«آقا مرتضی» به رابطه آوینی و رفسنجانی هم می ‌پردازد / پاسخ به اتهام کپی از مستند «انحصار ورثه»

«آقا مرتضی» به رابطه آوینی و رفسنجانی هم می ‌پردازد / پاسخ به اتهام کپی از مستند «انحصار ورثه»

«آقا مرتضی» به رابطه آوینی و رفسنجانی هم می ‌پردازد / پاسخ به اتهام کپی از مستند «انحصار ورثه»
۱۷ فروردین ۱۴۰۰

کارگردان «آقا مرتضی» درباره روند ساخت این مستند و ادعاهایی مبنی بر سرقت معنوی از اثری دیگر، توضیحاتی ارایه داد.

«آقا مرتضی» مجموعه مستندی هفت قسمتی محصول سازمان رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی است که از یکشنبه ۱۵ فروردین از شبکه سه سیما به نمایش درآمده است و البته نقد و نظرها و حاشیه های زیادی را هم به دنبال داشته است.

سیدعباس سیدابراهیمی کارگردان این اثر درباره ایده ساخت این مجموعه مستند به خبرنگار رادیو تلویزیون صبا توضیح داد: در سال ۸۹ پژوهشی را با موضوع شهید سید مرتضی آوینی باید انجام می‌دادیم و تصورمان این بود که کتابی جامع که به طور کامل به زندگی این شهید پرداخته باشد وجود دارد و می‌توانیم کار پژوهشی را از روی آن انجام دهیم اما وقتی وارد کار شدیم فهمیدیم که اصلا چنین کتابی با این موضوع وجود ندارد و این انگیزه‌ای شد تا حدود سه سال به پژوهش بپردازیم و کتاب «زندگی زیباست» با موضوع زندگینامه داستانی سید مرتضی آوینی از ابتدا تا انتها را در سال ۹۲ منتشر کنیم و بعد از آن هم تصمیم بر این شد تا فیلم مستندی با همین موضوع تولید کنیم.

وی افزود: از سال ۹۲ کار را شروع کردیم که با مشکلاتی، کار کُند پیش رفت و سرانجام در سال ۹۹ مجموعه مستند آقا مرتضی آماده شد.

مستند آقا مرتضی

این مستندساز با اشاره به اینکه این مجموعه مستند به جنبه‌های مهم زندگی سید مرتضی آوینی می‌پردازد، توضیح داد: جنبه‌های شخصیتی این شهید که بخشی از آن مربوط به قبل انقلاب و بخشی از آن مربوط به بعد انقلاب است در مستند، مورد توجه قرار گرفته و مقاطع مهمی که این شهید بعد از انقلاب در روایت فتح، حوزه هنری سوره و … مسئولیت داشت و اتفاقات خاصی که در این راه برای او پیش می‌آمد به تصویر در آمده است.

این کارگردان با اشاره به این که آقا مرتضی، روایتی بدون سانسور از زندگی سید مرتضی آوینی است، بیان کرد: روایت بدون سانسور، لفظی است که روابط عمومی سازمان اوج روی این مجموعه گذاشته است که در فضای مجازی هم در این رابطه با واکنش‌هایی مانند زندگی یک شهید چه سانسوری می‌خواهد داشته باشد مواجه شده‌ایم. چیزی که در کار سعی کردیم اتفاق بیفتد پیوند داستان مستند با واقعیت بود برای مثال سید مرتضی آوینی قبل از انقلاب یک وجه شخصیتی متفاوت دارد که متحول می‌شود و به شهید سید مرتضی آوینی تبدیل می‌شود و یا درگیری‌ او بعد از جنگ با یک جریان سیاسی که ما بیشتر آن را با نام مرحوم هاشمی رفسنجانی و کارگزاران می‌شناسیم و … این‌ها مسایلی هستند که کم‌تر به آن‌ها پرداخته شده است و ما سعی کرده‌ایم تا در این مستند به صورت واضح و صریح به آن‌ها بپردازیم.

مستند آقا مرتضی

سیدابراهیمی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به ادعاهایی مبنی بر سرقت معنوی از اثری با نام «انحصار ورثه» اینگونه پاسخ داد: چند سال پیش مستندی با نام «انحصار ورثه» در خانه مستند انقلاب اسلامی با موضوع سید مرتضی آوینی به کارگردانی علی شعبانی ساخته شد که تهیه‌کنندگی اثر را نیز حسین افشار برعهده داشت و هم‌زمان با ساخت این مستند در خانه مستند انقلاب اسلامی، مستند ما هم از همین ارگان پشتیبانی می‌شد و و مالک کار که به طور حقوقی تهیه‌کننده اثر و خانه مستند انقلاب اسلامی هستند به ما گفتند چون هر دو کار برای نهادی مشترک است می‌‌توانید از آن کار در مستند خود استفاده کنید. ما نه از راش‌ها بلکه تنها از بخشی از خروجی مستند «انحصار ورثه» با اجازه تهیه‌کننده اثر استفاده کردیم و به لحاظ حقوقی، تمام مراحل به درستی طی شده است.

وی تاکید کرد: به گونه‌ای وانمود شده است که تمام کار ما برداشته شده از مستند «انحصار ورثه» است و ما تنها بخش‌هایی را به آن اضافه کرده‌ایم در صورتی که حتی استفاده ما از آن کار به اندازه پنج درصد هم نیست. «انحصار ورثه» دو نسخه ۶۰ و ۹۰ دقیقه‌ای است در صورتی که «آقا مرتضی» هفت قسمت تقریبا یک ساعته است و از لحاظ زمانی هم این کار شدنی نیست. مردم می‌توانند این مستند را مشاهده کنند و خود قضاوت کنند، ویدیویی هم در پاسخ به این ادعا در حال آماده شدن است.

کارگردان «آقا مرتضی» در پایان درباره چالش‌های ساخت این مجموعه مستند تصریح کرد: ساخت این کار در ابتدا جدی گرفته نمی‌شد و به سختی به امکانات لازم دست پیدا کردیم و برای هر مرحله از کار توانستیم رضایت‌ها را جلب کنیم زیرا باورها بر این بود که این کار به نتیجه نمی‌رسد. به آرشیو به سختی دسترسی پیدا کردیم و هماهنگی‌ها برای مصاحبه به سختی به صورت گرفت چراکه حدود ۲۰ سال از شهادت سید مرتضی آوینی می‌گذرد و بسیاری از افراد بارها در این باره مصاحبه کرده بودند، همچنین مشکلات فنی که در کار پیش می‌آمد باعث شد تا تهیه این مجموعه مستند هفت سال طول بکشد.

مجموعه مستند «آقا مرتضی» به کارگردانی سید عباس سید ابراهیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در هفت قسمت هر شب ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: