با آن‌ها در طول سال‌ها روبه‌رو بوده است، گفت؛ در نیاوران به‌عنوان بادیگارد شاه حضور داشته، در ماجرای 15 خرداد با تیم دستگیری امام خمینی (ره) همراه بوده، در خرمشهر جنگیده و پدر شهید است یعنی در چند موقعیت دراماتیک حضور داشت و درنهایت با خود فکر کردیم که می‌تواند سوژه خوبی برای یک مستند تاریخ شفاهی باشد.

کارگردان «زمین می‌لرزد» درباره انتخاب نام مستند خاطرنشان کرد: سوژه داستان «پدر، پسر، گلوله» می‌گفت من در کنار شاه بودم، می‌توانستم با شلیک یک گلوله اتفاقات تاریخ را تغییر دهم، «گلوله» در نام مستند به این مساله اشاره دارد، «پدر» به واسطه پدر بودنش و «پسر» به دلیل شهید شدن پسرش در جنگ تحمیلی در نام مستند آورده شده‌اند.

انیسی تاکید کرد: به دنبال هدف برای ساخت یک مستند نمی‌گردم، همیشه سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده مخاطب قرار ‌دهم چراکه هر انسانی دیدگاه مخصوص به خودش را دارد و درباره هر اثر نظری متفاوت دارد.

این فیلمساز درباره اکران آنلاین فیلم مستند به‌خصوص در سایت خانه مستند اظهار کرد: از آنجایی که بودجه‌های تولی مستند بسیار کم است، بحث مالی مستند بسیار مهم خواهد بود. اگر اکران آنلاین بتواند به تولید کمک کند، فایده دارد اما اگر اینگونه نباشد، نمی‌دانم چه نتیجه‌ای می‌گیرد. از طرف دیگر اگر مستندها در اکران آنلاین دستچین شده نباشند، بازخورد نمی‌گیرند.

کارگردان مستند «یک فراموشی بی حس کننده» در پایان و در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تولیدات خانه مستند در طول سال‌های اخیر تصریح کرد: من سال‌های زیادی در خانه مستند کار می‌کردم و خود را به آن مدیون می‌دانم. در طول سال‌های گذشته این خانه همه انرژی خود را برای ساخت اثر گذاشته است اما برای نگه داشتن آدم‌هایی که با آن‌ها همکاری کرده، فکر نمی‌کند؛ خانه مستند می‌تواند سالی 10 اثر با بودجه 2 برابری بسازد تا فیلمسازان خود را حفظ کند.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

فیلم‌ های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند
08 تیر 1401

فیلم‌ های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسامی فیلم‌های راه‌ یافته به بخش مسابقه ی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز توسط دبیرخانه این جشنواره...

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
08 تیر 1401

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»

همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از گروه...

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
08 تیر 1401

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید

دور تازه نمایش مستندهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، (اکران حقیقت) از سه شنبه ۱۴ تیرماه شروع می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...