برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:
به گزارش روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، سالار بی باک، کارگردان مستند «پر سیمرغ» از اتمام فرایند تولید این مستند خبر داد و تشریح کرد:در صورتی که برای خلبان جنگنده، سانحه ای پیش بیاید یا هواپیمای نظامی مورد اصابت قرار بگیرد، خلبان مجبور به ترک هواپیما می شود که به آن اصطلاحا اجکت می گویند؛ یعنی خلبان با صندلی خود از هواپیما به بیرون پرتاب می شود و با چتر نجات فرود می آید.
با توجه به اقلیم ویژه ایران، محلی که خلبان فرود می آید می تواند کویر، جنگل، کوهستان و یا حتی دریا باشد. وقتی خلبانی در دریا فرود می آید شرایط کاملا فرق می کند چون خلبان در این حالت باید خویش را از خطر غرق شدن هم حفظ کند. از همان دوران جنگ و با توجه به فرود چند خلبان در دریا و هور، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، مدرسه نجات خدمه را که از قبل انقلاب تشکیل شده بود فعال کرد.
بی باک اضافه کرد: در این مدرسه اولا به خلبان ها آموزش داده می شود که در هنگام فرود غرق نشوند. همراه خلبان در هنگام فرود یک قایق بادی و یک کیف بقا وجود دارد. خلبان باید با استفاده از این لوازم خود را حفظ کند تا نیروهای امداد به کمک او بیایند. در مدرسه نجات خدمه، این مسائل به خلبان آموزش داده می شود.
کارگردان مستند «پر سیمرغ» افزود: در این مستند ما با خلبانانی که در حال آموزش در مدرسه نجات خدمه بودند همراه شدیم و در کلاس های تئوری و عملی این خلبانان حضور پیدا کردیم. در مستند «پر سیمرغ» هم اطلاعات جالبی در مورد بقا در شرایط سخت به مخاطبان داده می شود و هم اتفاقات جالبی در جریان مانورهای نجات روی آب به تصویر کشیده شده است. همچنین به خاطر تصویربرداری این مستند در استان مازندران و بر روی آب های دریای خزر، «پر سیمرغ» پر از تصاویر زیبا و جذاب از شمال کشور و دریای خزر است.در کنار این ها ما به سراغ یکی از خلبانان دوران دفاع مقدس رفته ایم که در جریان جنگ هشت ساله مجبور به اجکت از هواپیمای خود شده است و توانسته با آموزش هایی که دیده است خود را نجات دهد و به نیرو های خودی برساند.
مستند «پر سیمرغ» با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تهیه کنندکی مهدی مطهر و کارگردانی سالار بی باک در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و به زودی از سیمای ملی نمایش داده خواهد شد.