مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
۲۵ خرداد ۱۴۰۱

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده است.

به گزارش سایت خانه مستند، علی فولیان، سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین در حاشیه اکران خصوصی مستند ماریان به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی که با موضوع باغستان سنتی قزوین تولید شده است، ضمن قدردانی از اقدامات حوزه هنری در راستای حفظ سرمایه‌های اجتماعی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در این مستند کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده است. این باغستان شُش قزوین محسوب می‌شود و به مانند سدی است در مقابل خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها و در دوره‌های مختلف کارکردهای بسیاری در بحث اشتغال‌زایی، درآمدزایی و رزق شهروندان داشته است.

او افزود: تخریب و بی‌توجهی به باغستان سنتی استان قزوین که در این مستند بدان پرداخته شده، به عنوان یکی از مصادیق عینی تضییع حقوق عامه و عامل نارضایتی شهروندان است که به منظور پیگیری و رسیدگی به مسائل مرتبط با آن ضمن صدور دستور قضایی، کمیته تخصصی و کارگروه استانی نظارت و پیگیری حقوق عامه تشکیل داده شده است.

فولیان تصریح کرد: این مستند ضمن اینکه عوامل زوال باغستان را با تکیه بر کار تحقیقاتی مرکز استراتژیک ریاست جمهوری به درستی به تصویر کشیده، بصورت تلویحی موجب چالش مدیران شده و بیانگر آن است که تصمیمات مدیریتی آن‌ها نه تنها کمکی به احیای باغستان نکرده بلکه هر چه پیش می‌رویم شاهد نابودی و اضمحلال باغستان هستیم.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین بیان کرد: ماریان حاوی این پیام بود که ساختار مدیریتی باغستان صرف نظر از اینکه سازمان مستقلی در حوزه شهرداری باشد و یا شورای خاصی در سطح عالی در استانداری داشته باشد نتوانستند به نیازهای باغستان پاسخ داده و به تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرقانونی که روزبه‌روز در این پهنه رو به افزایش است پایان دهد.

فولیان ضمن اشاره به حمایت و پشتیبانی‌های قضایی صورت گرفته برای باغستان سنتی قزوین گفت: نکته قابل توجه که جای خالی آن در این مستند به چشم می‌خورد، «کارکرد دستگاه قضایی است»، چرا که امور باغستان به علت اهمیت ویژه‌ای که دارد همواره جزء مصادیق حقوق عامه بوده و دستگاه قضایی بدان ورود داشته است و ضمن تشکیل پرونده قضایی و اجرای اقدامات حقوقی و قضایی، حقوق مالکان و ذی‌نفعان آن از سوی دادستانی مرکز استان پیگیری گردیده است.

او ادامه داد: این دسته اقدامات حوزه هنری که به موضوعات حقوق عامه پرداخته می‌شود و ماهیت مطالبه‌گری داشته، اقدامات بسیار ارزنده و پسندیده‌ای است و با توجه به اینکه در استان ما شاهده مصادیق متعدد نقض حقوق عامه هستیم، می‌توانیم ورود حوزه هنری را به صورت موسع در سایر حوزه‌های موضوع حقوق عامه “به شرط شناخت درست و صحیح از موضوعات”، توسعه داده و اطلاعات مورد نیاز را با حوزه هنری به اشتراک گذاریم.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین عنوان کرد: یکی از ماموریت‌های دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است. ما همواره شاهد روند رو به رشد جرایم، دعاوی، اختلافات مردمی و آسیب‌های اجتماعی هستیم که در این حوزه می‌توانیم اقدامات مشترکی با حوزه هنری انجام دهیم.

فولیان گفت: انتظار من و همکارانم این است که در آینده هم در حوزه حقوق عامه و هم حوزه پیشگیری از وقوع جرم کارهای مشترکی، خاصه در حوزه جرائم و دعاوی اولویت‌دار با حوزه هنری داشته باشیم.

او ادامه داد: از نظر من هنر باعثِ کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌شود و شما می‌توانید بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی، ترک فعل‌ها و تصمیمات نادرست را از زبان هنر به دست مخاطبان و دستگاه‌های متولی برسانید، دستگاه قضایی نیز همواره حامی قضایی و حقوقی از از این گونه اقدامات است و از آنجا در اینگونه آثار شما به دنبال ‌عدالت هستید و اساساً متولی عدالت دستگاه قضایی است بنابراین ما شما را همکاران خود در اجرای عدالت می‌دانیم.

این مقام قضایی ضمن تاکید بر نقش موثرِ انتقاد سازنده در فرآیند تصمیم گیری‌ها و بهبود رویه‌ها و عملکرد دستگاه‌ها یادآور شد: در این خصوص حتی دستگاه قضایی را نیز می‌توانید در موضع نقد قرار دهید چرا که یکی از راهبردهای فعلی دستگاه قضایی این است که خود را در معرض نقد قرار دهد و در نظر دارد به منظور بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادات کنشگران، اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان اجتماعی در فرآیند تصمیم‌سازی پیرامون سیاست‌ها، رویه‌ها، ارتقاء اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی؛ اولین جشنواره ملی تقدیر از نقدهای برتر درباره قوه قضائیه را در تیرماه سال۱۴۰۱ برگزار کند که لهذا می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی Naghd.eadl.ir نسبت به ثبت نقطه نظرات و انتقادات خود در هر یک از قالب‌های نقد از جمله (مقاله، یادداشت علمی، کتاب، گزارش، یاداشت مکتوب، مصاحبه، فیلمنامه، نمایشنامه، عکس، کلیپ، موشن‌گرافی، فیلم، کاریکاتور، اینفوگرافی) اقدام کنید.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان بیان کرد: امید است این روحیه عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری شما در حوزه‌های مختلف ادامه‌دار باشد چرا که همین روحیه عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری شما باعث می‌شود که مدیران به جنب‌وجوش درآمده و تکالیف و وظایف ذاتی خود را به درستی انجام دهند.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: