بیانیه خانه مستند درباره حواشی مستند آقا مرتضی؛ لطفا شهید آوینی را انحصاری نکنید!

بیانیه خانه مستند درباره حواشی مستند آقا مرتضی؛ لطفا شهید آوینی را انحصاری نکنید!

بیانیه خانه مستند درباره حواشی مستند آقا مرتضی؛ لطفا شهید آوینی را انحصاری نکنید!
۱۷ فروردین ۱۴۰۰

این شب‌ها و در بیست و هشتمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم، پخش مجموعه مستند «آقا مرتضی» با استقبال مخاطبان و واکنش‌های مثبت آنان همراه شده؛ البته از سوی دیگر پخش این مستند، ناراحتی و واکنش منفی برخی چهره‌ها را هم در پی داشته است. واکنشی قابل پیش‌بینی برای مواجهه با روایتی که سال‌ها برای مردم گفته نشده و حالا این شب ها مخاطبان، این روایت را از دریچه‌ی مستند آقا مرتضی می‌بینند.

در این میان کارگردان مستند انحصار ورثه مدعی شده که از “راش های مستند توقیف شده” ایشان دزدی صورت گرفته و در این اثر استفاده شده است؛ در حالی که اولا مستند ایشان یعنی مستند انحصار ورثه هم تولید خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج بوده و این اثر به تهیه کنندگی آقای حسین افشار تولید شده و مجوز لازم نیز از تهیه کننده و مالک اثر اخذ شده است. ثانیا برخلاف ادعای دروغ مطرح شده درباره توقیف، این مستند از سال ۱۳۹۷ در برخی از پلتفرم‌های اینترنتی مانند نماشا و دیدئو انتشار یافته و پس از انتشار، از تصاویر موجود در خود مستند، و نه راش‌های مصاحبه‌ها، استفاده شده است.

از سوی دیگر کارگردان مستند «روایت راوی» نیز مدعی استفاده بدون اجازه از راش‌های اثر خود در مستند «آقا مرتضی» شده است؛ این بخش از تصاویر و بخش‌هایی از دیگر مستندهایی که متعلق به موسسه روایت فتح بوده، با هماهنگی و دستور مدیر وقت این موسسه جناب آقای اصغر بختیاری در اختیار تیم سازنده اثر قرار گرفته و مجوز لازم از این طریق اخذ شده است.

البته تحلیل این دوستان درباره شهید آوینی و تفاوت نگاه آنان با واقعیت‌های زندگی ایشان برای‌مان قابل درک است؛ ناراحتی آنان از تولید و پخش مستندی که تلاش کرده این شهید عزیز را به صورت دقیق و جامع روایت کند نیز قابل فهم است؛ آن چیزی که قابل درک نیست این همه تلاش برای توقیف و سانسور مستند آقا مرتضی است؛ اما چه اشکالی دارد که آنان فقط یک بار صبر کنند و اجازه دهند روایت شهید آوینی از انحصار آنان خارج شود و روایتی دقیق‌تر، جامع‌تر و متفاوت‌تر از روایت همیشگی برای نسل امروز بازگو شود.

موج استقبال نسل امروز از تماشای قسمت‌های اول مستند «آقا مرتضی: نشان می‌دهد که این مستند موفق شده با روایتی واقعی و ملموس، به جامعه نا امید امروز امید بدهد؛ امیدی که حالا از فهم عمیق‌تر جملات سید شهیدان اهل قلم بر می‌آید آنجا که بدون سانسور درباره زندگی‌اش گفت “تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری نا آشنا هستم؛ خیر. من از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم…”

ما قریب به سی سال است روایت انحصاری شما از شهید آوینی را دیده‌ و خوانده‌ایم. خواهش می‌کنیم فقط چند شب صبر کنید و اجازه بدهید مخاطبان روایتی جامع و بدون سانسور از ایشان را ببینند. بعد شما دوباره تا سال‌ها فرصت دارید تا همان روایت دلخواه‌تان را برای مخاطبان بسازید!

۱۷ فروردین ۱۴۰۰
خانه مستند

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: