
«سید جواد»، مستند پرتره ای با نگاه اجتماعی
کارگردان مستند «سید جواد» معتقد است گاهی نوع نگاه و روند مستندسازی در جریان آشنایی عمیقتر فیلمساز با سوژهاش تغییر میکند.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا دهستانی کارگردان مستند «سید جواد» که در بخش کارآفرینی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، با اشاره به موضوع این اثر مستند گفت: «سید جواد» درباره یک پیرمرد روستانشین و ساکن شیخ شبان از توابع استان چهارمحال و بختیاری است که از سال ۵۷ در این منطقه به اشتغالزایی و کارآفرینی روی آورده است. وی به تنهایی توانسته ۴۰۰ نفر از اهالی روستا را برای حرفه خاتم کاری آموزش دهد و در حال حاضر باعث اشتغالزایی کل روستا شده است. به نحوی که ۹۰ درصد روستاییان به شغل خاتم سازی و خاتم کاری روی آوردهاند. خودش هم به عنوان کارآفرین و کشاورز نمونه انتخاب شده است.
وی درباره نحوه آشنایی با سوژه این فیلم توضیح داد: طی تحقیقاتی سید جواد را به من معرفی کردند. شیخ شبان یک منطقه کشاورزنشین است و اهالی این روستا تنها درآمدشان در ۶ ماه اول سال از طریق کشاورزی است و در ۶ ماه دوم سال نیز معمولاً بیکار هستند اما با کارآفرینی سید جواد، آنها در کل سال، صاحب شغل و درآمد هستند.
دهستانی در پاسخ به اینکه آیا «سید جواد» یک مستند پرتره محسوب میشود یا یک مستند اجتماعی، بیان کرد: این مستند زندگی سید جواد را در اجتماع کوچک خود و روستایش ضمن معرفی شخصیت او بررسی میکند و به تصویر میکشد. بنابراین بخش اجتماعی کار هم پررنگ است و به نوعی میتوان این اثر را تلفیقی از گونه پرتره و اجتماعی دانست.
این مستند ساز با اشاره به جریان تغییر روند مسیر مستندسازی که گاهی به دنبال آشنایی عمیقتر با سوژه رخ میدهد، توضیح داد: در جریان آشنایی بیشترِ مستندساز با سوژه، گاهی مسیر فیلم نسبت به آنچه ابتدا برنامهریزی شده است، تغییر میکند. به نظرم این اتفاق در اکثر مستندها میافتد و به تدریج که مستندساز جلو میرود میبیند که سوژهاش چقدر حرف برای گفتن دارد. درست مانند درختی که شاخههایش پیوسته رشد میکند و پر و بال میگیرد. سید جواد هم کاراکتری بود که ظرفیتهای بسیاری برای روایت کردن در این مستند داشت. او مثل یک جوان ۲۰ ساله پرتلاش بود و ۲۰ ساعت در طول روز کار میکرد. کشاورز نمونه بود و شغل و هنر خاتم کاری را هم بلد بود و به امور دیگرِ اهالی روستا رسیدگی میکرد.
دهستانی درباره اهمیت اتخاذ نگاه عادلانه و بدون قضاوت به سوژه در مستندسازی توضیح داد: قضاوت نکردن و صادق بودن در مستند اهمیت زیادی دارد. اولین برخورد ما با سید جواد به عنوان یک کارآفرین توجه به وضعیت زندگی و ساده زیستیاش بود. با اینکه میتواند بسیار مرفه زندگی کند، اما زندگی سادهای دارد. هر روز سوار یک موتور قدیمی میشود و به کارهایش رسیدگی میکند و اصرار دارد تا زمانی که میتواند از این موتور استفاده کند. امیدوارم توانسته باشم این سادگی را در مستند «سید جواد» نشان بدهم. او خانهای قدیمی دارد و این ساده زیستی در زندگیاش یک شعار نیست بلکه واقعیت است و در مستند هم اینطور به تصویر کشیده شده است.
وی که پیش از این در همکاری با خانه مستند اوج ۶ فیلم مستند از جمله «سراج» و «نازگل» و ۱۰ تیزر را ساخته است، با اشاره به حمایت این سازمان از اثرش عنوان کرد: مجری طرح مستند «سید جواد»، خانه مستند است و از همان ابتدا به سفارش این سازمان اثر تولید شد. پیش از همکاری با اوج در زمینه مستند، کمتر کار کرده بودم و بیشتر فیلم داستانی تولید میکردم اما در این سالها دیدم که اوج به جوانان فیلمساز برای پیاده کردن ایدههایشان میدان میدهد و این اتفاق مطلوبی است.
دهستانی با اشاره به دشواریهای فیلمسازی در شرایط کرونا گفت: مستند «سید جواد» در اوایل شیوع کرونا که ترس زیادی هم نسبت به این ویروس وجود داشت و بازه زمانی تیرماه ضبط شده است. اگرچه آمار مبتلایان به این ویروس آن زمان کم بود اما مردم نسبت به بیماری نگرانتر بودند و ما هم با استرس کارمان را پیش میبردیم. این مستند همچنین در ۵ روز فیلمبرداری شد و پیش از آن هم زمانی را صرف تحقیق و پژوهش کار کرده بودیم. اگرچه برای ساخت یک اثر پرتره پرداختن بیشتر به جزییات زندگی سوژه لازم است اما به دلیل اینکه قرار بود اثر یک مستند کارآفرینی باشد و وجه اجتماعیاش حفظ شود همین مقدار از ورود به زندگی سید جواد کافی به نظر میرسید.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران

جشنواره فیلمهای ورزشی میتواند مردمیتر برگزار شود
28 اردیبهشت 1401

نگاهی به تاریخ یمن در مستند «مردان یمنی» پرس تیوی
25 اردیبهشت 1401
اعلام اسامی نامزدهای نهایی دو بخش جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»
25 اردیبهشت 1401خبرهای مشابه

جشنواره فیلمهای ورزشی میتواند مردمیتر برگزار شود
کارگردان فیلم «درخت زیتون سعد» تاکید کرد که امیدوارم برگزاری جشنواره فیلمهای ورزشی همچون موضوع آن در ادامه مردمیتر...

مدیر خانه مستند خبر داد؛ دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از خردادماه آغاز میشود/ حمایت ویژه از کار اولیها
دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از پنجم خردادماه در سایت این مرکز بازگشایی میشود و علاقهمندان و همچنین مستندسازان میتوانند طرحهای خود را در این سامانه ثبت...

نگاهی به تاریخ یمن در مستند «مردان یمنی» پرس تیوی
به گزارش سایت خانه مستند، مستند «مردان یمنی» به کارگردانی محمد بنکدار تاریخ و ریشههای یمن و تاثیر آن در روابط امروزی این کشور با کشورهای همسایه و منطقه را مورد واکاوی قرار...

اعلام اسامی نامزدهای نهایی دو بخش جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»
به گزارش سایت خانه مستند، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»، اسامی ده نامزد نهایی بخش گزارشی و روایی جشنواره اعلام...

زندگی 6 مادر شهید سوژه «رخ مادر» شد/ رونمایی از پوستر مجموعه مستند
پوستر مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیهکنندگی امیرحسین اکاتی که به زندگی مادران شهدا میپردازد، رونمایی...

همکاری سازمان سینمایی و بنیاد شهید برای برای ساخت آثار سینمایی و مستند
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در نشست مشترکی با امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و...

مستند «روزهای بیخبری» در راه ایتالیا/ روایت بازماندهای 84 ساله
مستند روزهای بیخبری به کارگردانی ابوالفضل تاجیک و تهیه کنندگی مهدی مطهر در بخش رسمی و رقابتی جشنواره چفالو 2022 ایتالیا پذیرفته شده...

هیات مدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شدند
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، در اولین نشست هیات مدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند رئیس، نائب رئیس، دبیر، خزانه دار و سخنگوی انجمن معرفی...

اکران آنلاین «قوس الکتریکی» به مناسبت هفته معلم / روایتی از سیستم غلط آموزشی
مستند «قوس الکتریکی» تولید شده در خانه مستند، به مناسبت هفته معلم به صورت رایگان اکران آنلاین خود را آغاز...