خانه مستند مدرن‌ترین و ساختارمندترین ارگان خصوصی مستند است/ زندگی امام خمینی (ره) در «ملاقات در مدار بسته»

امیرحسین خلیل‌زاده در گفتگو با خانه مستند:

خانه مستند مدرن‌ترین و ساختارمندترین ارگان خصوصی مستند است/ زندگی امام خمینی (ره) در «ملاقات در مدار بسته»

خانه مستند مدرن‌ترین و ساختارمندترین ارگان خصوصی مستند است/ زندگی امام خمینی (ره) در «ملاقات در مدار بسته»
۱۸ خرداد ۱۴۰۱

یکی از کارگردان‌های مجموعه مستند «ملاقات در مدار بسته» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر تاکید کرد که هرچه در فیلم جلوتر می‌رویم، متوجه می‌شویم که رهبر یک مملکت همه کارهایش را از روی یک اصول و برنامه انجام می‌دهد.

امیرحسین خلیل‌زاده یکی از کارگردان‌های مستند «ملاقات در مدار بسته» که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده نیمه خرداد به‌صورت آنلاین و رایگان از سایت خانه مستند اکران می‌شود در گفتگو با خانه مستند درباره ایده شکل‌گیری این مستند گفت: به من پیشنهاد شد که مستندی درباره رهبر انقلاب اسلامی که فردی تاثیرگذار در تاریخ سیاسی و اعتقادی ایران و جهان هستند، بسازم، دوست داشتم که این مستند در زاویه‌ای غریب‌تر و بدون قضاوت ساخته شود. در ادامه به راش‌هایی برخوردیم که مربوط به ماه‌های بستری امام در بیمارستان جماران بود که اکثرا از دوربین مدار بسته بیمارستان تهیه‌ شده بودند. با دیدن راش‌های به‌دست آمده به این نتیجه رسیدم که دوربین مدار بسته، به‌عنوان کسی که مراقب شخصی است و باید لحظه‌های خصوصی، غیر خصوصی، شخصی و عمومی او را ثبت کند، می‌تواند شخصیت زنده‌ای باشد و بدون قضاوت به مشاهده بپردازد.

او ادامه داد: «ملاقات در مدار بسته» از ابتدا قرار نبود که تبلیغ یا پرتره اسطوره انقلاب تاریخ سیاسی کشوری باشد بلکه قرار بود آن چیزی را که توسط دوربین دیده می‌شد، مستفیم و شفاف نشان دهد، این دوربین‌های مدار بسته آنقدر پتانسیل بالایی داشتند که اصلا به این فکر نکردم که به زوایای دیگر این داستان بپردازم. هرچه در فیلم جلوتر می‌رویم، متوجه می‌شویم که رهبر یک مملکت برنامه‌ریزی، نظم، انضباط، احترام به خانواده، نامه‌نگاری، ارتباطات سیاسی، گوش دادن به اخبار و… را از روی یک اصول و برنامه انجام می‌دهد.

کارگردان «دهه هشتادی‌ها» تاکید کرد: دوربین‌های مدار بسته از صبح تا شب، خواب، بیداری، خلوت، نظافت، ملاقات‌های سیاسی و خانوادگی امام (ره) را ثبت می‌کردند و دیگر به بررسی‌های دیگری نیاز نداشتیم. جاهایی از فیلم را نیز به قضاوت‌های شاعرانه دوربین و تجزیه و تحلیل‌های مخاطب سپردیم. درنهایت آرامشی در این فرد می‌بینیم که خود دوربین نیز آن را اغراق می‌کند.

خلیل‌زاده درباره اکران آنلاین «ملاقات در مدار بسته» تصریح کرد: بخواهیم یا نخواهیم باید به سوی 2 اتفاق برویم؛ فیلم‌هایی که جامعه به آن نیاز دارد، ساخته و اطلاع‌رسانی شوند، بهترین ابزار برای دیدن مستند نه تلویزیون و نه اکران سینمایی بلکه پلتفرم‌های اکران آنلاین است چراکه مخاطب در هر جای دنیا، با هر طبقه اجتماعی می‌تواند با مستند ارتباط برقرار کند و از آن آگاه شود. پلتفرم‌ها در آینده خیلی نزدیک ناجی و رابط بین مخاطب و مستند خواهد بود، این مساله کار مستندساز را برای ساخت آثار بهتر، سخت‌تر می‌کند اما می‌تواند آن را به مخاطب معرفی کند و به سادگی در دسترس قرار گیرد. البته نباید تاثیر اطلاع‌رسانی را در این مساله فراموش کرد.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره خانه مستند و عملکردش در سال‌های اخیر عنوان کرد: کسانی که خانه مستند را نمی‌شناسند، می‌توانند با دیدن تعدادی از آثار این خانه متوجه ‌شوند که با تیم متعهدی که قرار نیست زاویه‌های تکراری دنیای مستند را داشته باشد، روبه‌رو هستند. خانه مستند می‌تواند به‌عنوان مدرن‌ترین و ساختارمندترین ارگان خصوصی مستند شناخته می‌شود، خیلی از بخش‌های این خانه قابل الگوبرداری و حمایت است یعنی هم باید از آن یاد گرفت و هم آن را حمایت کنیم. در این خانه کسی به مستندساز نمی‌گوید چگونه فیلم بسازد یعنی استقلال فیلمساز حفظ می‌شود که در جاهای دیگر به ندرت پیش می‌آید و من به شخصه به همکاری‌های پیش آمده با خانه مستند افتخار می‌کنم.

کارگردان مستند ننه مخمل در پایان درباره دوره جدید ارسال طرح به سایت خانه مستند مطرح کرد: این مساله امکان ساخت مستند برای افرادی که این دغدغه را در سر می‌پرورانند، ایجاد می‌کند. همچنین بهترین اتفاق برای دسترسی از راه دورِ مستندسازان و ارسال ایده‌های‌شان است.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: