اسلحه رسانه در تاریخ! / یادداشتی درباره مستند فریم های فلسطینی
اسلحه رسانه در تاریخ! / یادداشتی درباره مستند فریم های فلسطینی
23 آذر ماه 1403 . تهران. علی نیکبخت
مستند “فریمهای فلسطینی” که در هجدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد، روایتی عمیق و تأثیرگذار از مسئله فلسطین ارائه میدهد که با استناد به تصاویر و قابها، حقیقت پیچیدهای را بازگو میکند. این مستند، علاوه بر پرداختن به موضوعات تاریخی و سیاسی، به قدرت و اثرگذاری رسانه در شکلدهی به روایتهای جهانی میپردازد؛ مفهومی که آن را به یکی از کلیدیترین چالشهای جامعه جهانی امروز تبدیل کرده است: اسلحه رسانه. یکی از نکات برجسته این مستند، صورتبندی دقیق و قدرتمند مسئله است. کارگردان توانسته با مهارتی مثالزدنی، یک روایت استوار بسازد و از خلال قابهای عکاسی، تاریخ را بازخوانی کند. نقطه شروع این استراتژی را میتوان در جمله مشهور دیوید بنگوریون یافت: “سرزمین بیملت و ملتی بدون سرزمین”. این جمله نهتنها بازتابدهنده طرز تفکر استراتژیک در دوران اشغال است، بلکه پایهگذار روایتی شد که با استفاده از رسانه و عکس، زمینهای فلسطین را به عنوان “زمینهای بیصاحب” معرفی کرد و به اشغال آن مشروعیت بخشید.
تصاویر تاریخی نقش پررنگی در این پروژه داشتهاند. بیانیه بالفور، اشغال رسمی سرزمین فلسطین، و سپس هویتسازی رسانهای برای ملت بیسرزمین، همگی از طریق قابهایی به نمایش درآمدهاند که انکارشان ناممکن است. این قابها بهطرز هنرمندانهای، بحران فلسطین را بازگو میکنند، بحرانی که به گفته مستند، کار عکاسی فرزندان آن اکنون به ثمر نشستهاند و در مسیر بازپسگیری هویت و سرزمین تلاش میکنند. یکی از نکات مهم این مستند، روایت زندگی عکاسانی است که در دهه ۸۰ میلادی در اردوگاههای فلسطینی متولد شدهاند. این عکاسان که میراثداران توصیف بحران فلسطیناند، با استفاده از دوربینهایشان، نور و نگاتیو را به سلاحی قدرتمند در برابر اشغال تبدیل کردهاند. مستند نشان میدهد که زمین را شاید بتوان بازپس گرفت، اما بازسازی هویت، نبردی پیچیدهتر و عمیقتر است.
“فریمهای فلسطینی” نهتنها مستندی است برای فهم بهتر تاریخ، بلکه بیانیهای است برای آینده. پیشنهاد دوبله عبری و انتشار گسترده آن در پلتفرمهای جهانی، میتواند این روایت را به مخاطبان بیشتری منتقل کند و جریان اشغال را از دیدگاه متفاوتی بازخوانی کند. تماشای این فیلم، تجربهای است که بیتردید ذهن و نگاه شما را به مسئله فلسطین تغییر خواهد داد. رحمت بر سعید فرجی عزیز که با این اثر، میراث جاودانی از خون، نور و نگاتیو را برایمان به یادگار گذاشته است.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: