«فریمهای فلسطینی» روایتی متفاوت از ورود اشغالگران به فلسطین
«فریمهای فلسطینی» روایتی متفاوت از ورود اشغالگران به فلسطین
سعید فرجی کارگردان مستند «فریمهای فلسطینی» از سوژه و نگاه متفاوت این مستند به مسئله اول جهان، فلسطین گفت
روز گذشته سعید فرجی کارگردان مستند «فریمهای فلسطینی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم در بخش غزه، فلسطین و مقاومت شد.
او درباره سوژه اصلی این مستند اینگونه میگوید: مستند «فریمهای فلسطینی» داستان ورود هنر «عکاسی» به منطقه عرب و بعد از آن به فلسطین توسط دو نقاش فرانسوی است. این دو نقاش زمانیکه وارد فلسطین میشوند مکانهای مقدسی را میبینند که همیشه داستان آنها را در روایات انجیل خوانده بودند و حالا میتوانستند این مکانها را از نزدیک ببینند.
آنها از این بناها در فلسطین عکاسی کردند و این تصاویر را در قالب کتابی منتشر کردند. انتشار این کتاب باعث شد حدود ۳۰۰ عکاس تا ابتدای قرت نوزدهم به فلسطین سفر کنند و عکسهای معماری زیادی از این سرزمین بگیرند.فرجی در ادامه گفت: انگلیسیها وقتی میخواستند یهودیان صهیونیست را بصورت گسترده وارد فلسطین کنند، از این عکسها استفاده کردند و فلسطین را سرزمینی بدون مردم نشان دادند، آنها شعاری داشتند با این عنوان؛ «سرزمین بیمردم برای مردمی بیسرزمین» که این عکاسها کمک بزرگی به تححق این شعار میکرد. آنها این تصاویر را بصورت گسترده منتشر کردند و بعدها اگر انسانی در عکسهایشان نشان میدادند، یهودیهای ساکن فلسطین بودند که اثبات کنند اگر کسی هم در این سرزمین زندگی میکند یهودیها هستند. وی افزود: از ابتدای قرن نوزدهم فلسطینیها نیز شروع به یادگیری این هنر-رسانه کردند تا خود راوی سرزمین و مرمانش باشد و در مقابل تحریق غربیها بایستند. از آن زمان رقابتی میان آنها و عکاسهای غربی که به روایت صهیونیستها کمک میکردند شکل گرفت. این داستان ادامه پیدا کرد که در نهایت در جریان ۷ اکتبر، عکاسان و راویان همگی فلسطینی هستند.
فرجی درباره این موضوع که چرا سراغ ساخت این مستند رفته، گفت: من خودم عکاس نیز هستم، در جنگهای لیبی، لبنان و در سومالی، سوریه و عراق کار کردم و همیشه علاقه داشتم داستان پشت عکسها را روایت کنم و فیلمهایی در این حوزه ساختم. «از میان خاکستر»، «عکاسی زیر آتش»، «میرزا جواد»، «جهان اکثریت» و… را پیش از این ساختم و به طور کلی به ماجرای عکاسی جنگ توجه دارم. ماجرای ۷ اکتبر که آغاز شد حس کردم به عنوان عکاسی که مستندساز است و به این حوزه علاقهمندم میتوانم از این جنبه به فلسطین بپردازم. وی بیان کرد: در یک سال اخیر هرکس تلاش میکرد برای فلسطین کاری بکند و من هم زمانیکه این ایده به ذهنم رسید، آن را با آقای مصطفی شوقی، مدیر خانه مستند مطرح کردم و ایده من پذیرفته شد. فرجی با اشاره به این نکته که ما داستان جدیدی را در «فریمهای فلسطینی» روایت کردیم، گفت: اکثر افراد فلسطین را از جنبه مقاومت و سلاح نظامی میشناسند و هنر فلسطین هم فقط از جنبه سینما یا گرافیک برای فلسطین شناخته شده بود. فکر میکردم که شاید جای عکاسی در این میان خالی است. تحقیق و پژوهش را آغز کردم تا به داستانی درباره عکاسی در این منطقه برسم و دیدم که چه نبردی در این حوزه و در این منطقه اتفاق افتاده است. وی افزود: هر کدام از عکاسان فلسطینی که به او در این مستند پرداخته شده، قابلیت این را دارد که جداگانه سوژه مستندی شود.فرجی خاطر نشان کرد: داورها این اثر را دوست داشتند و بین مستند «فریمهای فلسطینی» و اثر دیگری رقابتی بوده که داورها در نهایت با توجه به موضوع پژوهش و مواجه متفاوت با فلسطین جایزه را به این مستند دادند.
وی افزود: امیدوارم مسئله فلسطین دیگر موضوع جنبی جشنواره نباشد و به صورت جدیتری به آن پرداخته شود تا با آثار و داستانهای زیادی درباره فلسطین روبرو شویم. کارگردان مستند «فریمهای فلسطینی» در ادامه گفت: حتما این مستند در جشنوارههای بینالمللی میتواند دیده و مورد توجه قرار گیرد.
زیرا موضوع فلسطین تبدیل به یک مسالهی جهانی شده و مواجهه متفاوت این اثر با فلسطین برای مخاطب جهانی میتواند جذاب و قابل توجه باشد که البته بخاطر نریشن محور بودن این اثر، خوب است به زبانهای مختلف دوبله شود، چون زیرنویس به دلیل زیاد بودن اطلاعات میتواند خسته کننده باشد.
همچنین این مستند میتواند باب گفتگو درباره هنر در فلسطین را در فضای بینالمللی بیش از پیش باز کند. فرجی که شب گذشته موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم غزه، فلسطین، مقاومت برای مستند «فریمهای فلسطینی» شد، این جایزه را به شهدای خبرنگار در غزه اهدا کرد و بیان کرد: این جایزه را تقدیم میکنم به کسانیکه جانشان را برای رسالتی فدا کردند که من هم دوست دارم جانم را در همین مسیر از فدا کنم و البته به پدر و مادرم که از آسایش خود برای ما در زندگی گذشتند و در نهایت به همسر فاطمه و دخترم باران که صبور هستند و سختیهای کار من را میپذیرند، حمایت میکنند، با سختیها کنار میآیند و باعث میشوند با ذهنی باز بتوانم به تولید اثر بپردازم و همیشه مدیونشان هستم.
فرجی در انتها از داود کاظمی برای تدوین این اثر تشکر کرد و همچنین علیرضا اسدی برای نویسندگی و خانم دکتر حیدری که در پژوهش ایشان را همراهی کردند، تشکر کرد و گفت: فکر میکنم هنوز جا دارد فلسطین را از پنجره هنر ببینیم.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: