اکران آنلاین، باعث شد خانواده های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند

گفتگو با آرمان قلی پور دشتکی، مستندساز؛

اکران آنلاین، باعث شد خانواده های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند

اکران آنلاین، باعث شد خانواده های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند
۲۷ شهریور ۱۴۰۱

آرمان قلی‌پور دشتکی، کارگردان مستند “چامون” می‌گوید: این مستند را درباره عشایر ساخته‌ام و از طریق اکران‌های آنلاین، این فیلم به دست خانواده‌های عشایر نیز رسید.

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از خبرگزاری تسنیم، آرمان قلی‌پور دشتکی کارگردان مستند «چامون» که در اکران‌های حقیقت حضور داشته است، درباره تأثیرات اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند گفت: قطعاً این اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند تأثیرگذار بوده است. من در 2 دوره‌ای که جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین برگزار شد حضور داشتم و درباره آن باید بگویم برای من به عنوان یک فیلمساز، اکران جشنواره‌ای و در سالن سینما با هیچ چیزی قابل قیاس نیست اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این امکان، فضایی را نیز فراهم کرد تا بتوان آثار جشنواره را به راحتی و با هزینه کمتر تماشا کنیم.

وی ادامه داد: گستره مخاطبان سینمای مستند نیز افزایش پیدا کرد، چراکه من «چامون» را درباره عشایر ساخته‌ام و با استفاده از اکران‌های آنلاین، خانواده‌هایی که فیلم من درباره آن‌ها بود توانستند «چامون» را ببینند. درصورتی که اگر این امکان فراهم نبود به هیچ وجه شرایط تماشای این فیلم برایشان فراهم نمی‌شد. همچنین باید بگویم این اکران‌های آنلاین باعث شد خانواده‌های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند، هرچند شبکه مستند در تلویزیون ایجاد شده است، اما باید بدانیم آثار جشنواره‌ای حال و هوای متفاوت‌تری نسبت به آثاری که شرایط پخش از تلویزیون برایشان فراهم می‌شود، دارند.

اکران آنلاین، باعث شد خانواده های زیادی با سینمای مستند آشنا شوند/ گفتگو با آرمان قلی پور دشتکی

این مستندساز درباره تجربه‌ای که با این شیوه اکران داشته است، بیان کرد: در این 2 سال، اکران‌های آنلاین باعث افزایش چشمگیر مخاطبان مستند شده است و همچنین باعث شد نظر مخاطبان زیادی از شهرستان‌های متفاوت نیز به سوی این گونه از سینما جلب شود. این نکته نیز مهم است که خوشبختانه آنقدر مخاطب سینمای مستند درک بالایی نسبت به این شیوه اکران داشت که نسخه‌های کپی آثار را در فضای مجازی ندیدیم.

قلی‌پور درباره طرح «اکران حقیقت» و تأثیرات آن عنوان کرد: من معتقدم این طرح اتفاق بسیار خوب و درستی بوده است. البته باید بدانیم که آشنا کردن مخاطبان با سینمای مستند کار دشواری‌ است و ممکن است مخاطب همچنان با سامانه‌های اکران و پخش مستندها آشنا نباشد، هرچند که می‌بینیم تبلیغات خوبی هم برای این آشنایی در اکران‌های حقیقت رخ داده است. ما نهالی کاشته‌ایم که هرچه زمان بگذرد با بزرگ شدن آن، بیشتر هم دیده می‌شود، پس برای ادامه این مسیر با انتخاب درست آثار و تبلیغات بهتر می‌توانیم مخاطب سینمای مستند را بیش از پیش افزایش دهیم.

او افزود: امروز سینمای مستند در تمام دنیا جایگاه ویژه و تثبیت شده‌ای دارد و به قول یکی از دوستانم «الان مخاطب، بیش از سینمای داستانی به سمت سینمای مستند روی آورده و خوش به حال شما که مستند می‌سازید.» و این برای من به عنوان یک مستندساز بسیار خوشایند و خوشحال کننده است.

قلی‌پور در پایان با اشاره به اینکه ادامه اکران‌های آنلاین نیازمند آشنایی مخاطبان با این امکان است، توضیح داد: اکران‌های آنلاین موانع یا مشکلاتی را با خود به همراه ندارند، تنها باید به درستی برای مخاطبان اطلاع‌رسانی شود و تبلیغات خوبی هم برای اثر درحال اکران صورت بگیرد؛ حال چه از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام یا از طریق اطلاع‌رسانی به وسیله اخبار. نکته مهم، آشنا و ترغیب شدن مخاطب برای تماشای یک اثر مستند است. همچنین فکر می‌کنم اگر بسته‌هایی به همراه چند مستند کوتاه در طرح «اکران حقیقت» قرار گیرد هم از نظر هزینه برای یک مخاطب به صرفه است و هم آثار بیشتری در دسترس افراد قرار می‌گیرد. همچنین باید به آثار مستند کوتاه یا نیمه بلند نیز توجه شود و این آثار نیز باید دیده شوند و مخاطب در مدت زمان یک مستند بلند می‌تواند شاید سه مستند کوتاه را تماشا کند.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: