«مهرآباد-ناریتا»؛ روایتی از روزگار سخت کارگران ایرانی در ژاپن

«مهرآباد-ناریتا»؛ روایتی از روزگار سخت کارگران ایرانی در ژاپن

«مهرآباد-ناریتا»؛ روایتی از روزگار سخت کارگران ایرانی در ژاپن
۰۷ شهریور ۱۳۹۸

کارگردان مستند سینمایی «مهرآباد-ناریتا» گفت که این مستند سعی کرده است زندگی سخت کارگردان ایرانی در ژاپن را به تصویر بکشد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، چند وقتی است که سومین جشنواره تلویزیونی مستند آغاز شده است و آثار شاخص مستند بسیاری در موضوعات مختلف در این جشنواره، روی آنتن شبکه مستند سیما رفته است.

یکی از آثار این جشنواره، مستند سینمایی «مهرآباد-ناریتا» است که به کارگردانی امیر باشتی در خانه مستند تولید شده و روز سه‌شنبه 22 مردادماه از شبکه مستند نمایش داده شد.

امیر باشتی کارگردان «مهرآباد-ناریتا» درباره این مستند، گفت: یکی از مشکلات کشورمان در دهه 70، مشکل کار جوانان بود، به همین خاطر بسیاری از جوانان کشورمان در سال های آغازین دهه 70 به کشورهایی مثل ژاپن مهاجرت کردند تا بلکه در آن کشورها بتوانند کار پیدا کرده و برای خانواده خود در داخل ایران پول بفرستند.

وی ادامه داد: مستند سینمایی «مهرآباد-ناریتا» درباره این بچه‌هایی است که حدود 30 سال پیش به دلیل کمبود کار به ژاپن مهاجرت کردند و در حال حاضر در آنجا زندگی می‌کنند. ما در این مستند سعی کردیم بخشی از سختی‌هایی که این بچه‌ها در خارج از کشور متحمل شده‌اند را به تصویر بکشیم.

این مستند ساز کشورمان درباره جوانان مهاجرت کرده ایران در سالهای ابتدایی دهه 70، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که این جوانان با سایر افرادی که هر ساله مهاجرت می‌کنند، داشتند این بود که برخلاف مهاجران معمولی که اکثراً سرمایه‌دار هستند، این بچه‌ها بیشتر از قشر کم بضاعت و به اصطلاح جنوب شهری بودند و برای کار در خارج از کشور سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند.

باشتی درباره جزئیات ساخت مستند «مهرآباد-ناریتا»، گفت: طرح ساخت این مستند، ابتدای سال 96 تحویل خانه مستند شد و حدوداً اواخر سال 96 بود که کار تصویربرداری «مهرآباد-ناریتا» را در شهر توکیو ژاپن آغاز کردیم. این مستند در یک نسخه سینمایی 60 دقیقه‌ای تولید شده و در سومین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: