اکران آنلاین، نیاز به آسیب شناسی دارد

صفحه اصلی > اخبار
گفتگو با مجید عزیزی، مستندساز

اکران آنلاین، نیاز به آسیب شناسی دارد

اکران آنلاین، نیاز به آسیب شناسی دارد
27 مرداد 1401

کارگردان مستند «تاریخ صدور» معتقد است، پلتفرم‌ها به اکران‌های آنلاین بسیار کمک می‌کند و تنها باید آسیب‌شناسی‌های لازم برای این کار انجام شود.

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مجید عزیزی (کارگردان و تهیه‌کننده مستند) درباره تاثیر اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند و همچنین حقیقی بودن این دیدگاه که اکران آنلاین باعث بالا رفتن مخاطبان مستند شده‌ است یا خیر، اظهار داشت: در تمام این سال‌ها که به مستندسازی مشغولم، افراد زیادی از من می‌پرسند فیلم تازه‌ات را کجا ببینیم؟ در سال‌های گذشته بعضی آثار برای یک بار در تلویزیون نمایش داده می‌شد و دیگر مرجعی برای دستیابی به آن وجود نداشت، اما الان با راه‌اندازی اکران‌های آنلاین و در دسترس بودن مستندها می‌توان گفت اتفاق خوبی برای نمایش مستندها رخ داده است.

او ادامه داد: اکران‌های آنلاین در پلتفرم‌ها می‌تواند اتفاق بهتری را رقم بزند اما نه با چنین رویکردی که مخاطب تنها در یک بازه زمانی مشخص می‌تواند به یک اثر دسترسی داشته باشد چراکه این اتفاق کمی از هدف اکران آنلاین دور است. اگر در جشنواره‌ای مانند سینما حقیقت و یا جشنواره کن با این رویکرد مواجه بودیم دلیل آن این است که آثار مستند حاضر در جشنواره هنوز نمایش عمومی خود را آغاز نکرده بودند و پس از سینما حقیقت نیز همچنان قرار بر حضورشان در جشنواره‌های دیگر بود بنابراین در بازه زمانی جشنواره با بلیت فروشی در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

کارگردان مستند تاریخ صدور، معتقد است، باید کمی به مردم زمان داد تا بتوانند به درستی با اکران آنلاین ارتباط برقرار کنند چراکه اتفاقی جدید در سینمای ایران است و می‌تواند برای سینمای مستند بسیار تاثیرگذار باشد؛ فقط باید بیشتر به آن پرداخته و همچنین آسیب‌شناسی شود.

عزیزی در پاسخ به این پرسش که این روزها مخاطبان چه موضوعاتی را بیشتر می‌پسندند و چه ژانری در سینمای مستند مخاطب بیشتری دارد، بیان کرد: باید بگویم مخاطب می‌خواهد مشکلات خود را در مستند ببیند و فکر می‌کنم ما خیلی کم به موضوعات اجتماعی می‌پردازیم. در تلویزیون بیشتر شاهد مستندهای سیاسی یا اقتصادی هستیم که آن هم از نگاه مردم روایت نشده‌اند و در شبکه‌های خارجی نیز شاهد همین روند با نگاهی مصادره شده به نفع مواضعی خاص هستیم.

کارگردان مستند «ایران‌زاد» افزود: مستندهای اجتماعی با رویکردی درست و استاندارد همان چیزی است که مخاطب به آن نیاز دارد و آن را دنبال می‌کند. در جشنواره‌های داخلی به شدت شاهد آثار اجتماعی خوبی هستیم که نشان از پتانسیل مستندسازان ما دارد اما متاسفانه در اکران‌های آنلاین و یا تلویزیون کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. امیدوارم با حضور وی او دی‌ها و تغییر رویکرد در تلویزیون و مرکز گسترش این مستندها بهتر دیده شوند.

تهیه‌کننده مستند رنگ نفت در پایان عنوان کرد: نهادهای سیاست‌گذار با تصویب طرح‌هایی که همراه با مسائل روز جامعه و معضلات اجتماعی مردم است می‌توانند نقش مهمی بر تولید آثار باکیفیت و با محتوای درست داشته باشند. مستندهای اجتماعی همیشه نگاه مخاطبان را با خود به همراه دارد و موضوعات بسیار زیادی داریم که به آن‌ها درست و به جا پرداخته نشده است مانند تربیت فرزندان، آموزش، اشتغال، روابط انسان‌ها با یکدیگر. مستندی که این روزها درگیر ساخت آن هستم به مهاجرت‌های غیرقانونی می‌پردازد و نگاهی به جان، مال، آبرو، آینده افراد و ایران دارد.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

پخش مستند زندگی نامه مرحوم استاد شهیدی پور از شبکه قرآن
30 شهریور 1401

پخش مستند زندگی نامه مرحوم استاد شهیدی پور از شبکه قرآن

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایکنا، مستند سعادتمندان به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد فقید و پیشکسوت قرآنی کشور مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور به...

اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است
30 شهریور 1401

اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است

رضا عاطفی، کارگردان مستند «پدرم ایران، مادرم ایران» معتقد است، اکران آنلاین امری اجتناب‌ناپذیر است اما مهم‌تر از تبلیغات نیازمند ارایه درست به مخاطب است. به گزارش سایت خانه...

پایان شهریور ماه، آخرین مهلت ثبت نام و ارسال اثر در جشنواره سینما حقیقت
29 شهریور 1401

پایان شهریور ماه، آخرین مهلت ثبت نام و ارسال اثر در جشنواره سینما حقیقت

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صدا و سيما، حدود دو ماه تا برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند ایران (حقیقت) باقی مانده و مستندسازان...

راهیابی مستند «روزهای بی خبری» به جشنواره فیلم رومانی
29 شهریور 1401

راهیابی مستند «روزهای بی خبری» به جشنواره فیلم رومانی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: این مستند...

پوستر مستند «مورفین» رونمایی شد
28 شهریور 1401

پوستر مستند «مورفین» رونمایی شد

پوستر مستند “مورفین” تولیده شده در مرکز رشد حوزه هنری استان قزوین به کارگردانی محمدرضا افتخاری و امیر کمالی الموتی از هنرجویان این حوزه به منظور اکران عمومی رونمایی...

مستند «حی»، داستان یک روستای متفاوت، امشب در شبکه دو سیما
28 شهریور 1401

مستند «حی»، داستان یک روستای متفاوت، امشب در شبکه دو سیما

مستند «حی» با هدف معرفی روستای چارک، سبک زندگی و آمیختگی مردم این منطقه با قرآن، عترت و فعالیت‌های قرآنی، دوشنبه ساعت 18:00 از شبکه دو سیما روانه آنتن...

مستند «عراق، نابودی یک ملت» نگاه فرانسوی ها به چهل سال تاریخ معاصر عراق
27 شهریور 1401

مستند «عراق، نابودی یک ملت» نگاه فرانسوی ها به چهل سال تاریخ معاصر عراق

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایلنا، حکمرانی توسط یک دیکتاتور، جنگ با دو کشورهمسایه، تحریم‌های فلج کننده، تسخیرتوسط یک کشور بیگانه و جنگ داخلی چکیده...

اکران آنلاین، باعث شد خانواده های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند
27 شهریور 1401

اکران آنلاین، باعث شد خانواده های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند

آرمان قلی‌پور دشتکی، کارگردان مستند “چامون” می‌گوید: این مستند را درباره عشایر ساخته‌ام و از طریق اکران‌های آنلاین، این فیلم به دست خانواده‌های عشایر نیز رسید. به گزارش سایت...

مجموعه مستند «روایت راوی»، نگاهی به خاطرات حماسی و معنوی شهدا
27 شهریور 1401

مجموعه مستند «روایت راوی»، نگاهی به خاطرات حماسی و معنوی شهدا

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ این مجموعه مستند به موشکافی زوایای زندگی شهید عبدالله ضابط؛ شهیدِ تفحص می‌پردازد و در ذیل...