مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون
۱۹ آذر ۱۴۰۰

مستند «ریتم کند» به مسائل بیماران مبتلا به سندروم داون از منظری تازه و متفاوت نگاه کرده است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «ریتم کند» با نگاهی به دغدغه‌های شخصیتی مبتلا به سندروم داون در پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آید.

محسن علیدادی کارگردان مستند «ریتم کند» که در بخش «بلند» مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» حضور دارد درباره این فیلم گفت: «ریتم کند» درباره کاراکتری 30 ساله با بیماری سندروم داون است که اصلی‌ترین دغدغه‌‌اش ازدواج، نه از بعد عاشقانه است، دغدغه‌ای که در جامعه ما به‌عنوان تابو شناخته می‌شود، مخصوصا برای کسانی که ناتوانی ذهنی دارند.

او ادامه داد: سعی کرده‌ام در این فیلم بستری را برای کاراکترم فراهم کنم که بتواند به راحتی درباره نیازهایش به صحبت بنشیند، همچنین تلاش کرده‌ام که در روند فیلم فضایی را به‌وجود آورم که این شخص توانمندی‌های خود را بروز دهد، توانمندی‌هایی که ما، خانواده و جامعه هیچوقت باور نمی‌کنیم. ما اصلا شناخت درستی از افرادی که به بیماری سندروم داون مبتلا هستند، نداریم و فکر می‌کنیم مهربان هستند و هیچ توانایی‌‌ ندارند.

کارگردان مستند «من و مایکل» درباره چالش‌های ساخت این مستند بیان کرد: مانعی برای ساخت فیلم نداشتیم اما بُعدی از بستر مستندسازی، تعهدات اخلاقی‌ست و به همین دلیل نمی‌توانستم به همه مسائل شخصی سوژه بپردازم و آن‌ها را بیان کنم. همه آدم‌ها حریم شخصی دارند و اگر سوژه توان تشخیص درست و غلط در بیان مطالب را نداشته باشد، مسئولیت‌مان دو چندان خواهد شد؛ اینکه چه چیزی بگوییم که به حریم شخصی او وارد نشویم و از طرف دیگر نگاه اجتماعی پیرامون او را منفی نکنیم.

محسن علیدادی با اشاره به اینکه «ریتم کند» عوامل اجرایی نداشته و به تنهایی آن را ساخته است، درباره شیوه روایت این فیلم تصریح کرد: این فیلم درام منسجمی ندارد اما سعی کرده‌ام مسائل را به‌صورت رئال تا حدودی به یکدیگر مرتبط کنم. «ریتم کند» پیوند روایی منسجمی دارد تا مخاطب پای دیدن آن بنشیند، با کاراکتر هم‌ذات‌پنداری، او را بفهمد و در برخورد با او رفتاری از روی نداشتن شناخت نداشته باشد.

او در پایان درباره جشنواره «سینما حقیقت» اظهار کرد: جشنواره «سینماحقیقت» پیشرو و ویترین سینمای مستند ایران و باعث افتخار هر فیلمسازی‌ست که در آن حضور داشته باشد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از پنجشنبه 18 آذرماه شروع شده تا 25 آذرماه برگزار می‌شود.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

user
Fp

عالی

23 آذر 1400
user
فرزاد نظری

بسیار عالی و خوب بود

23 آذر 1400
user
فرزاد نظری

مستند بسیار عالی و خوبی بود

23 آذر 1400
user
فرزاد نظری

بسیار عالی بود

23 آذر 1400