«ماهر»، سوژه ای جذاب و انسانی با انگیزه شخصی در دل سیل آق قلا/ گزارشی از نشست فیلم خبر مستند «ماهر»

«ماهر»، سوژه ای جذاب و انسانی با انگیزه شخصی در دل سیل آق قلا/ گزارشی از نشست فیلم خبر مستند «ماهر»

«ماهر»، سوژه ای جذاب و انسانی با انگیزه شخصی در دل سیل آق قلا/ گزارشی از نشست فیلم خبر مستند «ماهر»
۲۳ آذر ۱۳۹۸

مسعود دهنوی کارگردان فیلم مستند «ماهر» در نشست فیلم خبر بیان کرد تا زمانی که در مستندسازی انگیزه شخصی وجود نداشته باشد، نمی توانیم شخصیت ها را واقعی تر نشان بدهیم.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، نشست فیلم خبر «ماهر» به کارگردانی مسعود دهنوی شامگاه شنبه 23 آذر در پردیس سینمایی چارسو با اجرا و کارشناسی شاهین امین برگزار شد.

دهنوی کارگردان مستند «ماهر» ابتدا درباره علت پرداختن به موضوع سیل و رسیدن به کاراکتر اصلی فیلمش بیان کرد: هر بحرانی حوادث و رویدادهایی را به تبع خود به دنبال دارد. در سیل یا حوادث ناگوار معمولا افراد و گروه هایی هستند که کمک رسانی یا کارهای قهرمانانه انجام می دهند. تا زمانی که ما انگیزه ای شخصی نداشته باشیم، نمی توانیم شخصیت ها را واقعی نشان بدهیم. ماهر درباره شخصیتی بومی است و به دنبال سیل به مشکلات زیادی برخورده است. برای حل این بحران، او باید انگیزه ای شخصی داشته باشد. ما بعد از وقوع سیل در آق قلا از طریق خانه مستند برای کمک رسانی به آن منطقه رفتیم و من در این جریان به دنبال سوژه ای انسانی با انگیزه شخصی بودم.

وی افزود: پس از رسیدن به کاراکتر ماهر با گذشت دو سه روز کم کم به او نزدیک شدیم و با وجود این که محل اسکان ما در گرگان بود، اما تاکید داشتیم که شب ها در خانه ماهر با همان شرایط سیل زده و بحرانی بمانیم. برای این که بتوانیم با محدودیت وجود برق در آن منطقه کنار بیاییم پلان های گزیده ای می گرفتیم تا بعد از نزدیک شدن به ماهر به داستانی جذاب رسیدیم.

این کارگردان خاطر نشان کرد: در سفرهای بعدی به این منطقه سایر شخصیت های مستند شکل گرفتند. ماهر شخصیتی درونگرا داشت و صحبت با او و جهت دادن به او نمی توانست واکنش های عجیبی را از او برانگیزاند.

دهنوی با اشاره به اهمیت مدیریت در بحران که شخصیت ماهر از آن برخوردار بوده است، توضیح داد: در شرایط بحرانی وجود یک مدیر که اوضاع را ساماندهی کند، اهمیت زیادی دارد. ستاد مدیریت بحران در آن منطقه و شرایط، صرفا یک رسانه است. در این وضعیت حضور کسی مثل رسول خادم که مردم به حرفش گوش بدهند، بسیار مهم است.

وی در پایان درباره بازخوردها نسبت به اثرش بیان کرد: خوشبختانه نظرات خوبی را نسبت به فیلم دریافت کردیم. ماهر و جمعی از دوستانش به جشنواره سینماحقیقت آمدند و در حال حاضر در ایران حضور دارد. البته همچنان مشکل بیماری اش برجامانده است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند