مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت
مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت

دومین جشنواره سلامت در بخش مستند با توجه به آثار خوب اکران شده با استقبال مخاطبان همراه بوده است.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، اگرچه در جشنواره سلامت آثاری دیده شد که شاید از خودمان بپرسیم چه ارتباطی میان آنها و چنین جشنوارهای وجود دارد. برای مثال فیلم «مالاریا» با موضوعی کمی غامض و پیچیده و شاید در باب روابط دختر و پسری و کمی چاشنی فضای اجتماعی ایران معاصر، حضورش در چنین جشنوارهای پرسشبرانگیز است.
اگرچه حضور فیلمی چون «ملی و راههای نرفته» به واسطه وجوه روانشناسی آن – که به خوبی در پنل تخصصی فیلم مورد مداقه و بررسی قرار گرفت – یا «مرداد» با موضوع سقط جنین غیرقانونی وجوه مثبتی از جشنواره را نمایان میکردند؛ اما این مهم بیش از همه در چنبره سینمای مستند است.
در جشنواره سلامت، دو فیلم مستند «سالسوس» و «آوانتاژ» از آثار مورد استقبال مخاطبان بودند. «سالسوس» ساخته آریان عطارپور روایتی لجوجانه از مصرف سوسیس است. این کارگردان جوان در اثر خود با اشاره به بیماری ورم روده خود که آن را ناشی از مصرف زیاد فستفود برمیشمرد، به تاریخچه تولید سوسیس در اروپا و سپس ایران میپردازد. او به سراغ کسانی میرود که مصرف سوسیس را خوب میدانند و در کنارش از مخالفان استفاده از این ماده غذایی محبوب بهره میبرد. از همین رو فیلم مبدل به اثری طناز میشود،به خصوص زمانی که عطارپور فیلم تبلیغاتی با موضوع عشق به سوسیس میسازد و سپس دکتر فرزان سجودی، نشانه شناس کشور با جدیت آن را از منظر نشانهشناسی ارزیابی میکند.
«سالسوس» با آنکه روایتی پراکنده و کمی اوقات از ریلخارجشده دارد، از آثار محبوب روز سوم جشنواره بود. فیلم در قامت یک اثر شیرین خودنمایی میکند. اثری که تلاش میکند بدون دادن شعار، یک پیام غیرضمنی ارائه دهد.
«آوانتاژ» فیلمی از محمد کارت، اثری تلخ و شیرین در باب کارتنخوابهای اصلاح شده است. او با انتخاب حسین، معتادی که قصد دارد در یک کمپ ترک اعتیاد اسکان پیدا کند و تلاش کند از مصرف مواد پاک شود، داستان را آغاز میکند. کارت با حضور در قلب یک مرکز ترک و بازپروری، تصویری شیرین از تلاش انسانهایی را بازنمایی میکند که امیدشان رسیدن به یک آینده از دست رفته است.
«آوانتاژ» با تصویری مبهم از کشمکش شهرداری و مرکز درباره مالکیت و تغییر کاربری تمام میشود. پایانی که در آن تیم فوتبال مرکز، پیشکسوتان استقلال را شکست میدهد تا نشان دهد عزم این گروه برای ماندن، محکم است.
فیلم محمد کارت، تلخی و شیرینی را توأم با هم دارد. او دوربینش را درون فضایی برده است که مملو از خوف و وحشت است. او بیابانی مملو از کارتنخواب نشان مخاطب میدهد که جرأت حضور در آن برای بسیاری وجود ندارد. او با جلب اعتماد افراد پاکشده، تا حدی به آنان نزدیک میشود که فرد از ریزترین اتفاقات خانوادگیش میگوید. مرد بازآمده از دردها و امیدهایش میگوید و گویی میان او و دوربین کارت فاصلهای نیست.
شاید مهم ترین اتفاق شب سوم جشنواره، حضور بازیگران حقیقی این مستند باشد، مستندی که قرار است به زودی از طریق شبکه مستند نیز پخش شود. فیلم محمد کارت یکی از آثار موفق جشنواره سینما حقیقت است که این روزها در بخش هنر و تجربه اکران میشود.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران

درخشش مستند «مراد» در جشنواره امریکایی
11 تیر 1401
سرزمین آبها از شبکه مستند پخش میشود
11 تیر 1401
انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
08 تیر 1401خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهشمحور درباره نابودی میراثی هزارساله
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالتهای نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموششده تاریخ
امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیهکننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سهشنبه 31 خردادماه و همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران بهصورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجاتدهنده
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوهای بینالمللی است/ آرشیوهای کمتر دیده شده در «کمیته»
عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیهکنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» بهصورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند
مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی میکنم بخشی از یک رویداد را از دید آدمها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجهگیری کار را برعهده...