مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

پدرام بهرامی، کارگردان مستند ورزشی «دریبل«؛

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
۲۴ آبان ۱۴۰۱

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان با اقبال مواجه نشود.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، پدرام بهرامی کارگردان مستند دریبل، درباره کم اقبالی به مستندهای ورزشی در ایران برخلاف دیگر نقاط دنیا گفت: از نگاه من، این اقبالی که متوجه آثار مستند ورزشی در ایران نمی‌شود به دلیل مسائل مالی و بودجه‌ای‌ست که در اختیار فیلمسازان برای ساخت این گونه از فیلم‌های مستند قرار می‌گیرد. بازاری برای نمایش آثار ورزشی در ایران وجود ندارد و متاسفانه تنها محلی که برای تماشای مستند در ایران وجود دارد، تلویزیون است، کدام سرمایه‌گذار تصمیم به فعالیت در این حوزه می‌گیرد؟ کدام باشگاه ورزشی برای ساخت مستندی آن هم برای باشگاه خود سرمایه‌گذاری می‌کند؟ در صورتی که در باشگاه‌های خارجی فوتبال یکی از مهم ترین تولیدات برایشان، ساخت یک اثر درباره آن تیم فوتبال است.

او ادامه داد: نبود امکان نمایش آثار، بودجه‌ای که درنظر گرفته نمی‌شود و … باعث این موضوع شده مستندهای ورزشی، آنطور که باید و شاید مورد اقبال واقع نشود. مستند «دریبل» که یکی از پروژه‌های خانه مستند برای دوره پیشین جام جهانی بود، نگاهی متفاوت به فوتبال دارد که در نوع خود کاری ویژه است که تحلیل متفاوتی از فوتبال ارائه می‌دهد.

این کارگردان درباره توجهی که بیشتر معطوف به ساخت مستندهایی در گونه‌های اجتماعی و تاریخی نسبت به مستندهای ورزشی است، بیان کرد: من تمام مسائل را گره خورده با اقتصاد می‌بینم و حتی به فرهنگ، نگاهی اقتصادی دارم، اگر شکم فردی گرسنه باشد دیگر چگونه می‌تواند به فکر توسعه فرهنگی باشد؟ مستندسازان در دو مسیر در ایران فعالیت می‌کنند. فیلمسازانی که آثاری را به صورت سفارشی تولید می‌کنند و سرمایه‌گذار مشخصی دارند و فیلمسازانی که به صورت مستقل کار می‌کنند و بیشتر نگاه جشنواره‌ای داشته و می‌خواهند در فستیوال‌های بین‌المللی اثر خود را نمایش دهند.

او افزود: با چنین رویکردهایی، به تبع جشنواره‌های خارجی مستندهای اجتماعی را بیشتر می‌پسندند و به همین دلیل سینمای مستند درحال حرکت در این مسیر است.

بهرامی در پایان درباره جشنواره سینماحقیقت و تاثیری که می‌تواند بر توجه به گونه‌های متفاوت مستند داشته باشد، عنوان کرد: مخاطبان جشنواره سینماحقیقت، قشر نخبه و دانشجو هستند چراکه اهمیت زیادی دارد و به شکل درستی می‌تواند باعث دیده شدن آثار و معرفی آن‌ها شود، اما درنهایت من معتقدم خانه فیلم های مستند، تلویزیون است و باید شبکه‌های خصوصی برای نمایش آن فراهم شود تا مردم به شکل مستقیم با آن درگیر شوند. ایجاد شرایطی برای پیدا شدن سرمایه‌گذار برای ساخت آثار مستند در ژانرها و گونه‌های مختلف از مهمترین کارهایی است که جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند انجام دهد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

منبع: خبرگزاری ایلنا