چرا شبکه سه «نجات آمرلی» را پخش نکرد؟

چرا شبکه سه «نجات آمرلی» را پخش نکرد؟

چرا شبکه سه «نجات آمرلی» را پخش نکرد؟
۰۸ دی ۱۳۹۹

​مدیر خانه مستند، یک سوءتفاهم را دلیل‌ عدم پخش مستند «نجات آمرلی» از آنتن شبکه سه سیما عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی مطهر (مدیر خانه مستند) در خصوص دلیل‌عدم پخش مستند «نجات آمرلی» با وجود اطلاع‌رسانی قبلی از شبکه سوم سیما اظهار داشت: «نجات آمرلی» مستندی در حوزه مقاومت و نبرد با داعش است که طبق توافقات صورت گرفته قرار بود، شب گذشته از آنتن شبکه سوم سیما رونمایی شود که علیرغم تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده، چند ساعت مانده به پخش به سازندگان مستند اعلام کرد که امکان پخش این مستند وجود ندارد. 

وی درباره دلیل اتخاذ این تصمیم گفت: «نجات آمرلی» درباره نقش فرماندهان مقاومت به خصوص سردار شهید سلیمانی و ابومهدی در آزادسازی شهر آمرلی از دست نیروهای داعش است که مقدمه‌ای برای پیروزهای بزرگ بعدی نیروهای ارتش عراق، حشدالعشبی و نیروهای مستشاری ایران محسوب می‌شد و ما هم در تبلیغات این فیلم برای اینکه ماجراهای سانسور اینستاگرام دامن فیلم را نگیرد، از نقش ویژه حاج قاسم در این عملیات حرفی به میان نیاوردیم، بنابراین قطعا صدا وسیما مشکل محتوایی با این اثر نداشته است و دلیل این موضوع شیطنت یکی از دوستان و ایجاد سوءتفاهم بوده است. 

مطهر خاطرنشان کرد: از آنجا که در اطلاع‌رسانی وعده پخش «نجات آمرلی» از ساعت ۲۳:۳۰ را داده بودیم بلافاصله با اطلاع از عدم پخش از شبکه سه تصمیم گرفتیم تا مستند را در قالب پخش لایو اینستاگرام برای مخاطبان نمایش دهیم که بازخورد خوبی برای ما به همراه داشت و بزودی نیز این مستند مهم را در فیلیمو و سامانه‌های وی او دی عرضه اینترنتی خواهیم کرد. 

مدیرخانه مستند در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پیش از این اعلام شده بود این مستند متقاضی جشنواره سینماحقیقت هم شده بود، آیا عدم حضور این فیلم در سینماحقیقت چهاردهم و عدم پخش آن از شبکه سوم سیما به معنی توقیف آن است، گفت: «نجات آمرلی» یک مستند استراتژیک درباره یکی از مهمترین عملیات‌های انجام شده در نبرد با داعش است و چنین مستندی نمی‌تواند توقیف شود، اما حتما سوءتفاهم بوجود آمده در عدم نمایش آن از شبکه سه موثر بوده و درباره سینماحقیقت هم احتمالا سلیقه دوستان با چنین فیلمی همخوانی نداشته است. 

شهر «آمرلی» در استان صلاح‌الدین عراق به مدت ۸۹ روز تحت محاصره گروه تروریستی تکفیری داعش قرار داشت که در شهریور ماه سال ۹۳ با حملات ارتش و حشد الشعبی عراق محاصره شکسته شد. 

در روزهای پر از التهاب تابستان ۹۳ که اهالی شهر چشم به راه کمک‌های بین‌المللی بودند و سعی داشتند با مقاومت خود مانع فروپاشی شهر شوند، نیروهای حشدالشعبی به همراه نیروهای مستشاری ایران در آزادسازی این شهر نقش ویژه‌ای ایفا کردند. 

مستند «نجات آمرلی» به کارگردانی رضا شفیعی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند است.