«آقای مدیر» برای این شهر، چه باید کرد؟ / یادداشت «حسین طلا»، فرماندار اسبق تهران درباره مستند «آقای مدیر»

«آقای مدیر» برای این شهر، چه باید کرد؟ / یادداشت «حسین طلا»، فرماندار اسبق تهران درباره مستند «آقای مدیر»

«آقای مدیر» برای این شهر، چه باید کرد؟ / یادداشت «حسین طلا»، فرماندار اسبق تهران درباره مستند «آقای مدیر»
۲۱ اسفند ۱۴۰۰

مستند آقای مدیر، شروع کمی خسته کننده‌ای دارد و شاید بهتر باشد قسمت هایی از مجادلاتی که در بخش های بعدی مطرح می شوند به صورت کوتاه ابتدای فیلم پخش شود که مخاطب را بیشتر جذب کند.

«درحال حاضر مردم درباره کارآمدی نظام مدیریتی شهری در اداره امور زندگی شان از زاویه دید شخصی خود منتقد هستند و این مستند هم شاید تا حدودی باعث دلسردی عامه مردم شود با این حال شاهد روایت واقعیاتی هستیم که قابل پنهان کردن نیستند و باید گفت مخاطب این مستند، مخاطب خاص و مدیران ارشد می تواند باشد.

از نقدهایی که می‌توان به آقای مدیر کرد استفاده بسیار از صحبت‌ها و نظرات استادان دانشگاه در مقایسه با مدیران شهری است که چندان مصاحبه‌ای با آن‌ها گرفته نشده است، در حالی که برای امور شهر تهران 70-80 سازمان دولتی (از نیروی انتظامی گرفته تا دستگاه های امنیتی و دستگاه های خدمات رسان) فعال هستند که می‌توان با آنها نیز گفتگو کرد و پای نظرات و صحبت‌های آن‌ها نیز نشست.

آقای مدیر، نگاهی مستند و واقعی به مسایل شهر تهران دارد و در نهایت می تواند این سوالات اساسی را مطرح کند که بالاخره مدیر شهر تهران کیست؟ برای این شهر، چه باید کرد؟ چه راهکارهایی برای مدیریت تهران وجود دارد؟

کار در فضای شهری، مشکلات و ریسک های خود را دارد و معمولا مدیران عالی رتبه شهری، در پایان دوره فعالیت خود، یک یا چند پرونده قضایی زیر بغل دارند و گرفتار فرایندهای قضایی می شوند، لذا این مشکلات و مسایل، ریسک پذیری مدیران را پایین می آورد و ترجیح می دهند خود را دچار دردسرهای این چنینی نکنند.

در حوزه توسعه تهران نیز مشکلات زیادی وجود دارد که باعث می شود توسعه بی حد و حصری داشته باشد، به طوری که نیاز به ورود وزیر کشور یا حتی مقامات عالی رتبه نظام هم وجود داشته است که نمونه آن را در مساله سرخه حصار می‌توان شاهد بود که با ورود این مقامات ،از گسترش بی دلیل شهر جلوگیری شد.

این شهر عریض و طویل به شخصی نیاز دارد تا بتواند آن را اداره کند چراکه مشکلات آن به صورت فعلی حل شدنی نیست و شاید بهترین شخص انتصاب یک فرماندار و یا استاندار با اختیارات کامل از سوی رییس جمهوری برای حل مسایل آن باشد. تهران نیاز به گسترش و توسعه متوازن دارد، از ساخت بزرگراه و پل گرفته تا توسعه و به روز سازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری و…

همه این را می‌دانیم که طرح ترافیک، تبدیل به یک محل درآمدی برای شهرداری تهران شده است. طرحی که هدف اولیه آن کنترل ترافیک و آلودگی هوا بوده است در حال حاضر هر کسی می تواند با پرداخت هزینه وارد آن شود! در این نقطه شاهد آن هستیم که هدف اصلی این طرح گم شده است و ما نیازمند به حل مشکلاتی از این دست هستیم.

سوال اینجاست که مشکلات بافت های فرسوده، کوچه های باریک و نامناسب برای رفت و آمد، خطرات ناشی از زلزله در این مناطق، خطر فعالیت‌های عمرانی در چنین مناطقی و خطر فرو ریختن چنین ساختمان هایی که بارها باعث مرگ کارگران ساختمانی شده‌اند، چگونه باید حل شود؟

بسیاری از بیمارستان های شهر تهران مانند امیراعلم، لقمان، فارابی و….به دلیل گذشت سال‌های از ساخت آنها، نیاز به بازسازی یا مقاوم سازی دارند، هر چند تلاش‌های زیادی هم در این خصوص انجام شده؛ یا براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال 1377، قرار بر این بوده است تا سال 1397، در حدود 170 کلانتری در تهران ساخته شود اما الان در سال 1400 چیزی در حدود 120 کلانتری در تهران وجود دارد که این کمبودها به معنی وقوع جرم و بزه بیشتر در کلان شهری مانند تهران هستند، اما درنهایت چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟

در آن روزهایی که زلزله در قزوین مشکلات کوچک و بزرگی را در تمامی شهر ایجاد کرده بود، مشکل بهداشت و مواردی مانند تامین وسایل بهداشتی مورد نیاز بانوان پیش آمد که اصلا در تصور و برآوردها هم نبوده. نکته مهم این است که اگر چنین مساله ای برای تهران پیش آید، تصور کنید، چه مشکلاتی در پی آن رخ می‌دهد؟ و با تمامی این تفاسیر تهران روی خط زلزله قرار دارد اما در حال حاضر روی گسل ها برج سازی شده و می‌شود.

مساله جمعیت بالا آن قدرها نیز پررنگ نیست چراکه در همه جای دنیا شهرهایی با جمعیت بالا وجود دارند اما آنچه مشکل اصلی محسوب می شود، مساله مدیریت و توسعه صحیح شهری متناسب با جمعیت است و بزرگ ترین تهدید مدیریتی برای کل کشور، مدیریت شهر تهران است. باید الگویی برای مدیریت پایتخت در شورای عالی امنیت ملی طراحی شود که پیش تر از این‌ها درباره آن صحبت‌هایی نیز شده بود اما هیچ گاه عملیاتی نشدند.

«آقای مدیر» اشکالات و مسایل را بازگو می کند، اما مدیران برای حرکت به سمت حل مسایل باید برانگیخته شوند

استادان دانشگاهی که در این مستند نظراتی را مطرح می‌کنند به دلیل فاصله ای که از حوزه اجرا دارند، پیشنهاداتشان کامل نیست اما قابل اعتنا و احترام است.

تماشای این مستند را به اهالی رسانه پیشنهاد می کنم تا خواص جامعه را نیز به حرکت در آورند چراکه این مستند می تواند مطلعی برای طرح مسایل باشد تا پس از آن اهالی رسانه، مدیریت کلان را به حرکت و تصمیم گیری وادار کنند.»

منبع: خبرگزاری پانا

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: