پخش مستند «پایتخت»، کاری از علی نیکبخت، به زودی از شبکه های سیما

پخش مستند «پایتخت»، کاری از علی نیکبخت، به زودی از شبکه های سیما

پخش مستند «پایتخت»، کاری از علی نیکبخت، به زودی از شبکه های سیما
۳۰ بهمن ۱۳۹۶

مستند «پایتخت» که در خانه مستند انقلاب اسلامی در قالب 14 قسمت تولید شده، پس از بررسی سیر تحولات، ویژگی‌های منحصربه فرد و تهدیدات تهران، راه‌کارهای پیشنهادی کاهش معضلات این کلان شهر را مورد واکاوی قرار می‌­دهد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، علی نیکبخت کارگردان مستند «پایتخت» درباره این مستند گفت: فرآیند تولید و پژوهش مستند انتقال پایتخت یا سامان‌دهی شهر تهران از تابستان سال 94 آغاز و تا پایان پاییز 96 به طول انجامید. این مستند به دنبال این است که کلان شهر تهران را از جنبه­ های مختلف مورد بررسی قرار دهد.

نیکبخت اضافه کرد: شناخت تاریخ تهران می­ تواند به درک جنبه­ های زیبایی­ شناسانه آن کمک کرده و دلایل انتخاب آن را به عنوان پایتخت سرزمین ایران مشخص نماید. این موضوع به کمک مصاحبه­ های انجام شده با صاحب ­نظران مختلف در این زمینه همچون منصوره اتحادیه (پژوهشگر حوزه تاریخ)، احمد مسجد جامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران) و بهنام ابوترابی (پژوهشگر تاریخ تهران و مدرس دانشگاه شهید بهشتی) انجام شد.

وی در ادامه گفت: ایده انتقال پایتخت و مطرح­ ساختن آن در طول دهه‌های اخیر، حتماً علتی داشته است؛ لذا مهم است که بدانیم ایده انتقال پایتخت در چه بستری و به چه دلایلی مطرح شد. همچنین باید بدانیم که گزینه­ های جایگزین پایتخت، چه مکان ­هایی هستند. برای پاسخ به این سوال در مستند «پایتخت» بیش از بیست مصاحبه با صاحب نظران و افراد مرتبط انجام شده است که از میان آنها می ­توان به سید رضا هاشمی (مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی)، محمد حسین شریف زادگان (استاد دانشگاه شهید بهشتی)، بهرام فریور صدری (مدیرعامل مهندسین مشاور شارستان و عضو تیم پژوهشی پروژه انتقال پایتخت)، اعضای کمیسیون شوراها (کمیسیون تخصصی بررسی طرح انتقال پایتخت) مجلس نهم و محمد تقی رهنمایی (دانشیار دانشگاه تهران و عضو تیم پژوهشی پروژه انتقال پایتخت) اشاره کرد.

کارگردان مستند «پایتخت» افزود: منطق و علت اصلی انتقال پایتخت را می‌توان در تهدیدات بسیار این شهر دانست. این تهدیدات را می‌توان به چند گروه بحران زلزله، مسائل محیط زیستی، ترافیک، چالش های مدیریتی و مسائل امنیتی تقسیم کرد. برای درک ابعاد هر یک از این مسایل و شدت آن ها با بیش از سی صاحب نظر در حوزه های مختلف مصاحبه شده است که از میان آنها می­ توان به بهرام عکاشه (پدر علم زلزله شناسی ایران)، سید بهشید حسینی (معاون پشتیبانی و دانشیار دانشگاه هنر)، امیر منصوری (مدیر پژوهشکده نظر و استادیار دانشگاه تهران)، محمدسعید ایزدی (معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل اسبق شرکت عمران و بهسازی ایران)، مظفر صرافی (دانشیار دانشگاه شهید بهشتی)، محمد درویش (فعال محیط زیست) و حسین طلا (نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و فرماندار سابق تهران) اشاره کرد.

علی نیکبخت در پایان گفت: در نهایت باید این موضوع بررسی شود که آیا انتقال پایتخت، راهکاری موثر در حل مسائل و معضلات تهران است و یا این که تهران راهکارهای جایگزین دیگری برای رهایی از مسائلش دارد. پاسخ به این سوال با استفاده از دیدگاه­ های هفتاد مصاحبه انجام ­شده در مستند«پایتخت»، داده شده است.

مستند«پایتخت» به کارگردانی علی نیکبخت و تهیه کنندگی احمد شفیعی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و از اوایل اسفند ماه سال جاری روی آنتن خواهد رفت.

سایر عوامل تولید این مستند به شرح زیر هستند:

دستیار کارگردان: جواد امیرانی، نویسنده: علیرضا زمانی – محدثه چیذری، نویسنده گفتار متن : محدثه چیذری، پژوهش: محمد حمید امین بیک- محدثه قدیری- مسعود عیسی زاده- سحر محسنی- محمد پور تقی – علی نیک بخت، مترجم: کیاوان قاسمی – امیر حسین حلوایی، گوینده گفتار متن: حمید صفی زاده، تصویربردار: محمد زمانی، تدوین: ابوذر حیدری، صدابردار: محمد مهرجو، صدا گذار: محمدحسین ابراهیمی، موسیقی: شاهرخ صدیقیان، مدیر تولید: محمد علی شیخ ربیعی، موشن گرافی: محمد زمانی، گرافیست: فهیمه فریمانه.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند