هنوز هم هنرمندان و مستندسازان از شهید آوینی تاثیر می گیرند

گفتگو با سیدعباس سیدابراهیمی، کارگردان مجموعه مستند جنجالی «آقا مرتضی»؛

هنوز هم هنرمندان و مستندسازان از شهید آوینی تاثیر می گیرند

هنوز هم هنرمندان و مستندسازان از شهید آوینی تاثیر می گیرند
۲۱ فروردین ۱۴۰۲

سید ابراهیمی، مستندساز گفت: امام خمینی (ره)، شخصیتی بود که با تأثیرگذاری در دل و جان مرتضی آوینی، او را متحول کرده و دلش را با انقلاب اسلامی همسو ساخت.

سیدعباس سیدابراهیمی، نویسنده و مستندساز، درباره شیوه مستندسازی شهید مرتضی آوینی گفت: شهید آوینی، ابتدا درباره فضای عدالت‌خواهی مستند می‌ساخت، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شروع به ساخت مستندهای انقلابی کرد. در واقع، شهید آوینی را می‌توان پایه‌گذار ساخت مستندهای انقلابی دانست. هنوز هم وقتی می‌خواهیم به شناخت بهتری از سال‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی برسیم، بهترین منبعی که در اختیارمان است، مستندهای روایت فتح این شهید است.

وی اضافه کرد: سبک «مستندهای اشراقی» که نگاه او به مقوله مستندسازی بود، بر بسیاری از مستندسازان تأثیر گذاشت و مستندسازان انقلابی هنوز هم از این نگاه بهره می‌گیرند. شهید آوینی، پیش از این که هنرمند و مستندساز باشد، عارف بود و سیر و سلوک برای رسیدن به حقیقت برایش اصل به حساب می‌آمد و برای کمک به جریان انقلاب اسلامی، مستندسازی را برگزیده بود. او با مستندسازی اشراقی، به سیر و سلوک درونی هنرمند برای رسیدن به اصل تأکید می‌کرد و به همین علت آثارش تأثیرگذار بود. هنوز هم هنرمندان و مستندسازان انقلابی از این نگاه شهید آوینی بهره می‌گیرند.

کارگردان مجموعه مستند آقا مرتضی درباره شیوه کار این شهید گفت: انقلابی بودن افراد شاغل در پروژه‌های انقلابی برای شهید آوینی همواره اهمیت داشت. او بر این باور بود که اگر با یک تیم حرفه‌ای سینمایی مستندسازی کند این امکان وجود دارد که افراد به کار صرفاً با نگاه وظیفه و شغل نگاه کنند. اما اگر با کسانی کار کند که دلشان با انقلاب است همراه پروژه خواهند بود و از جان مایه خواهند گذاشت. به همین علت همواره با افراد انقلابی همکاری می‌کرد و حتی برای کار در محله‌ها فراخوان می‌داد و افراد انقلابی و علاقه‌مند را دعوت به کار می‌کرد.

سیدابراهیمی درباره شخصیت چندوجهی شهید آوینی نکاتی را بیان کرد: امام خمینی، شخصیتی بود که با تأثیرگذاری در دل و جان مرتضی آوینی، او را متحول کرده و دلش را با انقلاب اسلامی همسو ساخت. به اعتقاد من، صحبت از این وجه گذشته شهید آوینی اهمیت دارد. او می‌تواند نماد و الگوی خوبی از افرادی باشد که در ابتدای انقلاب اسلامی از سخنان امام خمینی بهره برده و مسیر زندگی‌شان تغییر کرد و متحول شدند.

نویسنده کتاب «زندگی زیباست» گفت: من نمی‌دانم اگر امروز شهید آوینی زنده بود چه دیدگاه و رویکردی درباره مسائل گوناگون داشت، زیرا او، انسانی پیش‌بینی‌پذیر نبود و در قالب‌های مرسوم نمی‌گنجید. شهید آوینی به هیچ دسته و جناحی تعلق نداشت، بلکه خودش جریان‌ساز بود. اما مؤلفه‌ای که از سال 1358 تا انتهای حیاتش همواره با او باقی ماند، پیوند محکمش به رهبری و ولایت فقیه بود. شاید بتوان از این نظر، نگاه و رویکرد او را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تشبیه کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: