نگاهی به «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت»/ مردی در سایه

نگاهی به «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت»/ مردی در سایه

نگاهی به «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت»/ مردی در سایه
۳۰ مهر ۱۴۰۲

مستند رزم آرا، یک دوسیه مسکوت، یک فیلم تاریخی با تمرکز بر شخصیت سپهبد علی رزم آرا یکی از نخست وزیران دوره محمدرضا پهلوی است.

فیلم، روایتی از سید احسان عمادی است که البته در آن می توان خط و نشان و سلیقه حسام اسلامی، تهیه کننده فیلم را ردیابی کرد. عمادی در فیلمش که کمی طولانی است و به دلیل انبوه اطلاعاتی که برای بیننده دارد، گاهی خسته کننده می شود، همچون یک بازپرس یا کاراگاه به بررسی نقش و جایگاه علی رزم آرا در دوران محمدرضا پهلوی پرداخته، نقش گروه ها و شخصیت ها در ترور او را واکاوی کرده و در نهایت به سهم خود پرده از راز این ترور برمی دارد.

فیلم در مخاطبش کنجکاوی و اشتیاق برای تماشا به وجود می آورد. تصاویر آرشیوی تازه ای دارد و کمبود تصویر را با انیمیشن و طراحی پر کرده. صداها زیادند، اما فیلم نیاز به مستندات و شاهد داشته و چاره ای جز مصاحبه تصویری و صدا نبوده است. این ها فیلم را طولانی و تا اندازه ای ملال آور کرده است. با این همه در قالب مستندهای پرتره که شخصیت های سیاسی تاریخ معاصر را محور قرار داده اند، «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت» گامی به پیش است. گفتار متنی روان و شنیدنی دارد و تحقیقاتی گسترده و چند وجهی. از سویی دیگر، روایت تلاش می کند به سمت یک شخصیت کشیده نشود و چندصدایی باشد.

پلان آخر فیلم، هوشمندانه طراحی شده و اشاره ای به پوچی قدرت دربرابر مرگ و زوال است. «رزم آرا، …» در سال‌های اخیر یکی از محبوب ترین مستندهای تاریخی تولید شده بوده، فیلمی که با محور قرار دادن یک شخصیت مهم و موثر در دوره ای از تاریخ ایران، اطلاعات دست اولی، مثل رابطه عاطفی او و اشرف پهلوی دارد. اینهاست که فیلم را سرپا نگهداشته و از انبوه مستندهایی که در یک دهه اخیر درباره شخصیت های سیاسی و نام آشنا ساخته شده، متمایز کرده است.

تماشای مستند «رزم آرا،….» شوق مخاطبان سینمای مستند را برای دیدن «فرار از قصر» پروژه تازه این تیم (سیداحسان عمادی و حسام اسلامی)،  بیشتر می‌کند. «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت» به تازگی در فیلمنت عرضه شده است. «رزم آرا، یک دوسیه مسکوت» در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده شد.

منبع: خبرگزاری پانا

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: