نظرات داوران جشنواره امریکایی درباره دو مستند ایرانی «بازگشت» و «دفینه»

نظرات داوران جشنواره امریکایی درباره دو مستند ایرانی «بازگشت» و «دفینه»

نظرات داوران جشنواره امریکایی درباره دو مستند ایرانی «بازگشت» و «دفینه»
۲۶ دی ۱۴۰۱

مستندهای بازگشت و دفینه، از آثار تولید شده در خانه مستند، پس از ثبت نام در جشنواره True/ False Film امریکا، نظرات مثبتی از داوران جشنواره دریافت کردند.

مستند بازگشت به کارگردانی مهدی عبدالباقی و تهیه کنندگی مهدی مطهر، با سیر در پدیده های طبیعی و نگاه به احوالات مختلف طبیعت تلاش دارد تا داستان هبوط آدم و حوا بر روی کره خاکی را به نمایش بگذارد، که این فلسفه رفت و آمد پی در پی همه انسان ها بر خاک است.

داوران این جشنواره، در پیامی درباره این اثر اعلام کردند: «از این که شما توانستید مفهوم انتزاعی فیلمتان را با تصاویر زیبا و متفکرانه از طبیعت پایه گذاری کنید، شگفت زده شدیم. ارتباط بین گذشته و حال از طریق برخورد سورئال از منظره، فضای منحصر به فردی را برای تأمل در زمان و اهمیت مکان ایجاد می کند. واضح است که زمان و توجه زیادی صرف انتخاب هر نما برای ساخت چنین فیلم متفکرانه‌ای شده است.»

مستند دفینه، به کارگردانی سعید محمدی و تهیه کنندگی مهدی مطهر، نیز از آثار خانه مستند است که به ماجرای یک تیم حفاری غیرقانونی برای یافتن گنج در مقبره ای باستانی پرداخته است.

نظر داوران جشنواره True/ False Film درباره مستند دفینه به این شرح است: «از همراهی در سفر با دو شخصیت اصلی در جستجوی گنج لذت بردیم. دیدن زندگی آنها و دنبال ثروت بودن آنها واقعاً جالب بود. ما آن را یک وجه سنتی از فرهنگ معاصر یافتیم. فیلم شما واقعاً در به تصویر کشیدن توهم افرادی که می خواهند یک شبه ثروتمند شوند موفق عمل کرده است.»

این جشنواره که قدمتی نوزده ساله دارد، با محوریت آثار مستند، بر نگاه‌های خلاقانه به جریان‌های معاصر و مهم‌تر از همه بر آثاری که به گفت‌وگو درباره فرم مستند می پردازند، تکیه می کند.

از جمله مستندهای مهم به نمایش در آمده در این جشنواره می توان به مستند American Factory اشاره کرد.

جشنواره True/ False Film، در ماه مارس 2023 در میسوری امریکا برگزار می شود

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: