نگاهی به پرمخاطب‌ترین مستندهای سال‌های اخیر گروه هنر و تجربه؛ هزار راه نرفته

صفحه اصلی > اخبار

نگاهی به پرمخاطب‌ترین مستندهای سال‌های اخیر گروه هنر و تجربه؛ هزار راه نرفته

نگاهی به پرمخاطب‌ترین مستندهای سال‌های اخیر گروه هنر و تجربه؛ هزار راه نرفته
10 مهر 1398

گروه سينماهای «هنر و تجربه» تلاشی براي نمايش آن دسته از فيلم‌های با ارزشي در ميان فيلم‌های غيرتجاری است كه اکران‌شان می تواند جايگاه شايسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سينمايی روشن كند.

اکران‌های گروه هنر و تجربه روز به روز گسترده‌تر می‌شوند و هر سال تعداد افرادی که به تماشای محصولات این گروه سینمایی (اعم از مستند، درام و فیلم کوتاه و…) می‌نشینند، نسبت به سال قبل بیشتر می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد بخش هنر و تجربه هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی و وضعیت ایده‌آلش در ایران، راه درازی را در پیش دارد که گذر زمان، میزان تحقق آرمان‌های این حوزه را مشخص خواهد کرد.

به لحاظ تاریخی به نظر می‌رسد استقبال از مستندهای گروه هنر و تجربه، پس از یک دوره افول در سال‌های ۹۵ و ۹۶، دوباره اوج گرفته و موج جدیدی از توجه به چنین آثاری به راه افتاده است.

گروه هنر و تجربه

در میان پرمخاطب‌ترین مستندهای فهرست هنر و تجربه، تنها «بزم رزم» با فروشی ۶۷ میلیونی در بین ده مستند برتر قرار دارد و اکران مابقی آثار پرمخاطب یا به سال ۹۷ اختصاص دارد و یا به پیش از سال ۹۵ مربوط است. در حالی که سال‌های ۹۳ و ۹۴ آثار پرمخاطبی (البته با متر و ملاک‌های همان زمان) مانند «مدار صفر درجه، ملف گند»، «شش قرن و شش سال» و «آتلان» اکران شده بودند، در سال‌های ۹۵ و ۹۶ هیچ مستندی بجز «بزم رزم» موفق نشده فروشی بیش از ۱۰ میلیون تومان را تجربه کند. این درحالی است که مستندهای مهم سال ۹۷، از جمله «چاووش، از درآمد تا فرود» و «سریک» با فروش‌های ۶۲ و ۸۴ میلیونی، و مهم‌تر از همه، «در جستجوی فریده» با فروش حیرت‌انگیز ۱۴۰ میلیونی‌اش گیشه مستندهای هنر و تجربه را حسابی رونق بخشیده‌اند.

اساساً هنر و تجربه به گروهی از آثار سینمایی اطلاق می‌شود که از سینمای جریان اصلی، تعمداً بپرهیزند و با شکل روایت و پرداخت منحصر به فردشان مشغول توسعه مرزهای زیبایی‌شناسی مخاطبان خاص باشند. نگاهی به فهرست مهم‌ترین مستندهای اکران شده در این گروه اما، نشان می‌دهد که مستندها هم خواسته یا ناخواسته، درگیر همان فضای عوام‌زده جریان اصلی شده‌اند و بالاخص در انتخاب موضوعاتشان به شدت از فاکتورهای فضای عمومی متاثرند. فهرست پرفروش‌های سال ۹۷ نشان می‌دهد که «چاووش، از در آمد تا فرود» از محبوبیت موسیقی‌دان‌های مهم گروه چاووش در میان مردم استفاده می‌کند و «سریک» تقریبا تمام اقبال مردمی‌اش را مدیون وزن رسانه‌ای بهاره افشاری و سردار آزمون است.

وسعت دادن این نگاه به سال‌های قبل و مستندهای کم‌مخاطب‌تر نیز نشان می‌دهد که الگوی استفاده از برندهای محبوب به شدت در انتخاب موضوعات مستندهای ایرانی اثرگذار است و مثلا «درباره فروشنده» و «من ناصر حجازی هستم» هم امیدوار به استفاده از محبوبیت دو کاراکتر مهم اصغر فرهادی و مرحوم ناصر حجازی بوده‌اند.

گروه هنر و تجربه

با تمام این‌ها، نمی‌توان خلاقیت برخی مستندسازان در انتخاب موضوع را هم منکر شد؛ مثلاً «در جستجوی فریده»، به عنوان موفق‌ترین مستند سال‌های اخیر، نان انتخاب موضوع بکرش را می‌خورد و «بزم رزم» هم توانسته، با ترکیب دو مقوله به ظاهر متفاوت موسیقی و جنگ، نظر مثبت مخاطبان را جلب کند.

علی‌رغم آن‌چه ممکن است در نگاه اول به نظر برسد، کنکاش بیشتر نشان می‌دهد که مستندهای سیاسی چنان که انتظار می‌رود در میان مخاطبان ایرانی مستندهای هنر و تجربه، محبوب نیستند. منهای «ترور سرچشمه» محمد حسین مهدویان که شدیدا به جایگاه خود مهدویان به عنوان یکی از محبوب‌ترین سینماگران ایران در سال‌های اخیر گره خورده، و نیز مستند «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» که با فروش ۲۰ میلیونی‌اش بازتاب قابل‌قبولی داشت، مابقی مستندهای محبوب و پرفروش سال‌های اخیر، مستقیماً معطوف به موضوعات سیاسی نبوده‌اند.

رزم آرا یک دوسیه مسکوت در گروه هنر و تجربه

موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که در میان مستندهای تقریباً شکست خورده سال‌های اخیر به آثار مهمی مانند «رییس‌الوزراء» و «آقای نخست وزیر» برمی‌خوریم که قاعدتاً با توجه به موضوعاتشان می‌توانستند فروش بیشتری را تجربه کنند. با این حال، به نظر می‌رسد موج‌های مدیا و سلطه عجیب سلبریتی‌ها همچنان موضوعات سینمای مستند در گروه هنر و تجربه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

موسیقی و هنر دو موضوع دیگری هستند که ظاهراً هنوز مخاطب خودشان را دارند و مستندهایی با این دو موضوع برای مردم جذاب است. از مجموع ۱۲ مستند موفق سال‌های ۹۳ تاکنون، سه مستند «سریک»، «آتلان» و «من ناصر حجازی هستم» حول موضوعات ورزشی، و چهار مستند «بزم رزم»، «چاووش، از درآمد تا فرود»، «شش قرن و شش سال» و «درباره فروشنده» نیز با موضوعات هنری ساخته شده‌اند. به این‌ها می‌توان مستندهای «مهرجویی، کارنامه چهل ساله»، «و کیارستمی ادامه دارد» و «فرشاد آقای گل» را هم اضافه کرد که با فروشی کمتر از هفت مستند بالا، در سطح دوم مستندهای مهم سال‌های اخیر قرار می‌گیرند و موضوعات هنری و ورزشی دارند. نکته جالب اینجاست که از میان هفت مستند موفق مورد بحث در سال‌های اخیر، پنج مستند به طور خاص روی دو موضوع اسبدوانی و موسیقی متمرکز بوده‌اند؛ دو موضوعی که در رسانه‌های رسمی کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

گروه هنر و تجربه

عجیب‌ترین نکته‌ای که در مورد مستندهای گروه هنر و تجربه به چشم می‌خورد، بی‌اعتنایی محض فضای کلی مستندسازی در ایران به موضوعات اجتماعی است. این در حالی است که فضای غالب در سینمای جریان اصلی ایران، به شکل عجیبی، تحت تاثیر سنت اصغر فرهادی، در تسخیر فیلم‌های اجتماعی است، اما دقیقاً مشخص نیست چرا مستندهای اجتماعی در گروه هنر و تجربه نمی‌توانند چندان موفق باشند. با این که اساسا مستندسازی در ایران با موضوعات اجتماعی ملتهب بود که توانست به سر و شکل امروزی‌اش نزدیک شود، اما طی سال‌های اخیر اکثر مستندهای اجتماعی یا اساساً عطای اکران عمومی در گروه هنر و تجربه را به لقایش بخشیده‌اند و یا در اکران چندان موفق ظاهر نشده‌اند. شاید دخالت نهادهای رسمی در تولید مستندهای اجتماعی ایدئولوژیک و مضمون‌زده، که عمدتاً به انتشار رایگان آن‌ها هم می‌انجامد، یکی از دلایل عدم توفیق مستندهای اجتماعی در سینمای هنر و تجربه امروز ایران باشد.

در مجموع، به نظر می‌رسد اکران فیلم‌های مستند در گروه هنر و تجربه هنوز با استانداردهای جهانی و حتی با ایده‌آل‌های شرایط سینمای ایران هم فرسنگ‌ها فاصله دارد و ریشه‌های بی‌اعتنایی مردم به این قبیل تولیدات سینمایی را باید در دو حوزه فرهنگ عامه و مدیریت فرهنگی جستجو کرد. از جهت رجوع به فرهنگ عامه، اساساً مخاطب ایرانی عمدتاً هنوز دو هدف مهم، یعنی خندیدن و تماشای قصه روان و جذاب، را مطالبه می‌کند و سایر گونه‌های سینمایی را به رسمیت نمی‌شناسد. از جهت مدیریت فرهنگی نیز تعداد کم سالن‌های مختص هنر و تجربه و نیز شرایط بد و محدود اکران فیلم‌های مهم این حوزه، تاثیر مهمی بر فروش چنین آثاری گذاشته است.

نویسنده: محمد عنبرسوز
منبع: بلاگ سینمامارکت

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

«سوسن در سحر می شکفد»، داستان یک زن شورشی
10 مهر 1401

«سوسن در سحر می شکفد»، داستان یک زن شورشی

تهران- ایرنا- فیلم مستند «سوسن در سحر می‌شکفد» به کارگردانی روح‌الله اکبری قصه زندگی دختر عشایری که علیه تفکر غلط شوریده، شنبه ۹ مهر ساعت ۲۰ از شبکه مستند...

اولین مستند درام درباره شهید فخری زاده ساخته می شود
10 مهر 1401

اولین مستند درام درباره شهید فخری زاده ساخته می شود

مدیر مرکز مستند و تلویزیونی سوره با اعلام این خبر که اولین مستند درام این مرکز به شهید فخری زاده اختصاص می‌یابد گفت: بنا داریم مستندی بسازیم که چرا...

پخش مستند زندگی نامه مرحوم استاد شهیدی پور از شبکه قرآن
30 شهریور 1401

پخش مستند زندگی نامه مرحوم استاد شهیدی پور از شبکه قرآن

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایکنا، مستند سعادتمندان به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد فقید و پیشکسوت قرآنی کشور مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور به...

اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است
30 شهریور 1401

اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است

رضا عاطفی، کارگردان مستند «پدرم ایران، مادرم ایران» معتقد است، اکران آنلاین امری اجتناب‌ناپذیر است اما مهم‌تر از تبلیغات نیازمند ارایه درست به مخاطب است. به گزارش سایت خانه...

پایان شهریور ماه، آخرین مهلت ثبت نام و ارسال اثر در جشنواره سینما حقیقت
29 شهریور 1401

پایان شهریور ماه، آخرین مهلت ثبت نام و ارسال اثر در جشنواره سینما حقیقت

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صدا و سيما، حدود دو ماه تا برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند ایران (حقیقت) باقی مانده و مستندسازان...

راهیابی مستند «روزهای بی خبری» به جشنواره فیلم رومانی
29 شهریور 1401

راهیابی مستند «روزهای بی خبری» به جشنواره فیلم رومانی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: این مستند...

پوستر مستند «مورفین» رونمایی شد
28 شهریور 1401

پوستر مستند «مورفین» رونمایی شد

پوستر مستند “مورفین” تولیده شده در مرکز رشد حوزه هنری استان قزوین به کارگردانی محمدرضا افتخاری و امیر کمالی الموتی از هنرجویان این حوزه به منظور اکران عمومی رونمایی...

مستند «حی»، داستان یک روستای متفاوت، امشب در شبکه دو سیما
28 شهریور 1401

مستند «حی»، داستان یک روستای متفاوت، امشب در شبکه دو سیما

مستند «حی» با هدف معرفی روستای چارک، سبک زندگی و آمیختگی مردم این منطقه با قرآن، عترت و فعالیت‌های قرآنی، دوشنبه ساعت 18:00 از شبکه دو سیما روانه آنتن...

مستند «عراق، نابودی یک ملت» نگاه فرانسوی ها به چهل سال تاریخ معاصر عراق
27 شهریور 1401

مستند «عراق، نابودی یک ملت» نگاه فرانسوی ها به چهل سال تاریخ معاصر عراق

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایلنا، حکمرانی توسط یک دیکتاتور، جنگ با دو کشورهمسایه، تحریم‌های فلج کننده، تسخیرتوسط یک کشور بیگانه و جنگ داخلی چکیده...