عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

صفحه اصلی > اخبار

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
24 خرداد 1401

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده مخاطب قرار دهم.

عادل انیسی یکی از کارگردان‌های مستند «پدر، پسر، گلوله» که به همراه امیر اصانلو ساخت این مستند را به عهده داشته‌اند و از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند به‌صورت آنلاین و رایگان در پرونده «نیمه خرداد» از سایت خانه مستند اکران می‌شود در گفتگو با روابط عمومی خانه مستند درباره شیوه شکل‌گیری این مستند گفت: برای ساخت مستندی به یک سفر رفتیم که در آنجا و به دلایلی مجوز فیلمبرداری‌مان به مشکل برخورد، درنتیجه به ما گفتند که برای فیلمبرداری در روستا می‌توانید مشکل‌تان را با چند نفر از بزرگان روستا مطرح کنید تا با پادرمیانی و بدون نامه به کار خود ادامه دهید، درنهایت ما را به آقا صادق سوژه مستند «پدر، پسر، گلوله» معرفی کردند.

او ادامه داد: او برای ما از داستان زندگی خود و مسائلی که با آن‌ها در طول سال‌ها روبه‌رو بوده است، گفت؛ در نیاوران به‌عنوان بادیگارد شاه حضور داشته، در ماجرای 15 خرداد با تیم دستگیری امام خمینی (ره) همراه بوده، در خرمشهر جنگیده و پدر شهید است یعنی در چند موقعیت دراماتیک حضور داشت و درنهایت با خود فکر کردیم که می‌تواند سوژه خوبی برای یک مستند تاریخ شفاهی باشد.

کارگردان «زمین می‌لرزد» درباره انتخاب نام مستند خاطرنشان کرد: سوژه داستان «پدر، پسر، گلوله» می‌گفت من در کنار شاه بودم، می‌توانستم با شلیک یک گلوله اتفاقات تاریخ را تغییر دهم، «گلوله» در نام مستند به این مساله اشاره دارد، «پدر» به واسطه پدر بودنش و «پسر» به دلیل شهید شدن پسرش در جنگ تحمیلی در نام مستند آورده شده‌اند.

انیسی تاکید کرد: به دنبال هدف برای ساخت یک مستند نمی‌گردم، همیشه سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده مخاطب قرار ‌دهم چراکه هر انسانی دیدگاه مخصوص به خودش را دارد و درباره هر اثر نظری متفاوت دارد.

این فیلمساز درباره اکران آنلاین فیلم مستند به‌خصوص در سایت خانه مستند اظهار کرد: از آنجایی که بودجه‌های تولی مستند بسیار کم است، بحث مالی مستند بسیار مهم خواهد بود. اگر اکران آنلاین بتواند به تولید کمک کند، فایده دارد اما اگر اینگونه نباشد، نمی‌دانم چه نتیجه‌ای می‌گیرد. از طرف دیگر اگر مستندها در اکران آنلاین دستچین شده نباشند، بازخورد نمی‌گیرند.

کارگردان مستند «یک فراموشی بی حس کننده» در پایان و در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تولیدات خانه مستند در طول سال‌های اخیر تصریح کرد: من سال‌های زیادی در خانه مستند کار می‌کردم و خود را به آن مدیون می‌دانم. در طول سال‌های گذشته این خانه همه انرژی خود را برای ساخت اثر گذاشته است اما برای نگه داشتن آدم‌هایی که با آن‌ها همکاری کرده، فکر نمی‌کند؛ خانه مستند می‌تواند سالی 10 اثر با بودجه 2 برابری بسازد تا فیلمسازان خود را حفظ کند.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

سفارش دهندگان غیر حرفه‌ای به سینمای مستند آسیب می‌ زنند
26 آبان 1401

سفارش دهندگان غیر حرفه‌ای به سینمای مستند آسیب می‌ زنند

علیرضا حسینی، مستندساز، عضو هیات مدیره خانه سینما و نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند معتقد است کارفرمایان و سفارش دهندگان غیرحرفه‌ای و کم‌دانش، آسیب سینمای...