«خاطرات موتورسیکلت» باید اکران عمومی شود/ تمجید کارگردان «گاندو» از مستند «خاطرات موتورسیکلت»

«خاطرات موتورسیکلت» باید اکران عمومی شود/ تمجید کارگردان «گاندو» از مستند «خاطرات موتورسیکلت»

«خاطرات موتورسیکلت» باید اکران عمومی شود/ تمجید کارگردان «گاندو» از مستند «خاطرات موتورسیکلت»
۲۵ آذر ۱۳۹۸

جواد افشار، کارگران سریال «گاندو» پس از تماشای مستند «خاطرات موتورسیکلت» گفت: حظی که از این فیلم بردم، کمتر از یک فیلم سینمایی پر طمطراق نبود. این فیلم به هر شکلی که می‌شود باید اکران عمومی شود و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس،«خاطرات موتورسیکلت» در دومین اکران خود در جشنواره سینما حقیقت باز هم مورد توجه گرفت و محمد حسین مهدویان و جواد افشار، دو کارگردان کشورمان که شب گذشته به دیدن این فیلم آمده بودند، به تمجید از آن پرداختند.

افشار کارگردان سینمایی و تلویزیونی حوزه اجتماعی و دفاع مقدس در این باره به فارس گفت: واقعا از دیدن فیلم لذت بردم و با توجه به اینکه من فیلم زیاد می‌بینم و وقتی را به دیدن فیلم‌هایی از کشورهای مختلف همچون کره چین، ژاپن، هند، هالیوود و اروپا اختصاص می‌دهم؛ باید اعتراف کنم هرچه که در این فیلم دیدم و حظی که از آن بردم، کمتر از دیدن یک فیلم سینمایی پرطمطراق نبود.

وی با اشاره به فرم، محتوا و ساختار مستند «خاطرات موتورسیکلت» خاطر نشان کرد: فیلم خیلی صادقانه و راحت با ما حرف می‌زند، پارامترها و المان‌های بسیار متعدد، قابل تأمل و درخوری دارد که باید به اعتقاد من با هر ترفندی به مخاطب منتقل شود؛ یعنی با هر شگردی و به هر شکلی که می‌شود باید این فیلم و فیلم‌هایی مانند آن اکران عمومی شوند و در اختیار مخاطبان قرار بگیرند.

کارگردان سریال به یادماندنی «کیمیا» یکی از راه‌های توجه به فیلم‌ها را رسانه‌ها دانست و توضیح داد: شاید اگر قدری زمان بندی فیلم برای ارائه به جشنواره های بین المللی کمتر شود، در آن صورت بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد چرا که در جامعه ما تا فیلمی در جشنواره معتبری حضور نیابد و سروصدای رسانه‌ای ایجاد نکند، گویی در جلب توجه و حمایت مردم و مخاطبانش موفق نخواهد بود.

وی افزود: باید با در نظر گرفتن تمهیداتی برای فیلم، این توجه را برای آن جلب کرد تا بیشتر مردم تشویق به تماشای فیلم شوند. حتی فیلمسازان نیز با دیدن «خاطرات موتور سیکلت» می‌توانند از این دست فیلم‌ها ایده بگیرند، چه بسا تشویق شوند که با این نوع نگاه فیلم بسازند، به این سمت و سو روی آورده و ازاین دست فیلم‌ها را به مخاطب ارائه کنند.

افشار در پاسخ به این سوال که آیا استانداردهای یک مستند خوب در فیلم رعایت شده است، پاسخ داد: اگر با یک دید منطقی و اصولی به فیلم نگاه کنیم، بهتر است مثلا گفتگوها کمتر شوند. هرچند که همه آن ها شنیدنی و جذاب هستند و این کشش را دارند که تا آخر شنیده شوند. یا در پلان آخر و در جایی که جلیل (قهرمان فیلم) جایزه ویژه مسابقات جام جلیل را دریافت می‌کند، خوب بود با یک شبیه‌سازی با دوران جنگ مثلا تصویری از او با موتورش در زمان جنگ عجین می‌شد و قهرمانی جلیل را در جنگ عینیت می‌بخشید.

این کارگردان با ابراز تاسف از اینکه امکان دیدن فیلم‌های دیگر جشنواره امسال برایش میسر نبوده است، در خاتمه یادآور شد: خوشحال هستم که حداقل یکی از فیلم های جشنواره را دیدم و به کارگردان آن آقای نوروزی تبریک می‌گویم. به اعتقاد من با وجودی که فیلم در بعضی از صحنه‌ها، جا برای پرداخت بهتر دارد، اما در همین حد هم قابل تحسین است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند