خانه مستند

خانه ای برای مستند و مستندسازان | تماشا و دانلود مستند

صفحه اصلی > اخبار
مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت
06 شهریور 1396

مستندهای حال خوب کن/ گزارشی از اکران دو فیلم مستند در جشنواره سلامت

دومین جشنواره سلامت در بخش مستند با توجه به آثار خوب اکران شده با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، اگرچه در جشنواره سلامت آثاری دیده شد که شاید از خودمان بپرسیم چه ارتباطی میان آنها و چنین جشنواره‌ای وجود دارد. برای مثال فیلم «مالاریا» با موضوعی کمی غامض و پیچیده و شاید در باب روابط دختر و پسری و کمی چاشنی فضای اجتماعی ایران معاصر، حضورش در چنین جشنواره‌ای پرسش‌برانگیز است.

اگرچه حضور فیلمی چون «ملی و راههای نرفته» به واسطه وجوه روانشناسی آن – که به خوبی در پنل تخصصی فیلم مورد مداقه و بررسی قرار گرفت – یا «مرداد» با موضوع سقط جنین غیرقانونی وجوه مثبتی از جشنواره را نمایان می‌کردند؛ اما این مهم بیش از همه در چنبره سینمای مستند است.

در جشنواره سلامت، دو فیلم مستند «سالسوس» و «آوانتاژ» از آثار مورد استقبال مخاطبان بودند. «سالسوس» ساخته آریان عطارپور روایتی لجوجانه از مصرف سوسیس است. این کارگردان جوان در اثر خود با اشاره به بیماری ورم روده خود که آن را ناشی از مصرف زیاد فست‌فود برمی‌شمرد، به تاریخچه تولید سوسیس در اروپا و سپس ایران می‌پردازد. او به سراغ کسانی می‌رود که مصرف سوسیس را خوب می‌دانند و در کنارش از مخالفان استفاده از این ماده غذایی محبوب بهره می‌برد. از همین رو فیلم مبدل به اثری طناز می‌شود،‌به خصوص زمانی که عطارپور فیلم تبلیغاتی با موضوع عشق به سوسیس می‌سازد و سپس دکتر فرزان سجودی، نشانه شناس کشور با جدیت آن را از منظر نشانه‌شناسی ارزیابی می‌کند.

«سالسوس» با آنکه روایتی پراکنده و کمی اوقات از ریل‌خارج‌شده دارد، از آثار محبوب روز سوم جشنواره بود. فیلم در قامت یک اثر شیرین خودنمایی می‌کند. اثری که تلاش می‌کند بدون دادن شعار، یک پیام غیرضمنی ارائه دهد.

«آوانتاژ» فیلمی از محمد کارت، اثری تلخ و شیرین در باب کارتن‌خواب‌های اصلاح شده است. او با انتخاب حسین، معتادی که قصد دارد در یک کمپ ترک اعتیاد اسکان پیدا کند و تلاش کند از مصرف مواد پاک شود، داستان را آغاز می‌کند. کارت با حضور در قلب یک مرکز ترک و بازپروری، تصویری شیرین از تلاش انسان‌هایی را بازنمایی می‌کند که امیدشان رسیدن به یک آینده از دست رفته است.

«آوانتاژ» با تصویری مبهم از کشمکش شهرداری و مرکز درباره مالکیت و تغییر کاربری تمام می‌شود. پایانی که در آن تیم فوتبال مرکز، پیشکسوتان استقلال را شکست می‌دهد تا نشان دهد عزم این گروه برای ماندن، محکم است.

فیلم محمد کارت، تلخی و شیرینی را توأم با هم دارد. او دوربینش را درون فضایی برده است که مملو از خوف و وحشت است. او بیابانی مملو از کارتن‌خواب نشان مخاطب می‌دهد که جرأت حضور در آن برای بسیاری وجود ندارد. او با جلب اعتماد افراد پاک‌شده، تا حدی به آنان نزدیک می‌شود که فرد از ریزترین اتفاقات خانوادگیش می‌گوید. مرد بازآمده از دردها و امیدهایش می‌گوید و گویی میان او و دوربین کارت فاصله‌ای نیست.

شاید مهم ترین اتفاق شب سوم جشنواره، حضور بازیگران حقیقی این مستند باشد، مستندی که قرار است به زودی از طریق شبکه مستند نیز پخش شود. فیلم محمد کارت یکی از آثار موفق جشنواره سینما حقیقت است که این روزها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم
22 آذر 1400

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم

حبیب الله والی‌نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر اعتماد شهید آوینی نبود شاید من هیچ وقت خطر نمی‌کردم. ولی ایشان پای کارهای من ایستاد...

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند
21 آذر 1400

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند

محسن یزدی، مدیر شبکه مستند با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینما حقیقت» گفت: «سینماحقیقت» به جهت اعتبار بین مستندسازان با فاصله از دیگر جشنواره‌های حوزه مستند بالاتر قرار گرفته...

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم
20 آذر 1400

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم

استقبال مستندسازان و دوستداران سینمای مستند از مراسم بزرگداشت ارد عطارپور به پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گرما...

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون
19 آذر 1400

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون

مستند «ریتم کند» به مسائل بیماران مبتلا به سندروم داون از منظری تازه و متفاوت نگاه کرده...

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت
19 آذر 1400

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت

خانه مستند در ادوار مختلف سینما حقیقت، حضوری درخشان و پررنگ داشته که در ادامه به فهرستی از جوایز و افتخارات کسب شده در دوره های مختلف جشنواره، پرداخته شده...

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان
18 آذر 1400

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان

کارگردان مستند «ننه مخمل» معتقد است که گاهی سوژه در مستند علیه خود عمل...

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!
04 مهر 1400

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!

محسن تیموری، گردآورنده خاطرات گروه «دستمال سرخ‌ها» می‌گوید زمانی که از کسی می‌پرسیم «دستمال سرخ‌ها» را می‌شناسید می‌گویند همان طرفداران پرسپولیس...

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟
20 شهریور 1400

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟

حسین فریدون جاه کارگردان مستند سینمایی «کاشف» که به معرفی سازمان پزشکی قانونی پرداخته است، به ارایه توضیحاتی درباره این مستند...

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟
20 شهریور 1400

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟

چندی پیش خبری مبنی بر آغاز به کار اکران آنلاین سایت خانه مستند منتشر شد که مستند سینمایی «کاشف» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر نخستین مستند حاضر در این اکران بود. پیش از این خانه مستند تولیدات خود را از طریق پلتفرم‌های دیگر به اکران آنلاین درمی‌آورد. درباره این اتفاق با مهدی مطهر مدیر خانه مستند گفتگویی...

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»
23 مرداد 1400

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»

- مستند با بازسازی صحنه‌ها و راش‌هایی از صحنه بازجویی و بازسازی صحنه قتل توسط مهین قدیری، مخاطب را با وقوع جنایت و چگونگی قتل‌ها آشنا می‌کند و آن‌طور که کارگردان تأکید دارد در پی کشف این معماست که چطور مادری تبدیل به قاتل سریالی شده...

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

در این فیلم ما اشاره داریم که در آن زمان امام به عنوان رهبر مسائلی را می‌دیدند که رئیس جمهور و نخست وزیر نمی‌توانستند آن را ببینند و کل حرف فیلم همین است که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت از امتحانی که در آن در مقابل حرف‌های امام قرار گرفتند، سربلند بیرون...

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

کارگردان مستند «امتحان» با بیان اینکه مستندش ارتباطی به شخصیت میرحسین موسوی ندارد گفت: پیش از تولید فیلم، با پژوهشگران و تاریخ‌دانان مشورت کردیم و به ما گفتند موضوع مستند شما ارتباطی به وقایع سال ۸۸ ندارد. بنابراین تلاش کردیم سمت آن...