مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت

صفحه اصلی > اخبار

مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت

مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت
06 شهریور 1396

دومین جشنواره سلامت در بخش مستند با توجه به آثار خوب اکران شده با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، اگرچه در جشنواره سلامت آثاری دیده شد که شاید از خودمان بپرسیم چه ارتباطی میان آنها و چنین جشنواره‌ای وجود دارد. برای مثال فیلم «مالاریا» با موضوعی کمی غامض و پیچیده و شاید در باب روابط دختر و پسری و کمی چاشنی فضای اجتماعی ایران معاصر، حضورش در چنین جشنواره‌ای پرسش‌برانگیز است.

اگرچه حضور فیلمی چون «ملی و راههای نرفته» به واسطه وجوه روانشناسی آن – که به خوبی در پنل تخصصی فیلم مورد مداقه و بررسی قرار گرفت – یا «مرداد» با موضوع سقط جنین غیرقانونی وجوه مثبتی از جشنواره را نمایان می‌کردند؛ اما این مهم بیش از همه در چنبره سینمای مستند است.

در جشنواره سلامت، دو فیلم مستند «سالسوس» و «آوانتاژ» از آثار مورد استقبال مخاطبان بودند. «سالسوس» ساخته آریان عطارپور روایتی لجوجانه از مصرف سوسیس است. این کارگردان جوان در اثر خود با اشاره به بیماری ورم روده خود که آن را ناشی از مصرف زیاد فست‌فود برمی‌شمرد، به تاریخچه تولید سوسیس در اروپا و سپس ایران می‌پردازد. او به سراغ کسانی می‌رود که مصرف سوسیس را خوب می‌دانند و در کنارش از مخالفان استفاده از این ماده غذایی محبوب بهره می‌برد. از همین رو فیلم مبدل به اثری طناز می‌شود،‌به خصوص زمانی که عطارپور فیلم تبلیغاتی با موضوع عشق به سوسیس می‌سازد و سپس دکتر فرزان سجودی، نشانه شناس کشور با جدیت آن را از منظر نشانه‌شناسی ارزیابی می‌کند.

«سالسوس» با آنکه روایتی پراکنده و کمی اوقات از ریل‌خارج‌شده دارد، از آثار محبوب روز سوم جشنواره بود. فیلم در قامت یک اثر شیرین خودنمایی می‌کند. اثری که تلاش می‌کند بدون دادن شعار، یک پیام غیرضمنی ارائه دهد.

«آوانتاژ» فیلمی از محمد کارت، اثری تلخ و شیرین در باب کارتن‌خواب‌های اصلاح شده است. او با انتخاب حسین، معتادی که قصد دارد در یک کمپ ترک اعتیاد اسکان پیدا کند و تلاش کند از مصرف مواد پاک شود، داستان را آغاز می‌کند. کارت با حضور در قلب یک مرکز ترک و بازپروری، تصویری شیرین از تلاش انسان‌هایی را بازنمایی می‌کند که امیدشان رسیدن به یک آینده از دست رفته است.

«آوانتاژ» با تصویری مبهم از کشمکش شهرداری و مرکز درباره مالکیت و تغییر کاربری تمام می‌شود. پایانی که در آن تیم فوتبال مرکز، پیشکسوتان استقلال را شکست می‌دهد تا نشان دهد عزم این گروه برای ماندن، محکم است.

فیلم محمد کارت، تلخی و شیرینی را توأم با هم دارد. او دوربینش را درون فضایی برده است که مملو از خوف و وحشت است. او بیابانی مملو از کارتن‌خواب نشان مخاطب می‌دهد که جرأت حضور در آن برای بسیاری وجود ندارد. او با جلب اعتماد افراد پاک‌شده، تا حدی به آنان نزدیک می‌شود که فرد از ریزترین اتفاقات خانوادگیش می‌گوید. مرد بازآمده از دردها و امیدهایش می‌گوید و گویی میان او و دوربین کارت فاصله‌ای نیست.

شاید مهم ترین اتفاق شب سوم جشنواره، حضور بازیگران حقیقی این مستند باشد، مستندی که قرار است به زودی از طریق شبکه مستند نیز پخش شود. فیلم محمد کارت یکی از آثار موفق جشنواره سینما حقیقت است که این روزها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...