عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
۲۴ خرداد ۱۴۰۱

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده مخاطب قرار دهم.

عادل انیسی یکی از کارگردان‌های مستند «پدر، پسر، گلوله» که به همراه امیر اصانلو ساخت این مستند را به عهده داشته‌اند و از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند به‌صورت آنلاین و رایگان در پرونده «نیمه خرداد» از سایت خانه مستند اکران می‌شود در گفتگو با روابط عمومی خانه مستند درباره شیوه شکل‌گیری این مستند گفت: برای ساخت مستندی به یک سفر رفتیم که در آنجا و به دلایلی مجوز فیلمبرداری‌مان به مشکل برخورد، درنتیجه به ما گفتند که برای فیلمبرداری در روستا می‌توانید مشکل‌تان را با چند نفر از بزرگان روستا مطرح کنید تا با پادرمیانی و بدون نامه به کار خود ادامه دهید، درنهایت ما را به آقا صادق سوژه مستند «پدر، پسر، گلوله» معرفی کردند.

او ادامه داد: او برای ما از داستان زندگی خود و مسائلی که با آن‌ها در طول سال‌ها روبه‌رو بوده است، گفت؛ در نیاوران به‌عنوان بادیگارد شاه حضور داشته، در ماجرای 15 خرداد با تیم دستگیری امام خمینی (ره) همراه بوده، در خرمشهر جنگیده و پدر شهید است یعنی در چند موقعیت دراماتیک حضور داشت و درنهایت با خود فکر کردیم که می‌تواند سوژه خوبی برای یک مستند تاریخ شفاهی باشد.

کارگردان «زمین می‌لرزد» درباره انتخاب نام مستند خاطرنشان کرد: سوژه داستان «پدر، پسر، گلوله» می‌گفت من در کنار شاه بودم، می‌توانستم با شلیک یک گلوله اتفاقات تاریخ را تغییر دهم، «گلوله» در نام مستند به این مساله اشاره دارد، «پدر» به واسطه پدر بودنش و «پسر» به دلیل شهید شدن پسرش در جنگ تحمیلی در نام مستند آورده شده‌اند.

انیسی تاکید کرد: به دنبال هدف برای ساخت یک مستند نمی‌گردم، همیشه سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده مخاطب قرار ‌دهم چراکه هر انسانی دیدگاه مخصوص به خودش را دارد و درباره هر اثر نظری متفاوت دارد.

این فیلمساز درباره اکران آنلاین فیلم مستند به‌خصوص در سایت خانه مستند اظهار کرد: از آنجایی که بودجه‌های تولی مستند بسیار کم است، بحث مالی مستند بسیار مهم خواهد بود. اگر اکران آنلاین بتواند به تولید کمک کند، فایده دارد اما اگر اینگونه نباشد، نمی‌دانم چه نتیجه‌ای می‌گیرد. از طرف دیگر اگر مستندها در اکران آنلاین دستچین شده نباشند، بازخورد نمی‌گیرند.

کارگردان مستند «یک فراموشی بی حس کننده» در پایان و در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تولیدات خانه مستند در طول سال‌های اخیر تصریح کرد: من سال‌های زیادی در خانه مستند کار می‌کردم و خود را به آن مدیون می‌دانم. در طول سال‌های گذشته این خانه همه انرژی خود را برای ساخت اثر گذاشته است اما برای نگه داشتن آدم‌هایی که با آن‌ها همکاری کرده، فکر نمی‌کند؛ خانه مستند می‌تواند سالی 10 اثر با بودجه 2 برابری بسازد تا فیلمسازان خود را حفظ کند.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: