مستند «مکعب آبی» عرضه اینترنتی شد/مستندی برای پاسخ به یک پرسش 50 ساله

مستند «مکعب آبی» عرضه اینترنتی شد/مستندی برای پاسخ به یک پرسش 50 ساله

مستند «مکعب آبی» عرضه اینترنتی شد/مستندی برای پاسخ به یک پرسش 50 ساله
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

مجموعه مستند «مکعب آبی» به کارگردانی مجید عزیزی با محوریت ریشه یابی تولید کولرهای آبی و طرح یک پرسش ۵۰ ساله در سایت‌های وی‌او‌دی عرضه اینترنتی شد.

به گزارش روابط عمومی خانه مستند؛ مکعب آبی درباره های کولرهای آبی است. کولر آبی به شکل مکعب بیش از ۵۰ سال است که با همین روش و همین شکل در دو کشور ایران و آمریکا بدون هیچ تغییری تولید می‌شود، طبق مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته مشخص شده است که اصل ایده کولرهای آبی از بادگیرهای ایرانی آمده و سوال این است که چه شد از بادگیری کاملا بومی و سنتی ما به کولر آبی که کاملا صنعتی است رسیدیم و آیا می شود این وسیله سرمایشی صنعتی را توسعه داد.

در خلال طرح پرسش در زمینه توسعه کولر آبی، مباحثی درباره الگوگیری طراحی کولر آبی از بادگیر‌های سنتی ایرانی، معماری و انرژی‌های آبی و اینکه چرا کولر آبی در طی این بیش از ۵۰ سال هیچ تغییری نکرده و بهینه نشده نیز پاسخ داده می‌شود.

مجموعه مستند «مکعب آبی» در ۵ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای تولید شده است که در قسمت اول بادگیر و ویژگی‌های آن، قسمت دوم ورود مدرنیته به ایران، قسمت سوم به بحث انرژی خورشیدی و انرژی‌های نوین می‌پردازد، قسمت چهارم بهینه سازی کولر آبی و قسمت پنجم به این سوال پاسخ داده می‌شود که بالاخره کولر آبی بهتر است یا گازی و کدام یک برای محیط زیست سودمندتر است.

مجموعه مستند «مکعب آبی» به تهیه‌کنندگی مجید عزیزی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند، هم اکنون در سایت‌های وی‌او‌دی نظیر فیلیمو، فیلمگردی و عماریار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: