«حلب دریا ندارد»، داستان یک شهر جنگ زده

«حلب دریا ندارد»، داستان یک شهر جنگ زده

«حلب دریا ندارد»، داستان یک شهر جنگ زده
۲۷ آذر ۱۳۹۹

مستند کوتاه «حلب دریا ندارد» داستان شهری است که اسیر جنگ و ویرانی شده، راوی این قصه مردم شهر هستند.

به گزارش سایت خانه مستند وبه نقل از خبرگزاری صبا، میثم صبوحی کارگردان مستند کوتاه «حلب دریا ندارد» گفت: بعد از آزادی شهر حلب برای ساخت فیلم، سفری به این شهر پیش آمد. حلب شهری بود که به تازگی آزاد شده و اوضاع سخت و عجیبی داشت و تا آن زمان فیلمسازی برای تهیه مستند به آن نرفته بود.

وی افزود: من در کشورهای مختلف دنیا قصه کوتاه افراد را می‌سازم، هر فرد داستان خودش را در حد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برایم تعریف می‌کند و در ادامه همین اتفاق قصد داشتم به حلب بروم تا داستان کوتاه آدم‌های آن را بشنوم و به مستند تبدیل کنم. حلب شهری جنگ‌زده بود که مردم آن تازه از جنگ بیرون آمده بودند بنابراین قرار بود کارم را در آن آغاز کنم. وارد شهرکه شدم شرایط بسیار دشوار بود، اتفاق‌های زیادی افتاد اما انگیزه اصلی من ادامه شنیدن همان داستان‌های کوتاه بود.

صبوحی بیان کرد: «حلب دریا ندارد» به روایت داستان شهری از طریق آدم‌ها تبدیل شده، به این شکل که افراد داستان‌های خود را تعریف می‌کنند و با قرارگرفتن کنار یکدیگر، در مجموع، داستان شهر را که حلب است شکل می‌دهند.

وی ادامه داد: این افراد کاراکترهایی هستند که خاطراتی جمعی از زندگی قبل جنگ دارند از نوع کار، زندگی و حتی اتفاق‌های زمان جنگ، امیدها و آرزوها برای آینده‌ای که هنوز نیامده و تحقق آن خیلی سخت است، دارند. مجموعه این خاطرات به همراه آرزوها و امیدها برای آینده، نمایی از ماجرایی است که در شهر حلب رخ داده است.

کارگردان مستند «آب را می‌فهمند» گفت: فیلمبرداری «حلب دریا ندارد» تقریبا ۱۰ روز طول کشید. در این ۱۰ روز من تنها بودم. این فیلم یک نفره ساخته شده است. با شرایط آنجا صدابردار، فیلمبردار و کارگردان خودم بودم و درنهایت کار در تهران تدوین شد. به دلیل شرایط سخت آنجا فقط یک مترجم داشتم.

میثم صبوحی ادامه داد: تدوین خیلی طول کشید، چند نسخه از آن را تولید کردم که یکی همان داستان‌کوتاه‌ این افراد بود اما همیشه دوست داشتم جدا از آن داستان‌های کوتاه یک داستان کلی هم راجع به شهر داشته باشم که حاصل آن شد «حلب دریا ندارد». در مجموع با توجه به وقفه‌ای که در کار به وجود آمد بعد از فیلمبرداری ۱۰ روزه، کار تدوین و آماده‌سازی فیلم حدود ۷ ماه زمان برد.

صبوحی در پایان تاکید کرد: لطف جشنواره به برگزاری حضوری آن است. جشنواره «سینما حقیقت» یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های کشور در سطح بین‌المللی است و برگزاری جشنواره هرسال به شکل حضوری اتفاقی بزرگ برای مستندسازان بود و حیف است که امسال جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود اما در شرایط کنونی، این شکل از برگزاری هم غنیمت است.

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از امروز سه شنبه ۲۵ آذر ماه آغاز شده و تا دوم دی ادامه دارد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: