مستند «نوکیسه‌ها» آماده نمایش شد / هشداری برای ظهور پدیده نوکیسه گی حاکمیتی!

مستند «نوکیسه‌ها» آماده نمایش شد / هشداری برای ظهور پدیده نوکیسه گی حاکمیتی!

مستند «نوکیسه‌ها» آماده نمایش شد / هشداری برای ظهور پدیده نوکیسه گی حاکمیتی!
۰۸ خرداد ۱۴۰۰

مستند «نوکیسه‌‌ها» به کارگردانی علیرضا خوشنویس در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با هدف هشداری به دولت‌‌ها برای ظهور پدیده نوکیسه‌گی حاکمیتی آماده نمایش شد.

به گزارش روابط عمومی خانه مستند؛ دهخدا نوکیسه را تازه به دوران رسیده و ندید بدید معنا کرده است. امروز اما نوکیسه‌گی یک بیماری‌ست، هرچند اگر هنوز در علم پزشکی نام آن به گوش نرسیده باشد، نوکیسه‌گی بیماری واگیرداری‌ست که از نظام اقتصادی به افراد جامعه سرایت پیدا می‌کند. افراد مبتلا به نوکیسه‌گی اگر چه با ظاهر و ویترینی موجه و مقبول اما با درونی تهی از هرگونه شأن و جایگاه فرهنگی مناسب در کنار ما به زندگی مشغول‌ هستند. زندگی‌ای که باعث مرگ بسیاری از کسان و چیزها می‌شود. تحریم و شرایط نامساعد اقتصادی و… در سال‌های اخیر از ناقلان ویروس کشنده تازه‌ به دوران رسیدگی در ایران بوده و هستند.

مراحل تولید و آماده سازی مستند «نوکیسه‌ها» از سال 98 آغاز شده و در آن با 8 نفر از نخبگان علمی و کارشناسان اقتصادی و جامعه‌شناسی در خصوص زمینه‌‌های شکل‌گیری نوکیسه‌گی، تغییر فرایند نوکیسه‌گی از یک مفهوم اجتماعی به یک مولفه حاکمیتی، تاثیر سیاست‌های دولت‌‌ها در شکل‌گیری یک طبقه جدید اجتماعی به نام نوکیسه‌ها و راه حل برون رفت از معضل نوکیسه‌گی صحبت شده است.

در مستند «نوکیسه‌ها» تلاش شده است از دید اساتید دانشگاهی همچون عماد افروغ، سعید زیباکلام فرشاد مومنی، محمد مالجو، کمیل قیدرلو، یاسر خوشنویس و فعالین اجتماعی نظیر منصوره مصطفی زاده و محمد یاراحمدی، تبعات افزایش اختلاف طبقاتی از جنبه های مختلف مانند رسانه، آموزش و معماری و نقش دولت‌ها در پدید آمدن چنین پدیده‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

در این مستند، رویکردی پژوهشی-اقتصادی برای تحلیل این پدیده ملاک قرار گرفته است و تلاش شده تا تنها به بیان مشکل اختلاف طبقاتی بسنده نشود، بلکه علل و نتایج و همین طور راه حل هایی برای کاهش اختلاف طبقاتی و نوکیسه‌گی مدرن مطرح شود.

مستند «نوکیسه‌ها» به تهیه‌‌کنندگی عطا پناهی، تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در مدت زمان 55 دقیقه آماده نمایش شده است و به زودی از طریق پلتفرم‌های نمایش خانگی و شبکه‌های تلویزیونی رونمایی خواهد شد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: