«گزارش آشوب» از خونین ‌ترین سال پس از انقلاب اسلامی

صفحه اصلی > اخبار

«گزارش آشوب» از خونین ‌ترین سال پس از انقلاب اسلامی

«گزارش آشوب» از خونین ‌ترین سال پس از انقلاب اسلامی
27 آذر 1399

کارگردان مستند «گزارش آشوب» معتقد است مستندساز نمی‌تواند در جریان ساخت اثرش بی‌طرف باشد و عقایدی دارد که باید از آن ها دفاع کند اما باید جانب انصاف را رعایت کند.

محمدرضا گیوه چیان، کارگردان مستند «گزارش آشوب» که در بخش جایزه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شکل‌گیری ایده ساخت این مستند گفت: مشغول تحقیق برای اثر دیگری درباره دوران اولیه انقلاب بودم که توجهم به اتفاقات سال ۶۰ به عنوان خونین‌ترین سال تاریخ معاصر کشورمان جلب شد. به نظرم لفظ ترور برای مردم دیگر تکراری جلوه می‌کند و اگرچه بسیاری از شهدای ترور ما در این سال به شهادت رسیده‌اند، اما بخش‌هایی از جزئیات حوادث این سال، مغفول مانده است. از آنجایی که ۲ حادثه ۷ تیر و ۸ شهریور معمولاً برجسته شده‌اند، شاید مردم دقیق نمی‌دانند که بین این ۲ اتفاق ناگوار تنها ۲ ماه فاصله بوده است، بنابراین بررسی سال ۶۰ و بسیاری از مناسبت‌هایی که برایشان سالگرد برگزار می‌کنیم ضروری به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد: از طرفی در بین ماجراهای سال ۶۰ معمولاً به ۷ تیر و بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و ترور شهید رجایی و شهید باهنر اشاره می‌شود. در حالی که این سال، پر حادثه تر از این اتفاقات بوده است و ترور نمایندگان مجلس و معاونان وزرا یا اتفاقات دیگر معمولاً برجسته نمی‌شود.

کارگردان مستند «گزارش آشوب»، درباره دشواری دسترسی به آرشیوها بیان کرد: سخت‌ترین بخش کار برای ما دسترسی به آرشیوها بود. متأسفانه نهادها و سازمان‌هایی که راش های تاریخی را از جمله فیلم، عکس و اسناد را در اختیار دارند، همکاری خوبی با فیلمسازان ندارند. در حالی که فیلم‌های خوبی از این سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ موجود است که در آرشیوها خاک می‌خورند. ضمن این که طبقه بندی درستی از آنها صورت نگرفته است و وقتی به آنها مراجعه می‌کنیم گاهی وقت‌ها شماره شان با فایل یا پرونده‌ای که ارجاع داده می‌شود، همخوان نیست.

گیوه چیان همچنین خاطر نشان کرد: از سویی دیگر دیدگاهی که نسبت به مستند آرشیوی وجود دارد به عنوان مستندی خالی از ارزش‌های هنری و به نوعی مستند تلویزیونی و خبری است، البته نگاه «سینماحقیقت» به این گونه، هنری و شایان توجه است. امیدوارم به واسطه این جشنواره ثابت شود که مستند آرشیو جایگاه ارزشمندی دارد و اگر برای ساختش دوربینی روشن نمی‌شود، روایت و پژوهش آن بسیار مهم است و در همین شیوه روایت است که اعتبار و ارزش آن مشخص می‌شود.

مستند گزارش آشوب

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از انجام مصاحبه در مستند «گزارش آشوب» پرهیز شده است، عنوان کرد: دلیل این موضوع ایجاد روایتی دقیق‌تر از سال ۶۰ بود. در ابتدای این کار به این فکر می‌کردیم که آیا صرفاً از آرشیوها استفاده کنیم یا مستند نیز به کار اضافه شود. از نظرمان انجام مصاحبه این ایراد را داشت که مخاطب فیلم به یک بار بعد از دیدن جوانی مثلاً ۲۰ ساله در سال ۶۰ حالا با مردی میانسال و کهنسال رو به رو می‌شود و شاید این تغییر ناگهانی به کار آسیب بزند. بنابراین علی رغم تعریف نادرستی که از آثار آرشیوی بعضاً وجود دارد، ریسک کردیم که کار صرفاً آرشیوی باشد.

گیوه چیان در جواب این که چقدر در جریان روایت سال ۶۰، «گزارش آشوب» بی‌طرف عمل کرده است، گفت: به نظرم بی طرفی اساساً برای مستندساز ممکن نیست. به هر حال هرکس عقاید و دیدگاهی دارد که نمی‌تواند برخلافش عمل کند اما منصف بودن برای من مهم است و انصاف با بی طرفی در مستندسازی فرق دارد. انصاف به این معنا است که حوادث را بدون تغییر روایت کنیم و به همین دلیل در مستند به بخش‌هایی که تاریخ هم درباره‌اش سکوت کرده است، اشاره کردیم.

این کارگردان در پایان درباره مزایا و معایب برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در دوره چهاردهم به شیوه آنلاین بیان کرد: اولین حسن بزرگ این شیوه ی برگزاری، این بود که جشنواره تعطیل نشد؛ برخلاف سینمای داستانی، مستند کمتر فرصت دیده شدن پیدا می‌کند. مستندهای تولید شده طی یک سال گذشته، تنها فضای دیده شدنشان را «سینماحقیقت» می‌یابند اما لازم است زیرساخت‌های فضای مجازی مهیا باشد تا امنیت آثار به طور قطعی تأمین شود. به نظر می‌رسد اگر در سال‌های آینده حق رایت فیلم‌ها رعایت و حفظ شود، فیلمسازان حتماً و حتی با نبود کرونا از برگزاری آنلاین استقبال می‌کنند.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

فیلم‌ های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند
08 تیر 1401

فیلم‌ های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسامی فیلم‌های راه‌ یافته به بخش مسابقه ی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز توسط دبیرخانه این جشنواره...

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
08 تیر 1401

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»

همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از گروه...

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
08 تیر 1401

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید

دور تازه نمایش مستندهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، (اکران حقیقت) از سه شنبه ۱۴ تیرماه شروع می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...